کد خبر: ۱۴۹۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
جمعه‌های مهدوی «شیرازه»؛

مهم ترین عامل سعادتمندی انسان تبعیت از امام زمان(عج) است

جمعه‌های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان(عج) در «پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» هر هفته روز آدینه منتشر خواهد شد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، جمعه های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان (عج) در «پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» هر هفته روز آدینه منتشر خواهدشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق کارشناس علوم مذهبی و قائم مقام بنیاد مهدی موعود (ع) استان فارس در یادداشتی اختصاصی به تشریح سبک زندگی مهدوی پرداخت و نوشت:


در نوشتارهای گذشته عارض شدیم که مهمترین عامل سعادتمندی انسان طبق بیان معصومین ع تبعیت و پیروی از امام زمان عج بوده و منتظرین حضرتش میبایست برای رسیدن به سعادت زندگی خود را با رضایتمندی امام عصر عج تنظیم نمایند، و نیز مهمترین عامل شقاوت و بدبختی انسان را نیز دوری و انحراف از مسیر ولی عصر عج بیان نمودیم.

سپس به دنبال این بودیم تا با استفاده از آموزه های دینی و مذهبی با اشاره به برخی دیگر از عوامل سعادتمندی و شقاوتمندیِ انسان، راه را برای پیشروی در این مسیر روشن نماییم.

لذا عرض کردیم اصلاح نفس، اقامه و حدود الهی از دیگر عوامل سعادتمندی منتظرین امام زمان (عج) است.
اینک به چند مورد دیگر از عوامل دستیابی به سعادت و جلب رضایت امام زمان (عج) اشاره می نماییم:

محاسبه‌ی نفس
امیرالمؤمنین علی ع می فرمایند:
«مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ سَعِد ؛ کسی که نفس خود را محاسبه کند، سعادتمند می شود».
محاسبه ی نفس، انسان را سعادتمند می کند. انسان های اهل محاسبه چنین هستند که یک خطای آن ها تبدیل به دو خطا نمی-شود. این که پیامبر اکرم ص می فرماید:
«حَاسِبُوا أنفُسَكُمْ قبل أن تُحَاسَبُوا، وزِنُوا أَعْمَالكُم قبلَ أَن تُوزَنُوا ؛ به حساب خود برسید قبل از این که به حسابتان رسیدگی کنند، خودتان را وزن کنید (منظور وزن کردن اعمال است) قبل از این که شما را وزن نمایند».
یعنی قبل از این که در قیامت نامه ی اعمالتان را به دستتان بدهند، خودتان، اعمالتان را سبک و سنگین نمایید.

 شکرگزاری، استغفار، ذکر «لا حول ولا قوة الا بالله» در سه وقت از اوقات
امیرالمؤمنین علی ع می فرمایند:
«ثلاثٌ مَن حافَظَ علَيها سَعِدَ: إذا ظَهَرَتْ عليكَ نِعمَةٌ فاحمَدِ اللّه ، و إذا أبطَأ عنكَ الرِّزقُ فاستَغفِرِ اللّه، و إذا أصابَتكَ شِدَّةٌ فَأكثِر مِن قَولِ: لا حَولَ و لا قُوَّةَ إلاّ بِاللّه ؛ سه چيز است كه هر كس رعايت كند خوشبخت شود : هرگاه نعمتى به تو رسيد خدا را سپاس گوى، هرگاه روزيت دير رسيد از خدا آمرزش بخواه، و هرگاه سختى به تو رسيد ذكر «لا حول و لا قوة الاّ باللّه» را زياد بگو».
اول: هرگاه نعمتی به تو رسید، خدا را سپاس گوی؛
بدنت سالم است؟ بگو الحمدلله. سایه ی پدر و مادر بالای سرت است؟ بگو الحمدلله. اولاد سالم داری؟ بگو الحمدلله. بدهکار نیستی؟ بگو الحمدلله. ولایت امام زمان عج به دلت هست؟ بگو الحمدلله.
و این قانون الهی است که که اگر نعمت خدا را حمد کردید، خدا آن نعمت را زیاد خواهد کرد که خودش فرمود:
«لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيْدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ ؛ همانا اگر شكر كنید، قطعاً شما را مى‏افزایم، و اگر كفران كنید البته عذاب من سخت است».
در حدیثی دیگر از مولای متّقیان علی ع دیدم که می فرمودند اگر نعمت خدا را حمد نمودید، پس از آن یک حمد دوم نیز انجام دهید بخاطر توفیق شکرگزاری نعمت خدا. همین که خداوند توفیق داد و زبان تو به حمد باز شد، و این نعمت را نیز باید شکرگزاری کرد.
یعنی اگر شکرگزاری کردی که خدا توفیق روزه داری ماه مبارک رمضان را به تو عطا فرمود، یک الحمدلله نیز پشت آن برای توفیق این شکرگزاری و سپاس از درگاه خداوند بگویید.
برای درک بهتر نعمت های فراوان الهی باید در زندگی گاهی به بیمارستان ها برویم و وضعیت مریض ها را ببینیم. به دارالمجانین برویم و وضعیت آن جا را رصد کنیم. به خانه ی سالمندان، زندان، قبرستان ها و ... برویم و ببینیم که خداوند چه نعمت های بالقوه و بالفعل فراوانی به ما عطا فرموده است و برای همه ی آن ها شکرگزاری کنیم؛ برای اینکه سالم هستیم، در بند و زندان نیستیم، موقعیت و فرصت زندگی و شکرگزاری داریم و ... فالحمدلله.
دوم: هرگاه روزیت دیر به تو رسید، از خدا آمرزش بخواه؛
اگر می بینید دستتان تنگ شده است، جیبتان خالی شده و کمی گرفتار شدید، استغفار کنید و ذکر استغفار را زیاد بگویید.
برخی به دنبال پولدار شدن و درآمد کثیر هستند و آن را در تقلّب و تدلیس و گران فروشی می بینند؛ درحالی که این راه اگرچه ما را به اموال کثیری برساند اما چه اموالی؟ پولی که به جز دغدغه و خسران و گرفتاری در دنیا و عقبی، چیز دیگری نیست. اما برای رسیدن به اموال کثیر، طریق و مسیر اهل‌بیت ع چیز دیگری است. اولیاء برای رسیدن به ثروت کثیر، چندین راهکار ارائه می نمایند که یکی از آنها، همین گفتن «استغفرلله» و طلب مغفرت و بخشش از درگاه الهی است .
سوم: هرگاه سختی به تو زیاد رسید، ذکر «لا حَولَ و لا قُوَّةَ إلاّ بِاللّه» را زیاد بگو؛
وقتی گرفتاری ها و شدائد به شما رو می آورد، راه برون رفت از آن ها، مداومت به ذکر «لا حَولَ و لا قُوَّةَ إلاّ بِاللّه» است.
انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان