کد خبر: ۱۴۹۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۰

واکنش کاربران به عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای/ این ترکیب برای به زانو درآوردن آمریکا ایرانو کم داشت!

مسئولین، شخصیت‌های سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به خبر عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای پیام‌هایی در فضای مجازی منتشر کردند.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، بیست‌و یکمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای با تأیید سند عضویت ایران به کار خود پایان داد. «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از پایان این نشست اعلام کرد که سند عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای به تایید سران رسید. مقامات و شرکت‌کنندگان در بیست‌ویکمین نشست سازمان همکاری شانگهای، اسناد همکاری از جمله روند عضویت دائم ایران در این سازمان را امضا کردند.
 


رئیس جمهور در اجلاس سازمان همکاری شانگهای گفت:‌ سازمان همکاری‌ شانگهای به خوبی نشان داده که می‌تواند با اتکای به ظرفیتهای اقتصادی، سیاسی، ارزشی و جمعیتی خود به نیروی پیشران چند جانبه گرایی جهانی تبدیل شود واین امر نشان دهنده فراهم بودن بستر شکل دهی به جامعه‌ای بر پایه ارزشهای مشترک کشورهای در حال توسعه است.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی  با بیان اینکه امروز جهان وارد دوران جدیدی شده است و سلطه طلبی و یکجانبه گرایی رو به زوال است، اظهار داشت: نظام بین‌الملل به سوی چند قطبی شدن و بازتوزیع قدرت به سود کشور‌های مستقل، در حال تغییر است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: سازمان همکاری شانگهای و "روح حاکم بر آن" یعنی اعتماد متقابل، منافع مشترک، برابری، رایزنی مشترک، احترام به تنوع فرهنگی و توسعه مشترک، ابزاری کلیدی در راستای حفظ صلح در قرن ۲۱ است.
 


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امروز ضمن سخنرانی مجازی در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از آغاز روند عضویت کامل ایران در این سازمان حمایت کرد.

پوتین گفت: ما همیشه از مشارکت تمام عیار ایران در فعالیت‌های سازمان همکاری شانگهای به دلیل این که ایران نقش مهمی در منطقه اورآسیا ایفا کرده و مدت زمان طولانی با این سازمان همکاری مثبتی دارد، حمایت می‌کنیم.

به گفته کارشناسان، پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای مزایای فراوانی را برای ایران خواهد داشت.
 


در همین رابطه سفیر سابق ایران در چین گفت: با عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای غرب خواهد فهمید که در صورت تحریم، فضا برای ایران بسته نخواهد شد و دنیا بسیار وسیع است و می‌شود مسائل را از زاویه‌های دیگر توسعه داد. مهدی صفری افزود: پس از عضویت دائم ایران در شانگهای، کشورهای غربی برای ایجاد بالانس، تسهیلاتی خواهند داد و در زمینه‌های تجاری و اقتصادی، زمینه‌های همکاری با ایران را باز خواهند کرد.

همچنین پروفسور ویلیام بیمن استاد دانشگاه مینه‌سوتای آمریکا گفت: در صورت عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، بسیاری از تحریم‌های یکجانبه غرب، قدرت فعلی و اولیه خود را از دست خواهند داد. وی افزود: عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای نقطه آشکارساز ریل‌گذاری اقتصادی ایران در عرصه روابط بین‌الملل است.
 


اصغر ابراهیمی اصل، معاون اسبق وزارت نفت نیز در این رابطه گفت: ایران به صورت سرجمع در حوزه نفت و گاز رتبه اول دنیاست و با عضویت در این اتحادیه‌ها می‌تواند یک تضمین امنیت انرژی برای بلوک‌هایی که از حجم تجارت بالایی برخوردار هستند، باشد و دنیا را از تک بعدی خارج کند؛ ضمن اینکه می‌تواند منجر به برچیده شدن زمینه‌های جنگ، ظلم، تبعیض و اعمال تحریم‌ها شود.

وی افزود: پیوستن رسمی ما به اجلاس شانگهای و در قدم بعدی اتحادیه بریکس می‌تواند موازنه تک بعدی جهان در قرن ۲۱ را تغییر دهد.

شعیب بهمن پژوهشگر مسائل اوراسیا نیز گفت: در حال حاضر با تغییر دولت نوع نگاه ایران به رابطه با چین و هم نوع نگاه چینی‌ها به ایران نسبت به گذشته متفاوت شده که از این رو می‌توان انتظار داشت که عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای یک گام جدی برای اجرایی‌شدن توافقات ۲۵ ساله ایران و چین باشد.

مسئولین، شخصیت‌های سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز در واکنش به خبر عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای پیام‌هایی در فضای مجازی منتشر کردند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

▪️‏موفقیتی بزرگ در سیاست خارجی
امروز ج.ا.ا رسماً عضو دائم و اصلی ‎#سازمان_شانگهای شد، در حالیکه تاکنون صرفا عضو ناظر بود.
 عضویت در سازمانی با حضور قدرتهای بزرگ ‎#اقتصادی جهان مثل چین و هند، مزایای فراوان اقتصادی، تجاری، حمل و نقل، ترانزیت، امنیتی و حتی فرهنگی برای ‎#ایران خواهد داشت.

منبع: فارس
برچسب ها: شیرازه ، شانگهای ، ایران
نظرات بینندگان