کد خبر: ۱۴۹۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۰

نوید تحولی تازه در روستای گردخون با حضور مسئولان و اصحاب رسانه

روستای گردخون در فاصله حدود یک و نیم کیلومتری شیراز میزبان مسئولان و رسانه های استانی و شهری بود تا مشکلات این روستا بررسی شود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، این بار،‌ اهالی رسانه و مسئولان در بازدیدی مشترک به ابتکار سازمان بسیج رسانه استان فارس و قرارگاه استانی محرومیت‌زدایی شهید اسکندری سپاه فجر استان راهی  روستای محروم گردخون شده بودند.

جاده‌ای که از شیراز به روستای گردخون منتهی می‌شد جاده ای بسیار باریک و خطرناک‌ است، جاده پرترددی با عرض کم که می‌تواند موجب تصادف و خسارت‌های ناشی از اینگونه حوادث شود و انسان‌های بسیاری را به کام مرگ بکشاند.

 این روستا از شهر شیراز تنها یک و نیم کیلومتر فاصله دارد و به واسطه رشد طولی شیراز به این شهر ملحق شده است.

شاید در تصور کسی نگنجد که این روستا با وجود همجواری با کلانشهر شیراز هم با محرومیت دست و پنجه نرم می‌کند و فقر و مشکلات گریبانگیر آن است.

آنگونه که از چهره و سخن اهالی مشخص بود، اغلب ساکنان این منطقه، طعم تلخ محرومیت و فقر را با تمام وجود چشیده‌اند و زندگی خود را با حداقل‌ امکانات در میان خروارها مشکل فرهنگی و اقتصادی سپری می کنند.

خاکی بودن و وضعیت نابسامان آسفالت خیابان‌ها در روستای گردخون افزون بر سلب آسایش مردم روستا باعث شده تا این منطقه چهره نامناسبی به خود بگیرد.

به گفته بسیاری از ساکنین این محله، در سال‌های اخیر مردم گردخون برای حل و فصل مشکلاتشان به تمامی سازمان‌ها و ارگان ها مراجعه کرده‌اند اما غبار محرومیت و مشکلات همچنان بر این منطقه سایه افکنده است.


نوید تحولی تازه در روستای گردخون با حضور مسئولان و رسانه ها

پای حرف دل مردم
شماری از مردم این منطقه در این بازدید مشترک به مسئولان و اهالی رسانه گفتند: اگر نبود حداقل امکانات رفاهی برای حاشیه نشینان، مورد توجه و رسیدگی قرار نگیرد، باید منتظر بروز مشکلاتی گسترده تر در آینده باشیم.
 یکی از اهالی گردخون معتقد است که عدم هیچ‌گونه نظارت و نبود امنیت موجب رونق توزیع مواد مخدر و جولان دادن معتادان در این روستا شده‌ است.
خسرو نادری‌فرد به بیان مشکلات موجود در روستای گردخون پرداخت و گفت: مردم این محله از داشتن زمین و باشگاه ورزشی، مراکز درمانی و بهداشتی و داروخانه محروم هستند و برای نصب انشعاب آب نیز مشکلات بسیاری دارند. مسجدی که در این روستا واقع شده است هم نیاز جدی به بازسازی دارد.
وی ادامه داد: این محله تبدیل به مکانی برای توزیع مواد مخدر و افزایش فحشا شده است و با توجه به مشکلات اقتصادی کشور و افزایش تورم شاهد مهاجرت بسیاری از شهرنشینان به این منطقه هستیم.
نادری فرد تصریح کرد: تعداد زیادی از فرهنگیان و کارمندان بازنشسته شیراز برای زندگی به این روستا مهاجرت کرده‌اند اما متأسفانه این منطقه با وجود نزدیکی به کلانشهر مجاور از داشتن حداقل امکانات محروم است.
وی اضافه کرد: این روستا در سالهای گذشته مورد بی‌مهری مسئولین واقع شده بود اما پیگیری‌های برخی از رسانه‌ها و مطالبی که در خصوص وضعیت این روستا در شبکه‌های مجازی منتشر شد، موجبات جلب توجه مسئولان استان به این محله را فراهم کرد.
نادری فرد یادآور شد: دلالانی هستند که زمین را با قیمت بسیار ارزان خریداری کرده و با قیمت بالا به فروش می‌رسانند، این در حالی است که ساکنان این روستا برای تأمین مسکن یا اجاره‌بها با مشکل مواجه هستند.

