کد خبر: ۱۴۹۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس؛

فعالیت ۲۴۵ کتابخانه در استان فارس/ ساخت کتابخانه صدرا به چه سرانجامی رسید؟

منوچهری خبر داد: در مدتی که فعالیت کتابخانه ها به علت شرایط کرونایی به صورت غیر حضوری انجام می شد، برنامه‌ های مفیدی به صورت کارگاه های مجازی و آموزش های مجازی مثل میز مرجع مجازی که به صورت رایگان و با هدف گسترش و بهبود خدمات مرجع انجام می شود.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، روح ‌الله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس در گفتگو با خبرنگار این رسانه به تشریح فعالیت کتابخانه ها خصوصا در زمان شیوع بیماری کرونا پرداخت و گفت: کتابخانه های استان فارس با توجه به تغییر رنگ بندی که توسط ستاد ملی کرونا اعلام میشود، خدمات ما در حال تغییر است و با توجه به این که در شیراز وضعیت به رنگ قرمز بود، خدمات حضوری انجام نمی شد، اما با توجه به اعلام رنگبندی های جدید خدمات حضوری در برخی نقاط ارائه می‌شود.

وی در خصوص فعالیت کتابخانه ها در دوران کرونا بیان کرد: از زمانی که کرونا در دنیا شیوع پیدا کرد، برای همه ی مراکز و نهاد ها، آسیب ها و فرصت های بسیاری پیش روی آمد که کتابخانه ها نیز از این داستان مستثنی نبودند و این فعالیت ها در سطح کشور دچار تغییر شد، شاید پیش از این فعالیت کتابخانه ها در فضای مجازی کمرنگ تر بود اما در مواجهه با وضعیت کرونایی و عدم امکان برگزاری فعالیت های حضوری، فعالیت مجازی بسیار پررنگ و قابل توجهی صورت گرفت.

مدیرکل کتابخانه‌ های عمومی فارس در خصوص فعالیت های مجازی ادامه داد: پایگاه اطلاعات سلامت توسط انجمن علمی ارتقاء کتابخانه های عمومی راه اندازی شد و تولید محتوای آموزشی نیز به صورت روزانه انجام می گیرد و در گروه‌‌های هدف ارسال می‌‌شود. همچنین در حوزه اطلاع ‌رسانی هم با توجه به ظرفیت کتابخانه ها و حدود ۱۶۰ هزار نفر عضوی که در استان فارس دارند، اخبار و اطلاعیه ها در فضای مجازی به نظر عموم رسانده می شود.

منوچهری ضمن بیان اینکه در حال حاضر ۲۴۵ کتابخانه در سطح استان فارس فعالیت دارند بیان کرد: در مدتی که فعالیت کتابخانه ها به علت شرایط کرونایی به صورت غیر حضوری انجام می شد، برنامه‌ های مفیدی به صورت کارگاه های مجازی و آموزش های مجازی مثل میز مرجع مجازی که به صورت رایگان و با هدف گسترش و بهبود خدمات مرجع یا ارائه خدمات مقالات که در سطح بین المللی انجام می شود.


ساخت کتابخانه شهر صدرا به چه سرانجامی رسید؟
وی در خصوص ضرورت و اهمیت راه اندازی کتابخانه صدرا عنوان کرد: شهر صدرا از جمله بزرگترین شهرهایی بود که کتابخانه نداشت و هر کجا که کتابخانه ای ایجاد شده بود، توانستیم بخشی از مسائل اجتماعی را حل کنیم و آسیب‌های اجتماعی را کاهش بدهیم و رسالتی که کتابخانه ها دارند که شامل آگاهانش و اطلاع رسانی، پر کردن اوقات فراغت و کمک به آموزش مادام‌ العمر است به نحو مطلوب تری انجام بشود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در ادامه افزود: مطابق با برنامه ششم توسعه که باید تمام شهرها کتابخانه دار شوند و درصدی از هزینه های عوارض شهرداری نیز به خدمات کتابخانه ای تعلق می‌‌گیرد، شهر صدرا از جمله شهر های فاقد کتابخانه بود که در سال نود و پنج اقدامات لازم برای کلنگ زنی زمین این کتابخانه ای در صدرا انجام شد.

فعالیت ۲۴۵ کتابخانه در استان فارس/ ساخت کتابخانه صدرا به چه سرانجامی رسید؟

منوچهری ضمن اشاره به قانون تصویب کتابخانه ها خاطر نشان کرد: در این قانون که مصوب مجلس شورای اسلامی است آمده است که هر جایی که نیاز به کتابخانه دارد، اداره مسکن و شهرسازی زمینی را در اختیار بگذارد، اما در این مدت شاهد آن بودیم که به دلیل مشخص نبودن جزئیات این قانون، ساخت این کتابخانه با مشکل مواجه شد. همانطور که در سال ۹۵ زمینی برای این کار در نظر گرفته شد و اعتبارات لازم تعیین شد اما اعتبار این کار تخصیص پیدا نکرد و از طرفی علیرغم اینکه نقشه بسیار خوبی برای آن ساختمان تهیه شد اما با توجه به شیب زیاد این زمین نیاز به هزینه بسیار زیادی داشت.

وی با اشاره به عدم تحقق این پروژه با اعتبارات موجود تصریح کرد: با رایزنی های بسیاری که صورت گرفت، نهایتاً با تصمیم انجمن کتابخانه های عمومی شهر صدرا با حضور فرماندار و شهردار شهر صدرا و اعضای این انجمن به این نتیجه رسیدیم که زمین کتابخانه جا به جا شود که در سال گذشته، زمینی به مساحت حدودی 500 متر در چهار راه مطهرنیا شهر صدرا انتخاب و به پاس زحمات کادردرمان با عنوان کتابخانه شهدای سلامت نامگذاری شد.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: علاوه بر این کتابخانه با توجه به گستردگی شهر صدرا، تکمیل پروژه کتابخانه بزرگ صدرا امری ضروری است و امیدواریم که هرچه سریعتر اعتبارات و اقدامات لازم صورت گیرد.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان