کد خبر: ۱۵۰۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۰۷ مهر ۱۴۰۰
به مناسبت هفتمین روز از هفته دفاع مقدس؛

بابا ولی جبهه‌ها فرمانده ای که پس از 5 سال گمنامی هویتش شناخته شد

آری حرف از بابا ولی جبه هاست کسی که در زمستان 1340 در روستای قلعه‌نو منطقه ابرج مرودشت در خانواده‌ای مذهبی دیده به جهان گشودو دوران کودکی را در روستا گذراند و در دبستان روستا نیز مشغول به تحصیل شد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، هر چند جنگ در قرن‌های متمادی موجب شکست رژیم‌های ایران و بسته شدن قراردادهایی ننگین شد و هر بار بخش‌های زیادی از سرزمین کشورمان به دشمن متخاصم واگذار گردید اما جنگ هشت‌ ساله و به عبارتی هشت سال دفاع مقدس، معنا و مفهوم تازه‌ای به مقاومت داد و برای اولین بار در تاریخ کشورمان، ایرانیان توانستند در برابر دشمنی که مورد حمایت گسترده ابرقدرت‌ها قرار داشت، مقاومت کنند و پیروز میدان شوند.

 واین پیروزی به دست نی آمد مگر با ایثار و از خود گذشتگی مردان و زنانی که محکم و استوار همچون کوه ایستادند و از کشور دفاع کردند

مردان بزرگی که علی رغم زندگی در محیط روستایی کوچک روحی بلند و عزمی راسخ داشتند به گونه ای که با فرماندهی گردان های جنگی هر یک فتحی را برای هشت سال دفاع مقدس به ارمغان آوردند.

به همین منظور هفتمین روز از هفته دفاع مقدس به منظور تجلیل و گرامی داشت این فرماندهان نامگذاری شده است و ما در این مطلب به سراغ سرگذشت فرمانده شهیدی رفته ایم که پیکر پاکش سی سال در میدان مین پنهان بود و عاقبت پس از سی سال به عنوان شهید گمنام تفحص شد و در دانشکده فنی و مهندسی شهید باهنر شیراز دفن گردید.

آری حرف از بابا ولی جبه هاست کسی که در زمستان 1340  در روستای قلعه‌نو منطقه ابرج مرودشت در خانواده‌ای مذهبی دیده به جهان گشودو دوران کودکی را در روستا گذراند و در دبستان روستا نیز مشغول به تحصیل شد.


ولی الله نوری اوّلین فرزند خانواده بود و به همین دلیل در جمع آشنایان و اقوام از علاقه و احترام خاصی برخوردار بود . فتح الله – پدر شهید- همزمان با سن مدرسه ،او رادر یکی از دبستانهای روستا ثبت نام کرد و و لی الله نیز با جدیّت تمام ،سالهای تحصیل را پشت  سر گذاشت وبعداز سالها تلاش و کوشش موفق به اخذ مدرک دیپلم گردید .

شهید نوری ایام نوجوانی خودرادر سالهای خون و قیام گذراند و با وجود سن کم در بسیاری از تظاهرات وراهپیمایی هاشرکت کرد .

وی در مهرماه 1361 رسماً به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در امد و بعداز گذراندن دوره های مختلف آموزش در پادگان اما م حسین (ع)خودرا برای دفاع از اسلام و ایران اسلامی آماده کرد . سرزمین خون رنگ خرمشهر در همان سال پذیرای قامت رسای آن پاسدار سرافراز بود و رشادتها و قهرمانی های این دلاورمرد در عرصه های جنوب و غرب حضوریافت وبا پذیرفتن مسؤولیت های مختلف در چندین عملیات شرکت کرد .

 سردار شهید ولی الله نوری که در سالهای جنگ ،عهده دار مسؤولیت پرسنلی سپاه مهاباد بود بعد ازمدتی به دلیل بروز رشادتهایش ،به سمت فرماندهی گردان منصوب شد و چندین ماه در این مقام مقدّس،بادشمنان انقلاب و منافقین به نبرد و مبارزه پرداخت.
وی با وجود برجستگی های نظامی ،عارفی وارسته بود که جز خدا و رضای حق به چیزی نمی اندیشید . تواضع ،ایمان،اخلاص وشجاعت از ویژگیهای بارز اخلاقی وی بود. آن عزیز با تمام وجود ،در خدمت مردم محروم بود ومدتی که در کردستان حضور داشت ،چنان درخشید وچنان شخصیتی والا از خود بروز داد که مردم دل در گرو محبت او سپرده وبه او فعالیتهای خالصانة او علاقه نشان دادند .

بابا ولی از روحیه ای بالا برخوردار بود و در شبهای عملیات به دیگران روحیه می داد و همواره همزمان و نیروهای تحت امر خودرا به اخلاق وآداب اسلامی سفارش می کرد.

وی پس از سال ها گمنامی، در سال 1389 توسط گروه تفحص گران شهدا به عنوان شهید گمنام به شهر شیراز انتقال داده شد و به مدت 5 سال در دانشکده فنی این شهر دفن بود تا اینکه در سال 1394 با توجه به نتایج آزمایش (دی ان ای) تعیین هویت شد.

شهید سردار ولی نوری از سرداران شهید استان فارس است که در تیرماه سال 64 در عملیات قدس 3 در منطقه عین المنصور به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

بابا ولی جبه ها در فرازی از وصیت نامة خونینش خطاب به امت اسلامی می نویسد:
«برادران و خواهران !این نهضت باید ادامه یابد . چون چشم تمام محرومان و مظلومان جهان به این نهضت دوخته شده است . پس بیاییم از ادامه دهندگان راه این نهضت باشیم . تحت تأثیر بلندگوهای تبلیغاتی دشمن قرار نگیرید. نصایح رهبر راباجان و دل خریدار باشید وهرگز از صحنه خارج نشوید ،زیرا بیرون رفتن مردم از صحنه ،یعنی داخل شدن بیگانه . »

سردار شهید ولی الله نوری عاشق اسلام ،انقلاب و امام (ره)بود و سرانجام نیز جان عزیز خودرا در گرو این عشق ماندگار تقدیم کرد .


انتهای پیام/س
نظرات بینندگان