کد خبر: ۱۵۰۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۰۶ مهر ۱۴۰۰
به مناسبت ششمین روز از هفته دفاع مقدس:

نقش سازمان پیشمرگان مسلمان كُـرد در تأمین امنیت منطقه غرب کشور

در دوره تسلط ضد انقلاب بر مناطق کردنشین، مردم مسلمان کرد به انحاء مختلف مورد آزار و اذیت قرار گرفتند و بسیاری از آنها ناچار شدند به شهرهای مختلف، یا استانهای همجوار، از جمله کرمانشاه مهاجرت کنند. این وضعیت، زمینه تشکیل سازمان پیشمرگان مسلمان کُرد را فراهم کرد و محمدبروجردی ( شهید ) فرمانده سپاه غرب کشور، در پاییز سال ۱۳۵۸ ، باهمکاری مهاجران، این سازمان را تاسیس کرد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ رژیم بعثی عراق با تصمیم و طرح قبلی و با هدف برانداختن نظام نوپای جمهوری اسلامی جنگی تمام عیار را علیه ایران اسلامی آغاز کرد، جنگی که به ادعای صدام قرار بود ظرف یک هفته به پایان برسد و صدام حسین فتح یک هفته‌ای تهران را در سر می‌پرورانید، اما فراموش کرده بودملت ایران همان زنان و مردان مجاهدی هستند که با رهبری امام خمینی(ره) توانستند بزرگ ترین انقلاب دنیا را رقم بزنند ویک حکومت چندین صد ساله را از تخت به زیربکشند.

جنگ در 31 شهریور ماه آغاز شد و تا هشت سال ادامه پیدا کرد،به همین خاطر ایران یک هفته شروع جنگ را هفته دفاع مقدس نامگذاری کرد تا هرساله یاد و خاطره بزرگ مردان و شیر زنانی را که با نثار جان خود اجازه ندادند یک وجب از خاک این سرزمین به دست دشمن بیافتد را گرامی بدارند.

از همین روهر ساله با نام گذاری های متفاوت یادی از اقشار مختلف می شود که هرکدام سهم بسزایی در این دفاع جانانه داشتند.

امسال ودر سال 1400 نیز این هفته با شعار محوری «ما مقتدریم» وبا عنواین مختلف برگزار شد وامروز که ششمین روز از هفته دفاع مقدس است به منظور تجلیل از دلاور مردان نیروی مسلح، بسیجیان، جهادگران، عشایر و پیشمرگان کرد مسلمان به نام این گروه نامگذاری شده است.

اگر چه در طول این سالها شاید بسیار ازنقش بسیجیان، جهادگران، نقش زنان در جنگ، عشایر، اصناف و ...صحبت به میان آمده است اما گروهی نیز بودند که چه قبل از انقلاب و چه در زمان جنگ دلاورمردانه از مرزهای ایران دفاع کردند.

در این مطلب اشاره ای به نقش پیشمرگان کرد مسلمان در حفظ تمامیت ارضی ایران خواهیم کرد.

در دوره تسلط ضد انقلاب بر مناطق کردنشین، مردم مسلمان کرد به انحاء مختلف مورد آزار و اذیت قرار گرفتند و بسیاری از آنها ناچار شدند به شهرهای مختلف، یا استانهای همجوار، از جمله کرمانشاه مهاجرت کنند. این وضعیت، زمینه تشکیل سازمان پیشمرگان مسلمان کُرد را فراهم کرد و محمدبروجردی ( شهید ) فرمانده سپاه غرب کشور، در پاییز سال ۱۳۵۸ ، باهمکاری مهاجران، این سازمان را تاسیس کرد.

سازمان پیشمرگان مسلمان کُرد باجذب نیروهای بومی استان کردستان به سرعت گسترش یافت ودر عملیات پاکسازی شهر کامیاران درتاریخ ۱۰/۱۱/۱۳۵۸ ، باسپاه همکاری کرد .  در پی این موفقیت، سازمان پیشمرگان مسلمان کُرد در عملیاتهای پاکسازی شهرهای مختلف شرکت کرد ودر سالهای ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ ، نیز در پاکسازی جاده های مواصلاتی و روستاهای کردستان ایفای نقش کرد.

سازمان پیشمرگان کُرد مسلمان، ازسال ۱۳۶۱ ، به مرور جذب سازمان بسیج شدند و طی این دوران شهدای فراوانی را به نظام  و انقلاب اسلامی تقدیم نمودند، یادگارانی همچون سردار شهید محمدبروجردی که برتارک انقلاب اسلامی می درخشند.

 با وقوع بحران دركردستان و شكست سياست مصالحه، سياست امنيتي دولت مبني بر مردمي كردن امنيت شكل گرفت . ازاين رو، مديريت بحران با اعتقاد به اين نكته كه برقراري امنيت و تحقق اهداف انقلاب اسلامي درگرو مشاركت فعال وگسترده مردم است، زمينة مشاركت فعالانه مردم را در مبارزه با شورش فراهم ساخت. تجلي اعتماد وحضور سازمان يافته مردم(سازمان پيشمرگان مسلمان كُرد)كردستان در تامین امنیت پایدار كردستان و نقش و كاركرد امنيتي این سازمان به عنوان يكي از مهم ترين تجربه هاي عملي جمهوري اسلامي ايران و مشاركت فعال مردم در عرصه مديريت بحرانهاي داخلي، به شمار می رود.

