کد خبر: ۱۴۹۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۳ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۰

عشقی به اندازه یک عمر/ روایت نخستین موکب ایرانی در پیاده روی اربعین

هرساله با شروع ایام اربعین، عاشقان و ارادتمندان حضرت سیدالشهدا(ع) از سراسر دنیا به کشور عراق و شهر کربلا سفر می کنند تا در مراسم جهانی و میلیونی اربعین حسینی شرکت کنند، موکب کفیل الزینب شیراز(س) یکی از مواکب ایرانی است که از حدود 20 سال پیش تاکنون به زوار خدمت می کند.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، هرساله با شروع ایام اربعین، عاشقان و ارادتمندان حضرت سیدالشهدا(ع) از سراسر دنیا به کشور عراق و شهر کربلا سفر می کنند تا در مراسم جهانی و میلیونی اربعین حسینی شرکت کنند.

برای رسیدن به کربلا مسیر‌های متعددی وجود دارد که زائران می‌توانند از این مسیرها خود را به کربلا برسانند. 

در میان راه، خیمه هایی برای پذیرایی از زوار برپا شده است که به اصطلاح به آن ها "موکب" می گویند و خدماتی از قبیل اسکان، خوراک، حمام و... ارائه می کنند. 

محال است کسی به مشایه اربعین رفته باشد اما خاطره ای خوشی از این مواکب حال چه ایرانی و چه عراقی یا پاکستانی و... نداشته باشد چراکه افرادی با اخلاص تمامی زندگی شان را نذر قدوم زائران می کنند تا بتوانند ذره ای از آلام زوار را التیام بخشند.

همه زوار موکب های ایرانی را دیده اند اما از سختی کار آن ها و حتی سبقه تشکیل موکب خبر ندارند بنابراین برای پی بردن به تاریخچه برپایی خیمه خدمت رسانی امام حسین(ع) و همچنین خدمات آن ها با "حاج عدنان قاسمی معروف به عدنان شیرازی" مدیر موکب کفیل الزینب(س) که سابقه ای نزدیک به 20 سال قدمت دارد به گفتگو پرداخته ایم.

شیرازه: از چه زمانی خدمت به امام حسین(ع) و زوار ایشان را آغاز کردید؟
قاسمی: تا چشم گشودم در خانه پدرم بساط روضه و مجلس سوگواری امام حسین(ع) پهن بود بنابراین خدمت و عشق به سرور و سالار شهیدان نسل ها در سینه چرخیده تا به ما رسیده است. 

عشقی به قیمت یک عمر/ روایت نخستین موکب ایرانی در پیاده روی اربعین

شیرازه: شنیده ایم که موکب کفیل الزینب(س) جزو با سابقه ترین مواکب است، برای مخاطبین ما بیشتر توضیح دهید

قاسمی: در بچگی روز 19 صفر از مسجد جمکران تا حرم حضرت معصومه(س) موکب برپا می کردیم.

پیاده روی اربعین سال ها بود که در عراق اجرا می شد اما ایرانیان اطلاعی از آن نداشتند تا اینکه در دهه 80 شمسی هموطنان ما هم همانند عراقی ها با پای پیاده برای زیارت امام خوبان طی الطریق کردند.

در اوایل راه اندازی مشایه و پیاده روی اربعین سیدالشهدا(ع) 4 موکب ایرانی در سال 1383 از تهران، قم، اصفهان و شیراز در میان راه موکب خود را برپا کردند و به خدمت پرداختند که یکی از آن ها موکب کفیل الزینب(س) شیراز بود که در راه نجف به کربلا در ستون 975 خدمت رسانی خودش را آغاز و از مسئولین نجف نیز مجوز های لازم را دریافت کرد.

در زمان های گذشته اجناس را از شیراز به دفتر آیت الله سیستانی در قم ارسال می کردیم و سپس از آنجا به مرز مهران برای اخذ مجوز انتقال داده می شد.

اکنون برپایی موکب در طریق اربعین اوج گرفته اما در گذشته در هر خان(کاروان سرا) تنها یک موکب حضور داشت و خان آخر هم در شهر مقدس کربلا بود.

از سال حدود 90 پیاده روی اربعین در میان ایرانیان اوج گرفت و پنج سال بعد موکب های متعدد ایرانی وارد عراق شدند.

طی چند سال اخیر با همکاری اداره کل اوقاف استان فارس، خیرین و کمک های مردمی خدمات خوبی به زائران نظیر اسکان، خوراک و... ارائه شد و وسائل مورد نیاز بانوان و کودکان نیز تهیه و توزیع گردید.

عشقی به قیمت یک عمر/ روایت نخستین موکب ایرانی در پیاده روی اربعین

شیرازه: مکان موکب کفیل الزینب(س) کجاست و چه خدماتی ارائه می دهد؟
اکنون 6 سال است که به صورت ثابت در نجف اشرف به خدمت گذاری مشغول هستیم چراکه در آن زمان خدمات در این شهر مقدس کم بود و ما تصمیم به جابجایی از میان راه به شهر گرفتیم.

از سال 1390 نجف پل ثورة العشرين روبروي گمرك قديم نجف یک مسجد و حسینیه بزرگ به مساحت 850 متر در اختیار موکب برای خدمت رسانی از سوی یک خَیر قرار گرفت و از همان ابتدای تاسیس تا کنون به زائران امام حسین(ع) خدماتی از قبیل اسکان، خوراک، استحمام و... ارائه می کنیم.

می توان گفت ریشه برخی از موکب های کنونی نیز نشات گرفته از موکب کفیل زینب است.

