کد خبر: ۱۴۹۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
زیر ذره‌بین شیرازه؛

ازدغدغه مردم برای تهیه دارو تا تمهیدات مسئولان/ در حال حاضر با کمبود داروهای کرونا در استان فارس مواجه نیستیم

اغلب بیمارستان‌های کشور تخت خالی برای بستری بیماران ندارند و مردم باید از بیمار مبتلا به کرونا در منزل مراقبت کنند. در این شرایط معضل کمبود دارو به دغدغه اصلی بیماران تبدیل شده و خانواده های آنان برای پیدا کردم سرم تزریقی، کپسول اکسیژن یا داروهای درمان کرونا باید راهی کوچه‌ پس کوچه‌ها و داروخانه های شهر شوند.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، این روزها که کشور در وضعیت سیاه کرونا قرار دارد و به اذعان مسؤولان وزارت بهداشت و بررسی‌های میدانی، اغلب بیمارستان‌های کشور تخت خالی برای بستری بیماران ندارند و مردم باید از بیمار مبتلا به کرونا در منزل مراقبت کنند، معضل کمبود دارو به دغدغه اصلی بیماران تبدیل شده و خانواده های آنان باید برای پیدا کردم سرم تزریقی، کپسول اکسیژن یا داروهای درمان کرونا از قبیل فاویپیراویر و رمدسیور راهی کوچه‌پس کوچه‌هاو داروخانه های شهر شوند.

معضلی که اگر چه در سراسر کشور وجود داشت و برای آنان که  در به در کوچه و خیابانهای شهر پی یک قلم داروی کرونایی سرگردان بودند، قابل لمس تر بود اما قطعابا مدیریت صحیح و به موقع مسئولان امر می تواند نگرانی و دغدغه مردم  را به حداقل برساند.

این نگرانی ها آنقدر گسترش پیدا کرد و از طرفی نیز برخی بیش از حد به آن دامن زدند که موجب شد رئیس جمهور منتخب مردم خود وارد میدان شده و به برخی داروخانه های شهر سر بزند تا از نزدیک با مشکلات و دغدغه مردم روبرو شود.

این آشفته بازار دارو مختص یک یا دو شهر نبود و در کمتر از چند روز به سراسر کشور از جمله استان فارس نیز تسری پیدا کرد، عده ای از کمبود سرم در داروخانه ها گلایه مند بودند و عده ای نیز کمبود داروهای کرونایی از جمله رمدیسیور انان را نگران کرده بود.


یکی از شهروندان شیرازی در گفتگو با خبرنگار شیرازه، گفت: با گذشت قریب به دو سال از آغاز بحران کرونا بحران کمبود سرم و داروهای درمان کرونا ما را به یاد روزهای ابتدایی شیوع این بیماری می‌اندازد که کشور با بحران کمبود ماسک مواجه بود، هرچند آن روزها برای عموم مردم کمبود ماسک و اقلام بهداشتی به دلیل شیوع ناگهانی بیماری کرونا قابل قبول بود اما امروز با تولید داروهای کرونا و سرم در کشور این موضوع برای مردم قابل قبول نیست نیست که کار مردم حتی برای خرید یک سرُم تزریقی ساده اما حیاتی هم، به بازار سیاه کشیده شود.

پایگاه تحلیلی خبری شیرزاه به منظور بررسی وضعیت دارو در استان فارس و تمهیدات مسئولان به سراغ محمد رضا حیدری معاون غذا و داروی علوم پزشکی شیراز رفته است.

حیدری با بیان اینکه وضعیت دارویی استان فارس هم همانند وضعیت دارو در سراسر کشور است و تابع وضع موجود می باشد، گفت: اگر چه در هفته های قبل در سراسر کشور با کمبود سرم در سطح داروخانه ها مواجه بودیم که این امر به دلیل سنگینی پیک پنجم و حجم بالای تعداد مبتلایان به کرونا از یک سو و خارج شدن دو واحد تولیدسرم از چرخه تولید در کشور از سوی دیگر بود، اما استان فارس با تمهیدات مجموعه علوم پزشکی، استاندار و دیگر دستگاه های متولی واحد تولید سرم سازی فارس(شیراز سرم)را تقویت کرده تا به سرعت از این مرحله عبور کنیم و در حال حاضر هم بیمارستانها و درمانگاهها با کمبود سرم مواجه نیستند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر با کمبود داروهای مربوط به کرونا در استان فارس مواجه نیستیم، اظهار کرد: اگر بیماری نیاز به داروهای مرتبط با این بیماری داشته باشد قطعا باید به بیمارستانها مراجعه کند چرا که تمام این داروها و سرم های مورد نیاز در اختیار بیمارستانها قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

معاون غذا و داروی علوم پزشکی شیرازافزود:افرادی هم که تمایل دارند و باید در منزل درمان را ادامه دهند دو داروخانه هلال احمر و داوخانه ویژه واقع در چهار راه خیرات شیراز در نظر گرفته شده تا هم استانی ها بتوانند داروهای مورد نیاز خود را از آنها تهیه کنند.

حیدری بااشاره به اینکه در چند روزی که کمبود سرم احساس می شد وزارت بهداشت اعلام کرد که سرم فقط در اختیار بیمارستانها و به ویژه بخش های کرونایی قرار گیرد و از توزیع سرم بین داروخانه ها  و درمانگاه ها خودداری شود تا بتوانیم از این مشکل عبورکنیم، اضافه کرد: اما بعد از  فروکش کردن پیک پنجم، طبق دستورالعمل وزارت خانه، تعدادی سرم وارداتی بین داروخانه های شبانه روزی و برخی داروخانه ها توزیع شد که به دلیل وارداتی بودن قیمتها به نسبت سرم های داخلی گران تر بود.

شهروندان برای تهیه داروهای کرونا به دو داروخانه ویژه وهلال احمر مراجعه کنند

وی با بیان اینکه افرادی که نیاز به داروهای "فاویپیراویر و رمدسیور" یا هر داروی مرتبط با درمان کرونا دارند می توانند با در دست داشتن نسخه پزشک متخصص عفونی به دو داروخانه هلال احمر و ویژه مراجعه کرده و داروهای خود را تهیه کنند،  تصریح کرد: اینکه برخی داروها را داروخانه ها با نسخه آزاد تحویل می دهدند، از حیطه وظایف ما خارج است و مربوط به بخش بیمه‌های درمانی است.

حیدری در پایان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 50بیمار مبتلا به قارچ سیاه در استان فارس وجود دارد ، گفت: ما باید مدام به فکر تامین و درمان این بیماران باشیم و تمام تتلاش خود را برای تهیه دارو برای بیماران مبتلا به کرونا و بیماری های خاص انجام می دهیم و انتظار داریم که مردم و رسانه ها هم در انعکاس این فعالیتها کادر درمان را همراهی و حمایت کنند تا بتوانیم از این بیماری عبور کنیم.


انتهای پیام/س
برچسب ها: کمیته امداد ، کرونا ، فارس
نظرات بینندگان