به دنبال سركوب كميته هاي مردمي شهرهاي كردنشين از سوي گروه هاي سياسي شكل گيري بحران كُردستان و سازمان پيشمرگان مسلمان كُرد مخالف، يكي از اقدامات مهم سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، بسيج مردم و تشكيل سازمان پيشمرگان مسلمان كُرد بود. با شكل گيري هسته اصلي اين سازمان دركرمانشاه، شاخه هاي آن در شهرهاي مختلف كردستان تشكيل و درسراسر مناطق كردنشين توسعه وگسترش يافت. با تشكيل سازمان پيشمرگان مسلمان كُرد، زمينه و بستر حركت سازمان يافته مردم كردستان جهت تامین امنیت منطقه کردستان تشکیل گردید.


اگر چه بعد از پيروي انقلا ب اسلامي و با توجه به جو حاكم در كردستان، چهره حكومت جديد توسط گروه ها و احزاب مخالف مخدوش گرديد، اما علي رغم فرصت طلبي وتبليغات ضد دولتي گروه‌هاي  سياسي مخالف، جهت گيري سياست داخلي جمهوري اسلامي در مورد كردستان، مسير صحيحي را پيمودند که اين جهت گيري صحيح مرهون دوراندیشی معمارانقلاب حضرت امام خميني(ره) بودكه از همان ابتداي ناآرامي ها دراستان كردستان، رهنمودهاي راهبردي خود را درنحوة برخورد با مردم وگروه هاي سياسي مخالف ابراز داشتند. ايشان قائل به تفكيك بين مردم وگروه هاي معارض بودند و برخورد متفاوت با هر يك راسفارش مي كردند.

يعني با مردم محبت و با ضد انقلاب شدت عمل.در مقابله با تحركات گروه‌هاي  معارض، برخورد نهادهاي مقابله كننده از جمله دولت مركزي و نيروهاي اعزامي از مركز با گروهها وتوده هاي مردم كردستان منجر به افزايش آگاهي هاي سياسي عمومي شد. نوع كيفيت نيروهاي اعزامي به كردستان در آغاز بحران،نيروهاي صرف نظامي نبودند.

در کنار عضویت تعدادی از مردم بومی استان کردستان در کمیته های موقت انقلاب اسلامی برای دست گرفتن اداره امور مناطق شهری و روستایی استان کردستان، تحرکات ضد انقلاب نیز شدت بیشتری به خود گرفت و کار به جایی رسید که بر اثر فشارهای گروهک ها بسیاری از مسئولان کمیته های استان کردستان که از نیروهای بومی بودند، به استان های همجوار از جمله کرمانشاه و همدان و در مواردی به تهران مهاجرت کردند.

شهید بروجردی به عنوان فرمانده سپاه منطقه هفت کشور که آن زمان در کرمانشاه مستقر بود در منطقه حضور داشت و بعد از قبول این مسئولیت ارتباط جدی و گسترده ای را با مردم بومی منطقه به ویژه در شهرهای کردنشین غرب کشور برقرار کرده و به نحو بسیار شایسته و مناسبی از اعضای کمیته های انقلاب که مجبور به ترک استان کردستان شده بودند، در کرمانشاه استقبال کرد.

در راستای نهادینه کردن امنیت در این استان و مقابله با ضد انقلاب، پیشمرگان مسلمان کُرد در صحنه های سخت و در اجرای عملیات های مختلف بر علیه ضد انقلاب به عنوان چشم فرماندهان محسوب می شدند و در گرفتاری های متعدد نیز گره گشا بودند.

 و این نقش چه قبل و چه بعد از انقلاب بسیار پر رنگ و موثربود به گونه ای که پس از آغاز جنگ تحمیلی با فرماندهی و مدیریت فرماندهان بزرگ از جمله شهید بروجردی این نقش دو چندان شد.

پس از شهادت شهید بروجردی در اول خرداد سال ۶۲، فعالیت های سازمان پیشمرگان مسلمان کرد در منطقه همچنان ادامه پیدا کرد و با افزایش چشم گیر نیروهای بومی در این سازمان بر تاثیر گذاری آن در منطقه افزوده می شد و در اکثر عملیات های مقابله با ضد انقلاب و جنگ تحمیلی در منطقه ردپایی از اعضا این سازمان وجود داشت.

در حال حاضر نیز که سالها از جنگ می گذرد گروهک های تروریستی، منافقان و جاسوسان هنوز از این منطقه غافل نشده و بارها سعی بر نفوذ در منطقه داشته اند که همچنان با هوشیاری و دلاور مردی مردمان کرد منطقه غرب کشور با شکست مواجه شدند.

 انتهای پیام/س

نظرات بینندگان