نوید تحولی تازه در روستای گردخون با حضور مسئولان و رسانه ها

نادری فرد درخواست کرد: از مسئولان می خواهیم توجه بیشتری به این منطقه داشته باشند، امیدواریم با پیگیری‌های مسئولین و حضور آنها در این منطقه شاهد اتفاقات بهتری در این منطقه باشیم.
محسن رنجبر از دیگر اهالی این روستا است که به گفته خودش حدود پنجاه سال در این منطقه زندگی می کند.
رنجبر از بوی بد زباله‌های رها شده در منطقه و عدم رسیدگی مسئولین ابراز ناراحتی کرد و گفت: وجود زباله در این منطقه وضعیت بسیاری نامناسبی را برای ساکنین ایجاد کرده است. همچنین افزایش معتادان زن و مرد و فعالیت آنها در زمینه خرید و فروش مواد نیز موجب سلب آسایش اهالی شده است.
وی مشکلاتی مانند ضعف زیرساخت‌ها، عدم خدمات رسانی مناسب، تجمع آب‌های سطحی، مشکلات جاده ورودی که سالانه خانواده‌های زیادی از اهالی منطقه را داغدار می‌کند و رسیدگی نشدن به مطالبات مردم را از جمله عواملی برشمرد که باعث گلایه‌مندی و نارضایتی ساکنان این روستا شده است.

مردم مطالبات بحقی دارند
مسئول قرارگاه استانی محرومیت‌زدایی شهید اسکندری سپاه فجر استان فارس نیز در این بازدید گفت:‌ مردم روستای گردخون مطالبات و خواسته‌های بحقی دارند که پیگیری آنها در تعامل با دستگاه‌هایی اجرایی در دستور کار این ستاد است.
سرهنگ هاشم جمالی افزود:‌ مدیریت محلی، شورا و دهیاری روستای گردخون در مقاطعی دچار مشکلاتی بودند که این مشکلات در مقطع کنونی، برطرف شده است و شورای جدید روستا، همیاری و مشارکت خوبی برای رفع مشکلات این منطقه دارد.
مسئول قرارگاه استانی محرومیت‌زدایی شهید اسکندری سپاه فجر ادامه داد: این قرارگاه در عملیات بهسازی وضعیت زندگی مردم و رفع مشکلات آنها در روستای گردخون مشارکت گسترده‌ای داشته است.
وی اظهار داشت:‌ با پیگیری‌های انجام شده قرار است احداث خانه بهداشتی که با مشارکت خیرین آغاز شده بود و حدود ۳۵درصد پیشرفت فیزیکی داشت، از طریق شبکه بهداشت و درمان تکمیل شود.
سرهنگ جمالی همچنین با اشاره به درخواست‌های مردم منطقه در زمینه برخورداری از زیرساخت‌های ورزشی مناسب گفت: با تلاش‌های صورت گرفته، یک زمین ورزشی و یک سالن ورزشی در روستای گردخون در حال راه‌اندازی است.

لزوم همکاری اهالی در مسیر حل مشکلات
در این بازدید که با حضور مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس صورت گرفت، محمدرضا امیری فرماندار شیراز گفت: هرچند که مردم این روستا خواسته ها و مطالبات به حقی دارند و ضروری است که این مطالبات پیگیری شود اما متأسفانه ما شاهد عدم همکاری برخی از ساکنین این منطقه با مسئولین در زمینه برطرف شدن برخی از مشکلات روستای گردخون هستیم.
فرماندار شیراز تصریح کرد: من از عموم مردم این منطقه به دلیل توجهی که به مسائل زندگی و محیط زیست خود دارند تشکر و قدردانی می‌کنم اما از برخی از ساکنین این روستا که به دلیل عدم رعایت اصول بهداشتی، موجب دامن زدن به بحران زباله‌ می‌شوند هم خواهشمندم که برای حفظ سلامت خود و دیگر ساکنین روستا کوشا باشند.
وی افزود: با توجه به گسترش بیماری کووید ۱۹ لازم است که مردم برای مقابله با این بیماری تلاش کنند تا محیط زندگی‌شان را پاکیزه نگه دارند و در این زمینه با مسئولین همکاری کنند.
امیری اضافه کرد: با وجود اینکه حاشیه جاده به صورت هفتگی پاکسازی می‌شود اما متأسفانه باز هم شاهد جمع شدن زباله در این منطقه هستیم.

نوید تحولی تازه در روستای گردخون با حضور مسئولان و رسانه ها

تلاش برای حل مشکل پسماند و ساخت‌و سازهای غیرمجاز
فرماندار شیراز یادآور شد: گردخون به عنوان یک روستا محسوب می‌شود و هنوز به شهر الحاق نشده است. لذا شهرداری شیراز از لحاظ قانونی وظیفه‌ای برای حل بحران زباله در این منطقه ندارد.
وی با اعتقاد  به اینکه این روستا هم اکنون از دهیار فعال و توانمندی بهره می برد، گفت: در شرایط کنونی دهیاری و بخشداری در حال پیگیری مشکلات مربوط به جمع آوری پسماند هستند و این مشکل با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به زودی برطرف می‌شود.