شیرازه: از چه زمانی موکب برپا می شود؟ امسال امکان خدمت رسانی وجود دارد؟

قاسمی: از 7 تا 28 صفر کار موکب کفیل الزینب(س) آغاز می شود و امسال نیز با مدد اهل البیت(ع) با توزیع  200 هزار پرس غذای روزانه در سه وعده صبحانه، نهار و شام در خدمت زوار هستیم.

شیرازه: چه چیزی باعث خدمت به زوار امام حسین(ع) می شود؟ 

قاسمی: عشق به امام حسین(ع) سبب خدمت به زائران است چراکه حب به اهل البیت(ع) به ویژه سید الشهدا الهی است و نصیب هرکس نمی شود. 

خیلی از افراد را می بینید که به اصطلاح آقا زاده هستند ولی توفیق خدمت نصیبشان نمی شود؛ خدمت به امام حسین(ع) شرف است و هر کسی در این راه قدم گذاشت، عاقبت به خیر شد و عزت پیدا کرد.

مظلومیت امام علی(ع) از همه بالاتر است اما هیچ اشکی و مجلسی مثل امام حسین(ع) نمی شود چراکه همانند واقعه عاشورا در طول تاریخ رخ نداده است. 

در کار امام حسین(ع) هرچه کوچکتری کنی، بزرگتر می شوی بنابراین باید در راه خدمت به زائران مراقب شیطان باشیم؛ پیاده روی اربعین، اکنون اتحاد شیعه حاضر در تمامی دنیا است.


شیرازه: عجیب ترین چیزی که طی این مدت مشاهده کردید چه چیزی بود؟

قاسمبی: یک روز در حال خدمت به زائران و توزیع خوراک در موکب بین راه بودیم که یک پسر با سر و وضع عجیب به سمت من آمد و گفت که از سمت حاج احمد برای بردن غذا به حسینیه داخل شهر آمده و چون اولویت با زائران بود، خشمگین شدم و سیلی محکمی به او زدم. 

بعدا به من خبر دادند که یک ارمنی در حسینیه شهر نجف ما اسکان دارد و مشغول خدمت است، گفتم من را به دیدار او ببرید و وقتی با او مواجه شدم فهمیدم همان جوانی است که از دست من سیلی خورده بود!

از او معذرت خواهی کردم و برای او توضیحاتی دادم، فهمیدم که سال های زیادی است که در حسینیه خدمت می کند؛ بالاجبار برای جبران این موضوع او را برای اسکان به هتل بردم و مشغول صحبت شدیم.

یک انگشتر بسیار زیبا با نگین سبز و نقش " یا فاطمه معصومه(س)" در دست او بود که توجه مرا جلب کرد و از من خواست تا نگاهی به انگشتر کنم و بعد داستان آن را برای من تعریف کرد.

عشقی به قیمت یک عمر/ روایت نخستین موکب ایرانی در پیاده روی اربعین

گفت که من ارمنی اما محب حضرت ابوالفضل(ع) هستم، روزی به ضریح آقا برای زیارت رفتم که بیکباره از بالای ضریح چفیه ای به سر من برخورد کرد و درد بدی داشت وقتی وسط چفیه را نگاه کردم این انگشتر زیبای سبز رنگ منقش را دیدم! فهمیدم که هدیه ای از طرف حضرت عباس (ع) است.

جوان ارمنی پس از تعریف ماجرا انگشتر، به اصرار آن را به من هدیه داد و من از اول حلالیت طلبیدم اما او دو شرط را برای حلال کردن من گذاشت که اولین آن پذیرفتن انگشتر و شرط دیگر نظافت هرساله موکب بود!

من دو شرط را پذیرفتم و سپس به او گفتم که چرا با این همه شور و محبت نسبت به اهل البیت(ع) مسلمان نمی شوی؟ جوابی نداد و پس از سالیان او را دیدم پس از احوال پرسی او را به اسم ارمنی صدا زدم اما در جواب گفت که من در حرم امام رضا(ع) مسلمان شده ام و اسمم مرتضی است!

شاید میشه گفت یکی از عجیب ترین چیز هایی که دیدم این جوان ارمنی بود که بعد ها به عشق آقا ابوالفضل(ع) مسلمان شد. 


شیرازه: در ایام کرونا هم خدماتی از سمت موکب در داخل کشور ارائه شد؟
قاسمی: بله، در هنگام شیوع بیماری کرونا خیلی از مشاغل دچار مشکل شدند و برخی از خانواده ها اقتصاد خوبی پیدا نکردند بنابراین در این ایام، تهیه و توزیع 22 هزار بسته معیشتی با هزینه 8 میلیارد تومان، پخت و توزیع هزاران پُرس غذای گرم در هر هفته، ضد عفونی معابر شهری و... به همت خدمت گذاران اهل البیت(ع) در موکب کفیل زینب(س) انجام شد.

کفیل زینب

به گزارش شیرازه، کمتر از دو هفته تا اربعین حسینی زمان باقی مانده و بر اساس اعلام مسؤولان، اعزام‌ 60 هزار زائر ایرانی اربعین از ۲۸ شهریور آغاز می‌شود و موکب ها نیز برای خدمت رسانی خود را آماده کرده و در حال تلاش هستند.

گفتنی است موکب کفبل الزینب(س) در شهر مقدس نجف به آدرس پل ثورة العشرين روبروي گمرك قديم میزبان زائران سیدالشهدا(ع) خواهد بود.

اهدا بسته های معیشتی
نمایی از موکب
عکس دسته جمعی خدام موکب کفیل زینب
حاج عدنان قاسمی مدیر موکب کفیل الزینب(س) شیراز


انتهای پیام/ح


نظرات بینندگان