کد خبر: ۱۵۰۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۷ مهر ۱۴۰۰
روزنامه ها چه مینویسند؛

خط قرمز دولت، مدیران شهرداری، بگو مگو با آژانس و تعامل با همسایگان

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است.

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است.

«وطن امروز» جریمه کرسنت را تیتر یک کرده و در گزارشی با عنوان «جریمه 17/000/000/000/000 تومانی نوک کوه یخ فساد اصلاحات» تاکید کرده که «این حکم صرفا مربوط به یک سوم ابتدایی قرارداد 25 ساله کرسنت است که در دولت اصلاحات و وزارت نفت بیژن زنگنه امضا شده بود».

این روزنامه اصولگرا در عکس یک امروز خود اما به بگومگوی اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران درباره سایت کرج پرداخته و با تیتر «آژانس همکار اسرائیل» به نقل از کاظم غریب‌آبادی نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی نوشته است: «آژانس و اروپا انتظار نداشته باشند ایران تجهیزات تخریب‌شده توسط صهیونیست‌ها را بدون هزینه برای این رژیم مجدداً بازنصب کند».

«وطن امروز» همچنین در گزارشی با تیتر «خط قرمز مرزی» به تحرکات اخیر آذربایجان پرداخته و نوشته است: «جمهوری آذربایجان در برابر خویشتنداری ایران در برخورد با توطئه‌هایش دچار خطای محاسباتی شده ‌است و این مساله را پای ضعف ایران می‌گذارد. تا امروز آذربایجان و ترکیه تصور کرده‌اند در قبال رفتارهای تهاجمی خود پاسخ متقابل و مقتضی دریافت نمی‌کنند که باید این مساله اصلاح شود. »

 

وطن امروز 7 مهر

«اعتماد» دیدار ابراهیم امینی با شیخ مهدی کروبی را عکس یک کرده و نوشته است: «سیدابراهیم امینی پس از 11 سال با مهدی کروبی پدر معنوی حزب اعتماد ملی دیدار کرد. در این دیدار صمیمی مسائل مختلفی از جمله وضعیت معیشت مردم و تحولات افغانستان مورد بحث ‌واقع شد. ... مهدی کروبی در این دیدار با ابراز نگرانی از تحولات افغانستان و برخوردهای غیرانسانی و غیرشرعی با زنان و اقشار دانشگاهی افعانستان و ایجاد مزاحمت برای کشورهای همسایه از جمله ایران را دور از انتظار ندانست. طرفین در پایان این دیدار که با حضور سرکار خانم فاطمه کروبی، همسر و حسین کروبی فرزند مهدی کروبی برگزار شد، نسبت به رفع محدودیت‌ها ابراز امیدواری کردند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گزارشی دارد از روند انتصابات زاکانی در شهرداری تهران که با تیتر «مدیران زاکانی آمدند» منتشر شده و در آن آمده است: «فصل جابه‌جایی‌ها در شهرداری آغاز شده است و به نظر می‌رسد علیرضا زاکانی به سبک محمود احمدی‌نژاد در دوران شهرداری مدیران خود را انتخاب می‌کند و به زودی شاهد حضور یاران قدیمی وی در مدیریت شهری خواهیم بود.»

اعتماد 7 مهر

«جوان» سخن دیروز رئیسی مبنی بر اینکه تورم خط قرمز دولت است را سوژه تیتر یک کرده و در گزارشی که تیتر یک هم شده، با عنوان «تورم‌تراشی دولتی ممنوع» نوشته است: «تکرار خطا در سیاست‌هایی که منجر به تشدید تورم در اقتصاد می‌شود، این شائبه را تقویت کرده که تورم، ذی‌نفعان ثروتمند و صاحب نفوذی در اقتصاد ایران دارد، از این رو قریب به اتفاق کارشناسان اقتصادی به دولت سیزدهم توصیه کردند از طریق اصلاح سیاست‌های اقتصادی پولی و مالی و همچنین کنترل بودجه و ریخت و پاش‌های دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها و شرکت‌ها، کانال‌های ایجاد تورم را مسدود کند، در همین راستا روز گذشته آیت‌الله رئیسی تورم را خط قرمز دولت دانست و گفت دستگاه‌های اجرایی از هرگونه اقدامی که منجر به افزایش تورم شود، پرهیز کنند. دولت دوازدهم شیوه‌ای از سیاستگذاری اقتصادی را عملیاتی کرد که علاوه بر تشدید تورم ماهانه، کسری بودجه و بدهی‌های زیادی را به یادگار گذاشت. این کسری بودجه و بدهی‌ها به مثابه بمب‌های عمل نکرده تورمی هستند که آثار انفجاری خود را در دولت سیزدهم به نمایش می‌گذارند. در چنین شرایطی کارشناسان اقتصادی می‌گویند وقتی اقتصاد با تورم بیش از ۵۰‌درصدی نقطه به نقطه روبه‌رو است و سیاست‌های اعمالی دولت دوازدهم هنور اثر تورمی خود را در اقتصاد تخلیه نکرده است، دولت سیزدهم باید ضمن اصلاح سیاست‌های پولی و مالی از اقداماتی که به تشدید تورم منجر می‌شود نیز پرهیز کند.»

