کد خبر: ۱۵۰۱۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۰۴ مهر ۱۴۰۰
نقش موثر زنان در حماسه‌های دفاع مقدس:

روایت حضور بانوان در برهه‌های حساس جامعه ضروری است/ پشتیبانی از جبهه‌ها از اصلی ترین اقدامات بانوان در دفاع مقدس

در شرایط کنونی که جامعه ما آماج هجوم فرهنگی دشمن است و زنان و دختران جامعه، هدف اول و اصلی این هجوم هستند و اهمیت حفظ ساختار خانواده بسیار مهم و ضروری است با انواع مختلف کارهای هنری، ادبی، فرهنگی روایت‌گری و...نقش زنان در دفاع مقدس رابرای فرزندانمان و نسل های آینده بازگو کنیم.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، در متون تاریخی، اغلب از نقش زنان بر تحولات اجتماعی سخن به میان آمده به گونه‌ای که در برخی برهه‌های حساس، زنان با رشادت و از خودگذشتگی و با حمایت‌های خود موجب تغییر سرنوشت جامعه شده‌اند.

اما از دهه ۱۳۴۰ تا پیروزی انقلاب اسلامی، زنان به دلیل خودباوری که حضرت امام خمینی(ره) در آنان به وجود آورد حضور گسترده تر و مستمرتری از خود نشان دادند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان باز هم دست از تلاش برنداشته و لحظه‌ای نیاسوده و خستگی یک مبارزه طولانی علیه رژیم پهلوی را از تن بیرون نکرده بودند که بار دیگر بر خود تکلیف دیدند برای دفاع از انقلاب، به ایفای نقش‌هایی تازه‌تر و مؤثرتر در عرصه‌های جدید بپردازند، ازاین‌رو، مشارکت در جنگ تحمیلی را بر خود واجب دانسته و عده ای پابه‌پای مردان به عنوان پزشک، مددکار، بهیار، پرستار و حتی رزمنده به ایفای نقش پرداختند و عده دیگری نیز پشت جبه ها و با حمایت های مادی و معنوی خود نقش مادری، همسری و کمک کننده به رزمندگان را بر عهده گرفتند، به گونه ای که بر اساس آمار های موجود، 6 هزار و ۴۲۸ نفر از زنان ایرانی طی سال های دفاع مقدس شهید شدند، اگر چه بیشتر آنها در بمباران ها و موشک باران شهرها به شهادت رسیدند اما بیش از 500 نفر از این افراد رزمنده بودند.

اولین مسئولیتی که زنان در دفاع مقدس، به صورت خودجوش و هم‌پای مردان بر عهده گرفتند، جنگیدن با دشمن بعثی در جنوب و مزدوران داخلی در کردستان بود، حتی آنان، کوکتل مولوتف ساختند، تا به جنگ تانک های عراقی بروند که قصد داشتند از مرز شلمچه بگذرند.

زنان رزمنده در خرمشهر، کارهای دیگری را نیز بر عهده داشتند که مراقبت از تسلیحات، نگهبانی از پیکر شهداء، توزیع سلاح بین رزمندگان از آن جمله بوده است. در جبهه های دیگر هم وضع به همین صورت بود.

صحنه های رزم زنان، اگرچه اندک بود، اما تا پایان دفاع مقدس کم و بیش ادامه یافت و تأثیر عمیقی بر روحیه رزمندگان داشت.

این نقش ها و ایثارگری ها تنها مختص زنان جهادگر و رزمنده نبود بلکه  در این میان نباید نقش مادران و همسرانی که با دفاع و حمایت از خانواده موجبات آرامش خاطر مردان خود را فراهم می کردند تا آنان با خیالی آسوده تر به جبه ها رهسپار شوند را فراموش کرد آنان که با نقش غیرمستقیم خود در سرنوشت جنگ موثر بودند.

سخن آخر اینکه:

گرچه زنان و بانوان کشورمان در برهه های مختلف تاریخ انقلاب اسلامی به ویژه در دوران دفاع مقدس به خوبی از عهده رسالت و نقش آفرینی خود به عنوان مبارز، حمایتگر، راوی و مشوق مردان و.... بر آمده اند و نقش عمده‌ای در آفرینش حماسه‌های دفاع مقدس و انقلاب داشته و سهم عمده‌تری نیز در تداوم و آینده آن بر عهده دارند، اما متأسفانه به موضوع حضور و حرکت و برکت زنان ما در شکل‌گیری انقلاب اسلامی و به ویژه دفاع مقدس آن‌طور که حق آن است، پرداخته نشده است.

از طرفی در شرایط کنونی که جامعه ما آماج هجوم فرهنگی دشمن است و زنان و دختران جامعه، هدف اول و اصلی این هجوم هستند و اهمیت حفظ ساختار خانواده بسیار مهم است ضروری است با انواع مختلف کارهای هنری، ادبی، فرهنگی روایتگری و...نقش زنان در دفاع مقدس را برای فرزندانمان و  نسل های آینده بازگو کرده و به تصویر بکشیم.

انتهای پیام/س
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۰
0
یادش بخیر
دختران دانش آموز کازرون در یک روز 200 لیتر خون اهداء کردند
سالن شریعتی سال 65 یا66