فرماندار شیراز ابراز کرد: در طول دو سال اخیر با تدابیری که از سوی مسئولین استان فارس اندیشیده شد، اقدامات قابل توجهی برای ساماندهی وضعیت روستاهای حاشیه نشین شیراز صورت گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس طرح‌ هادی اقدام به ساماندهی ساخت و سازهای غیرمجاز در ۳۹ روستا در قالب بازنگری طرح‌ها کردیم. در روستای گردخون هم این اقدامات انجام شده و کارهای ارزشمندی نیز در حوزه زیرساختی و کالبدی صورت گرفته است.

امیری ادامه داد: در سال جاری اقداماتی از جمله زیرسازی،جمع‌آوری آب‌های سطحی، لبه گذاری و احداث جدول را برای  ۳۸هزار مترمربع از طریق بنیاد مسکن، بسیج سپاه پاسداران و با همکاری و مشارکت دهیاری انجام دادیم.

وی افزود: حدود ۱۵هزارمترمربع از این مجموع زیرسازی و آسفالت صورت گرفته و حدود ۲۰هزار مترمربع زیرسازی شده و آماده آسفالت است و سه هزار مترمربع نیز در دستور کار قرار دارد. با توجه به اقدامات انجام شده می‌توان گفت که بسیاری از مشکلات مربوط به زیرسازی و آسفالت در ضلع جنوبی بلوار اصلی گردخون در آینده‌ای نزدیک برطرف می‌شود.

امیری اضافه کرد: در سال گذشته نیز زیرسازی و آسفالت حدود ۶هزار مترمربع از کوچه‌های نسیم یک تا هفت این روستا که در قسمت شمالی بلوار گردخون واقع شده اند با اعتبار حدود یک میلیارد تومان انجام شد و ۲.۵ کیلومتر شبکه آب آشامیدنی مردم روستا با اعتبار ۲.۵میلیارد تومان از سوی شرکت آب و فاضلاب تعویض شد.

نوید چهره متفاوت گردخون در پایان ۱۴۰۰

امیری بیان داشت: با انجام اینگونه اقدامات که با هدف توسعه زیرساخت‌ها و مهیا کردن امکانات خدماتی و رفاهی صورت گرفته قطعا شاهد چهره متفاوتی از روستای گردخون در پایان سال ۱۴۰۰ خواهیم بود.

 وی عنوان داشت: البته لازم است که در حوزه های اجتماعی و فرهنگی هم اقداماتی انجام شود که تحقق این امر مهم، هم مشارکت اهالی، شورا و دهیاری را می طلبد و هم دستگاه‌های دولتی، امنیتی و انتظامی بایستی در این زمینه همکاری‌های لازم را با یکدیگر داشته باشند، البته برنامه ریزی‌هایی در این زمینه انجام شده است که به زودی اجرا خواهد شد.

فرماندار شیراز ابراز کرد: امیدواریم روستای گردخون که تا چند سال پیش با مشکلات متعددی رو به رو بود تا پایان سال جاری به یک روستا با شرایط مطلوب و چهره‌ای متفاوت تبدیل شود.

نوید تحولی تازه در روستای گردخون با حضور مسئولان و رسانه ها
 
نقش تاثیرگذار رسانه در حل مشکلات روستاهای حاشیه‌ شیراز

رئیس بسیج رسانه فارس نیز با اعتقاد به اینکه یکی از رسالت‌های اصحاب رسانه این است که مطالبات به حق مردم را به گوش مسئولین برسانند، به خبرنگاران گفت: روستاها حاشیه نشین در مجاورت کلانشهر شیراز از مشکلات بسیاری به ویژه در حوزه عمرانی رنج می برند.

 هادی رضایی ادامه داد: از آنجا که اصحاب رسانه وظیفه دارند که مطالبات مردم را پیگیری کنند ما اقدام به پیگیری مطالبات به حق مردم این مناطق کردیم و با هم‌افزایی خوبی که از سوی مسئولین استان شکل گرفت شاهد اقدامات عمرانی قابل توجهی از جمله ساخت و ساز جاده‌ای و آسفالت کردن کوچه ها در منطقه گردخون بودیم.

وی ابراز کرد: امروز ما شاهد اثرگذاری رسانه در پیگیری مطالبات مردم هستیم و اینکه رسانه‌ها می‌تواند نقش مؤثری در پیگیری مطالبات به حق مردم و انعکاس اقدمات شایسته مسئولان داشته باشد.

رضایی ابراز داشت: با حضور مدیرکل راه و شهرستازی،  فرماندار شیراز، بخشدار مرکزی شهرستان و مسئول قرارگاه شهید اسکندری سپاه فجر در بازدید میدانی از روستای گردخون مشکلات مردم را بررسی کردیم و قول می دهیم که همچنان وضعیت این مناطق را رصد کنیم و مطالبات مردم را به گوش مسئولان برسانیم و اقدامات مسئولان را نیز به مردم گزارش دهیم.

 انتهای پیام/ح


نظرات بینندگان