کد خبر: ۱۴۹۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۸ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۰
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز خبر داد:

برگزاری سومین دوره جشنواره "شهر ایمن" در شیراز /۵۳ هزار تماس مزاحم در سامانه ۱۲۵شیراز

قانع از برگزاری سومین دوره جشنواره "شهر ایمن" در شیراز در مهرماه امسال خبر داد و گفت: این جشنواره در شش محور برگزار خواهد شد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، محمدهادی قانع شنبه ۲۰ شهریور در یک نشست خبری با ارائه آماری از عملکرد این سازمان، گفت: از ابتدای سال تا پایان مردادماه، ۷ هزار و ۵۴۱ عملیات توسط آتش نشانی شیراز اجرایی شده که از این تعداد ۲ هزار و ۴۸۳ مورد مربوط به اطفاء حریق، ۲ هزار و۹۵۵ مورد امداد و ۲ هزار و۱۰۳ مورد مربوط به حیات وحش بوده است.


وی در ادامه با بیان اینکه تا پایان مرداد امسال، ۱۵۰ عملیات توسط بانوان آتش‌نشان در شیراز پوشش داده شده است، افزود: طی این مدت ۱۲۸ هزار و ۵۶۶ تماس با سامانه ۱۲۵ برقرار شده که از این تعداد، ۵۳ هزار و ۱۷۵ مورد به عنوان مزاحمت ثبت شده است.


قانع همچنین با بیان اینکه پس از بررسی‌ها متوجه شدیم که بیش از ۹۰ درصد حوادث به دلیل بی اطلاعی یا کم اطلاعی شهروندان نسبت به مسائل ایمنی حادث می‌شود، اظهار کرد: بنابراین، جشنواره شهر ایمن را  در سال ۹۷ در هشت محور آغاز کردیم.

 وی با اشاره به اینکه سال ۹۷ با تعداد عملیات‌های زیادی مواجه شدیم و برای آسیب‌شنایی کارگروهی تشکیل و مسائل علت یابی شد، ادامه داد: دوره دوم جشنواره شهر ایمن سال ۹۸ و در قالب بازدید از مجتمع‌های مسکونی و ساختمان‌های بلندمرتبه و برگزاری دوره‌های آموزش ایمنی در شیراز دنبال و برگزار شد.

قانع با بیان اینکه سال ۹۹ به دلیل شیوع بیماری کرونا، سومین دوره جشنواره برگزار نشد، گفت: این دوره از جشنواره شهر ایمن، هفتم‌ مهرماه امسال(1400) مصادف با روز آتش نشان، با موضوع مشارکت شهروندان و در شش محور برگزار خواهد شد.

 رئیس سازمان آتش نشانی شیراز با بیان اینکه اختتامیه جشنواره شهر ایمن و معرفی برترین‌ها اسفند امسال برگزار می‌شود، گفت: آموزش محلات با شناسایی ۲۲ محله پرخطر، بازدید از مراکز آموزشی و دانش آموزان، بازید از مراکز مذهبی و مساجد و آموزش به خادمین، تاکسی‌های آتش نشان، آموزش به بسیجیان و خانه‌های داوطلب و فرهنگسراها محورهای شش گانه سومین جشنواره شهر ایمن است.

اجرای طرح حافظان شهر من در شیراز

 قانع همچنین به اجرای طرح «حافظان شهر من» نیز اشاره و در این خصوص بیان کرد: این طرح به ابتکار سازمان متبوع پس از اعلام به وزارت کشور، در دستور اجرا برای همه استان‌ها قرار گرفت که مهم‌ترین بخش آن پیشگیری بود.

وی افزود: در راستای این طرح که فروردین امسال اجرا شد، چندین وبنیار آموزشی به انجام رسید.

قانع در ادامه به تجهیز ایستگاه آتش نشانی در کوهستان دراک با توجه حجم زیاد عملیات‌های پیرامونی این منطقه اشاره و اضافه کرد: به دلیل اهمیت موضوع یک پایگاه شبانه روزی در دراک مستقر شد و چندین ماموریت از جمله پیدا کردن افراد گم شده، نجات کوهنوردان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای محبوس شده و اطفاء حریق مراتع در دستور کار قرار گرفت و موجب شد تا سرعت عمل در اطفاء حریق در این منطقه بسیار بالا باشد.البته یک ایستگاه استاندارد با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد در این منطقه در حال احداث است که طی یک ماه آینده بهره برداری خواهد رسید.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز به پروژه‌های عمرانی در دست اجرا و تعریف پروژه‌های جدید هم اشاره و خاطرنشان کرد: هم‌اینک چندین ایستگاه جدید در دست اجراست که یکی از مهمترین آنها ایستگاه گویم به عنوان دومین ایستگاه بزرگ آتش نشانی شیراز است که به عنوان ایستگاه مادر بسیاری از عملیات‌ها را پشتیبانی خواهد کرد
 
وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی ایستگاه بنی هاشمی ماه آینده شروع می‌شود، بهره برداری از ایستگاه بلوار هویزه که اکنون از پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد برخوردار است را از دیگر پروژه‌ها برشمرد.

قانع همچنین با بیان اینکه خودروهای آتش‌نشانی به جی پی اس متصل است، گفت: در صورتی که افراد با تلفن ثابت با سامانه ۱۲۵ تماس بگیرند، نقطه یابی دقیق از روی تلفن‌های ثابت انجام و در کوتاه ترین زمان ممکن، آتش نشانان به محل حادثه اعزام می‌شوند.

مدیر سازمان آتش نشانی شیراز در پایان اظهار کرد: یک نرم افزار اندرویدی فعال شده که در فاز اول آن آموزش و اخبار حوادث بارگزاری می‌شود و در فاز دوم این نرم افزار نیز که در حال طراحی است، انتخاب محل حادثه بر روی سامانه ۱۲۵ بارگزاری خواهد شد.

انتهای پیام/س
نظرات بینندگان