جوان 7 مهر

«شرق» واکنش‌ها به جنجال «ماینرهای تحقیقاتی» را تیتر یک کرده و در گزارشی با تیتر «ماجرای زیرزمین ساختمان بورس» نوشته است: «اخبار تازه از روند اطلاعیه‌ها البته به‌گونه‌ای است که بخشی از خبر را تأیید می‌کند؛ هرچند درباره جزئیات توضیحات متفاوتی ارائه می‌دهند. تا اینجای کار حالا می‌توان به قطعیت گفت در زمانی نامشخص که درباره آن اختلاف وجود دارد، چندین دستگاه استخراج رمزارز در ساختمان مرکزی بورس ایران وجود داشته که البته درباره زمان دقیق آن و همچنین تعداد ماینرها یا هدف اصلی این کار اختلاف نظر وجود دارد. ... انتشار چنین خبری و در ادامه راه‌پیداکردن آن به خبرگزاری‌های رسمی با واکنش تند کاربران فضای مجازی همراه شد و دراین‌باره افرادی که خود را سهام‌دار مال‌باخته بورس معرفی می‌کنند، خواستار برخورد شدید با این موضوع هستند و چنین خبری را زمینه‌ساز از‌بین‌رفتن سرمایه اجتماعی و همچنین اعتماد عمومی می‌دانند. دراین‌باره کاربری نوشته است: «ماینر تو شرکت بورس می‌گه بازار سرمایه ایران حتی به ما سود نمیده، چه برسه به شمای سهام‌دار، همه‌تون جمع کنید برید تو بازار رمز‌ارزها».

شرق 7 مهر

«آفتاب یزد» انگار تنها روزنامه‌ای است که هنوز به حسن روحانی توجه دارد و هر از گاهی او را عکس یک می‌کند. این بار هم چنین کرده تا به این پرسش پاسخ دهد که او امکان تشکیل دولت در سایه را دارد؟ گزارش نویس این روزنامه اصلاح طلب پاسخ به این سوال را منفی می‌داند و به نقل از جلال‌ جلالی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشته است: «واقعیت این است که من فکر نمی‌کنم آقای روحانی از چنان شانسی برخوردار باشد که بتواند دولت در سایه را تشکیل بدهد چرا که او در زمان حضور خود در عرصه ریاست جمهوری نمی‌توانست به خوبی با وزرا ارتباط بر قرار کند. در حقیقت ایشان به دلیل غرور و تکبر خاصی که دارند قادر نیستند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنند به همین دلیل هم من فکر نمی‌کنم از شانس تشکیل دولت در سایه برخوردار باشند. از طرف دیگر ایشان از نفوذ سیاسی و اجتماعی خوبی هم برخوردار نیستند چون آقای روحانی متاسفانه قدرت دافعه شان از قدرت جاذبه شان بیشتر است و از این نظر من فکر نمی‌کنم بتواند افراد خاصی را دور خودش جمع کند و یا اینکه از نفوذ خاصی در بین افراد جامعه برخوردار باشد و یا بتواند قدرتی را برای خود در جامعه کسب کند به این دلیل که آقای روحانی از روزی که از مسند ریاست جمهوری کنار رفتند هیچ حضور پر رنگی ندارند تا جائیکه فکر نمی‌کنید این شخص 8 سال در ایران رئیس جمهور بوده است. بنابراین فکر نمی‌کنم آقای روحانی از شانس تشکیل دولت در سایه و یا حتی تشکیل حزب و گروهی برای خودش برخوردار باشد.»

آفتاب یزد 7 مهر

«آرمان ملی» امروز تمرکز خود را بر سیاست خارجی گذاشته است. گفت‌وگویی با علی بیگدلی که عکس یک شده و به بحث مذاکرات هسته‌ای می‌پردازد. بیگدلی در این مصاحبه تاکید می‌کند که وقت کشی در مذاکرات به زیان ایران است نه غرب. 

این روزنامه اصلاح طلب همچنین مصاحبه‌ای با حشمت‌الله فلاحت‌پیشه دارد درباره ترمیم رابطه با عربستان که بهانه‌اش خبر دیروز آسوشیتدپرس درباره برگزاری دور چهارم مذاکرات ایرانی – سعودی در بغداد است. فلاحت پیشه هم تاکید می‌کند که تنش زدایی از رابط ایران و عربستان در ثبات منطقه نقش مهمی دارد.

فقط این نیست و «آرمان» ملی در تیتر یک امروز خود نیز به ترکیه و سیاست‌هایش پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی به پروژه سدسازی در ترکیه اشاره کرده و آن «جنگ آب» علیه ایران می‌داند. در این گزارش آمده است: «به باور کارشناسان، سدسازی‌های عظیم ترکیه بر رودخانه‌های فرامرزی این کشور، محیط زیست و امنیت غذایی پنج کشور ایران، عراق، سوریه، آذربایجان و ارمنستان را به خطر انداخته است، بسیاری از کارشناسان حقوقی معتقدند که این اقدام دولت ترکیه برخلاف معاهدات بین المللی مختلفی نظیر «کنوانسیون 1997 آبراه‌های بین المللی» است و کشورهای تحت تاثیر از این روند، باید ضمن کنار گذاشتن اختلافات سیاسی، دولت ترکیه را مجبور کنند که به این کنوانسیون بپیوندد و حقوق آبی کشورهای دیگر را محترم بشمارد.»

آرمان ملی 7 مهر

«سازندگی» امروز به اوضاع و احوال افغانستان و واکنش‌های ایران پرداخته است و با طرح این سوال که «چرا ایران باید از هزاره‌ها در مقابل طالبان دفاع کند»؟ در گزارشی با تیتر «نسل‌کشی هزاره‌ها» ضمن اشاره به اینکه «طالبان سرکوب و فشار بر هزاره‌ها و شیعیان را از سر گرفت و خانه‌های آنها را به آتش کشید و نسل کشی تازه‌ای به راه انداخت» یادآور می‌شود که «مردم هزاره و شیعیان در دوران جنگ ایران و عراق، کنار مردم ایران ایستادند و صدها شهید برای دفاع از ایران دادند».

سازندگی 7 مهر


 

نظرات بینندگان