کد خبر: ۱۴۹۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۴ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۰
در گفتگو با «شیرازه» مطرح شد:

کرونا مانع فعالیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس نشد/ برگزاری ۵۰۰ کارگاه عمومی و تخصصی در فصل تابستان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس گفت: چرخش فعالیت ها حول محور کتاب و با ارتباط چهره به چهره مربی و اعضا از ویژگی‌ های بارز فعالیت کانون می باشد که متاسفانه شیوع کرونا تا حدودی اجرای فعالیت های کتاب محور را تحت شعاع خود قرار داد به طوری که فعالیتهای مراکز کانون از حالت حضوری به مجازی و گاهی نیمه حضوری تبدیل شد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، سعیدرضا کامرانی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس در گفتگو با خبرنگار این رسانه به تشریح اهداف و فعالیت های کانون در سه ماهه تابستان ۱۴۰۰ پرداخت و بیان کرد: علیرغم شیوع بیماری کرونا در تابستان ۱۴۰۰، با یاری خداوند متعال و با همت مجموعه مربیان و همکاران کانون فارس فعالیت های مراکز کانون در بستر فضای مجازی انجام گرفت.

وی در اشاره به برگزاری کارگاه های تخصصی عنوان کرد: تعداد ۱۵۰ کارگاه تخصصی مجازی در سه بخش فرهنگی هنری و ادبی و در قالب های متنوع از جمله پرورش تفکر فلسفی، خوانش متون کهن، مهارتهای مثبت اندیشی، پویا نمایی، کار دستی، نقاشی، شعر و داستان نویسی و ... برگزار شد که به نسبت فصول گذشته به لحاظ کمی و کیفی رشد قابل توجهی را به همراه داشت.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس در ادامه تصریح کرد: حدود ۳۵۰ کارگاه عمومی در قالب فعالیت های کتاب محور همچون قصه گویی، شعر خوانی، معرفی کتاب، روخوانی کتاب، معرفی اماکن و شخصیت و... برگزار شد که مخاطبین این کارگاه ها گروه های سنی نوباوه، نوخوان، نونهال، نونگاه و نوجوان بودند که سنین ۴ تا ۱۷ سال را در بر می گرفت و همچنین دو کارگاه تخصصی با عنوان گام به گام تا اندیشه با هدف پرورش تفکر ویژه کودکان با نیازهای ویژه برگزار شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

کامرانی در خصوص ترویج فرهنگ قصه گویی اضافه کرد: علاوه بر فعالیت های اجرایی در کارگاه های تخصصی و عمومی، فعالیت ‌های گسترده ‌ای در زمینه ترویج فرهنگ قصه گویی انجام شد که ضمن تبلیغات و اطلاع رسانی، از علاقه مندان به قصه و قصه گویی در گروه های سنی مختلف برای شرکت در جشنواره بین المللی قصه گویی دعوت شد و چندین دوره کارگاه های آموزشی تخصصی از سوی انجمن قصه گویی کانون فارس برگزار شد که خوشبختانه با استقبال خوبی رو به رو شد.

فعالیت کانون با هدف شناسایی و پرورش استعداد، ترویج فرهنگ، هنر و ادب و غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان

وی در خصوص تاثیر کرونا بر فعالیت های کانون بیان کرد: شیوع این بیماری سبک زندگی، مشاغل و بسیاری از آموزش ها را تحت تاثیر قرار داد و کانون پرورش فکری نیز از این رویداد مستثنی نبود. اما کانون تلاش خود را به کار گرفت و مانع از متوقف شدن فعالیت ها و برنامه های کانون شد و در این شرایط از فضای مجازی به عنوان فرصتی جهت خدمات رسانی فرهنگی هنری به مخاطبان خود یعنی کودکان و نوجوانان بهره گرفت و با فراهم کردن زیرساخت های اولیه اقدام به راه اندازی کارگاه های تخصصی برخط و کارگاه های عمومی و خدمات رسانی فرهنگی نمود.

کامرانی ضمن بیان اینکه چرخش فعالیت ها حول محور کتاب و با ارتباط چهره به چهره مربی و اعضا از ویژگی‌ بارز فعالیت کانون می باشد گفت: متاسفانه شیوع بیماری کرونا تا حدودی اجرای فعالیت های کتاب محور را تحت شعاع خود قرار داد به طوری که شرایط حضور اعضا در کتابخانه های مراکز کانون و ارتباط مستقیم و چهره به چهره میان مربی و اعضا کم رنگ شد و فعالیتهای مراکز کانون از حالت حضوری به مجازی و گاهی نیمه حضوری تبدیل شد و فرصت امانت کتاب برای اعضاء کمتر از قبل فراهم شد.

وی ضمن اشاره به تولید مجموعه کتاب های صوتی ویژه کودکان و نوجوانان در استودیوی کانون تاکید کرد: در راستای بهبود عملکرد سازمانی مربیان و پرسنل کانون، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی و تخصصی شد که در ادامه ضمن شرکت اعضای کانون در مسابقات ملی و بین‌المللی از جمله قصه گویی، نقاشی، داستان نویسی و ... و کسب مدال و موفقیت های چشمگیر در عرصه ملی و بین المللی از اتفاقات خوبی بود که در تابستان ۱۴۰۰ در کانون استان فارس رقم خورد.

به گفته این مقام مسئول، برنامه ریزی و اجرای برنامه های متنوع فرهنگی هنری و ادبی در  مناسبت‌های مختلف از جمله گرامیداشت هفته ملی کودک، سوگواره اربعین حسینی، هفته کتاب و کتابخوانی، هفته پژوهش و بزرگداشت ایام دهه مبارک فجر از جمله برنامه‌های پیش رو در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ است و لازم به ذکر است کلیه فعالیت های کانون با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و بر اساس مجوزهای صادره از ستاد مبارزه با بیماری کرونا دنبال می شود.

کامرانی در پایان اضافه کرد: با توجه به این که فعالیت های فرهنگی هنری و ادبی کانون در قالب کارگاه های تخصصی و عمومی ارائه می شود، سعی بر آن داریم که با کیفیت بخشی به فعالیت های اجرایی و پیش بینی کارگاه هایی در سطوح بالاتر، رضایت بیشتر والدین و اعضای مراکز کانون را به دست آوریم. این کارگاه ها با عنوان کارگاه های فصل پاییز و زمستان برگزار خواهد شد که اطلاع رسانی از عناوین و زمان تشکیل کارگاه ها از طریق سایت fars.kpf.ir انجام خواهد شد.

انتهای پیام/ع


نظرات بینندگان