کد خبر: ۱۵۰۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

نقشه راه کشاورزی کشور در دست تدوین است/ جلوی سوء‌استفاده‌ها گرفته شود و نهادها در اختیار نیازمندان قرار گیرد

رئیس کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرحی که این روزها در قالب طرح امنیت غذایی یا طرح مانع‌زدایی، در حال بررسی است، گفت: بر اساس این طرح یک مسیر سهل‌الوصول و بدون مانع در حوزه تولید، ترسیم خواهد شد و با حکم اجرای آن از سوی شورای نگهبان، کمیسیون کشاورزی دولت را مکلف به انجام آن خواهد کرد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای اولین بار بعد از انقلاب بیشترین بودجه و اعتبار سالانه بخش کشاورزی در سال  1400 رقم خورده است تصریح کرد: در راستای برنامه هفتم توسعه در بخش کشاورزی به طور ویژه برنامه داریم و نیاز است که بانک کشاورزی نیز با جدیت ورود کند.

نقشه راه کشاورزی کشور در دست تدوین است/ جلوی سوء استفاده ها گرفته شود و نهادها در اختیار نیازمندان قرار گیرد
نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی به میزان تولیدات ذرت، سویا و جو گریزی زد و افزود: ما به 9.2  میلیون تن ذرت نیاز داریم که تقریبا سه میلیون تن تولید می‌ شود و نیاز ما به سویا 4.3 تا 4.5  میلیون تن است که از این میزان ۳۰۰ هزارتن تولید می شود.

عسکری با تاکید بر نیاز 6.6 میلیون تنی جو و تولید ۵۰ درصدی آن، یادآور شد که ظرفیت و قابلیت تولید در این زمینه وجود دارد.
 
وضعیت نهاده های دامی، باعث آسیب به سفره های مردم شده است

وی با اشاره به این که کشور گرفتار یک جنگ اقتصادی تمام عیار شده است، گفت:  وضعیت نهاده های دامی، به گونه ای شده که متاسفانه  سفره های مردم آسیب دیده و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هم نسبت به این موضوع گله‌مند هستند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست مجلس شورای اسلامی  در ادامه با اشاره به تجمیع برخی وظایف وزارت های جهاد کشاورزی، صمت و نیرو، گفت: مباحث واردات و صادرات که وزارت صمت آن را دنبال می‌کرد در قالب اختیارات وزارت جهاد کشاورزی گنجانده شده و به زودی نیز آب بخش کشاورزی نیز از وزارت نیرو به وزارت جهاد انتقال داده می‌شود تا یک مجموعه در این راستا پاسخگو باشد.

تشکیل شورای قیمت‌گذاری و حمایت از بخش کشاورزی و تولید موضوع دیگری بود که عسکری به آن اشاره کرد و در ادامه یادآور شد که کمیسیون کشاورزی به حوزه خرید تضمینی جو نیز ورود کرده است.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث صادرات محصولات کشاورزی به ظرفیت ها و قابلیت های این حوزه و ارزآوری نیز تاکید کرد و گفت: منابع درآمد مردم این شهرستان ها  زراعت، باغبانی و دامپروری است و در صورت ایجاد صادرات صنایع تبدیلی باید شرایط مهیا و معیارها در نظر گرفته شود.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که باید جلوی سوء استفاده ها گرفته شود و نهادها در اختیار نیازمندان قرار گیرد تا مشکلات برطرف شود.

عسکری با اذعان به اینکه فضای بخش کشاورزی فضای شکننده است، گفت: هنوز نتوانستم در قالب یک برنامه صحیح و مدون جلو برویم و اگرچه سرعت هایی وجود داشته اما دچار روزمرگی شده‌ایم.

فضای ریسک بخش کشاورزی و وجود برخی چالش‌ها در حوزه امنیت غذایی موضوعات دیگری بود که این نماینده مجلس با اشاره به آن، تاکید کرد: هر کس باید به سهم خود در قبال مشکلات کشاورزان، پاسخگو باشد.

نباید کشاورزان را با مشکلات شان رها کرد

وی، با طرح مسائلی همچون یارانه های بخش کشاورزی، واردات محصولات بزرگ و نهاده ها، گفت: نباید کشاورزان را با مشکلات شان رها کرد.

عسکری با اشاره به اینکه کارشناسان بخش کشاورزی باید دغدغه اول و آخرشان مشکلات این حوزه باشد، تصریح کرد: با توجه به ورود به کشت پاییزه باید نهاده های کشاورزی، بذر، سم و کود در دسترس کشاورزان باشند و کسانی که نهاده  ندارند اعلام کنند تا وزارت جهاد کشاورزی این مسئله را پیگیری کند.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توسعه باغبانی در حوزه انتخابیه خود و استقبال مردم از کشت نخیلات، یادآور شد: کارشناسان جهاد کشاورزی با علاقه مندان از نزدیک مذاکره کنند تا ایرادتی که در این حوزه وجود دارد، احصا شود.

 انتهای پیام/س

نظرات بینندگان