کد خبر: ۱۵۰۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۰۷ مهر ۱۴۰۰
به بهانه روز آتش نشانی و ایمنی؛

روز آتش‌نشانی و سالروز شهادت ۱۸ آتش‌نشان آبادانی

هفتم مهر روز "آتش نشانی و ایمنی" یاد آور حماسه آفرینی آتش نشانان قهرمانی است که هنگام عملیات مهار آتش در پالایشگاه آبادان ، در بمباران هواپیماهای متجاوز بعثی به شهادت رسیدند. در حمله هوایی هفتم مهرماه سال ۱۳۵۹ تعداد ۱۸ آتش نشان آبادانی به خیل شهدا پیوستند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، با آغاز جنگ تحمیلی شهر و پالایشگاه نفت آبادان به عنوان بزرگترین مجتمع تولید سوخت در خاورمیانه همه روزه آماج جملات هوایی و خمپاره ای دشمن بعثی بود.

در این بین آتش نشانان آبادانی نیز که با جانفشانی در شرایط سخت آغاز جنگ تحمیلی مشغول فعالیت بودند در عملیات خاموش کردن آتش سوزی ناشی از بمباران دشمن بعثی در پالایشگاه آبادان خود مورد حمله دشمن متجاوز قرار گرفته و ۱۸ نفر از آنها به شهادت رسیدند.

عبدالرضا دیراوی نژاد، عبدالغنی  سامری، علی اکبر عزیزی هندیجانی، مرتضی عمارستانی، نوروز میرزایی، محمد  حسین زاده دشتی،کیامرث  پرویززاده، قاسم تنگستانی تعدادی از شهدای این حادثه می باشند.

نامگذاری روزی در تقویم با عنوان روز آتش نشانی و ایمنی به پاس حماسه آفرینی و از خود گذشتگی آتش نشانان میهن اسلامی است.

رییس آتش نشانی پالایشگاه آبادان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت:در روزهای  نخستین جنگ تحمیلی بعد از حمله عراق به شهر آبادان از روز دوم مهر تا روز هفتم مهر ماه تعدادی از  آتش نشانان پالایشگاه آبادان در هنگام خاموش کردن واحد های تولیدی، مخازن نفتی، منازل مسکونی وکشتی‌های نفت‌کش (طرح نصیر)به شهادت رسیدند.

علیرضا بهادران افزود: تعدادی از این عزیزان در بمباران مجدد محل های اطفاء شده به شهادت رسیدند و به همین خاطر این روز یعنی هفتم مهر به عنوان روز آتش نشان نامگذاری شد.

وی اظهار داشت:به منظور گرامیداشت یاد و خاطره این شهیدان المانی به یاد آنها در کنار ایستگاه آتش‌نشانی پالایشگاه احداث و همزمان با هفته دفاع مقدس رونمایی شد.

روز آتش‌نشانی و سالروز شهادت ۱۸ آتش‌نشان آبادانی

بهادران  اظهار داشت: شجاعت، فداکاری و ایثار این آتش نشانان بعد از جنگ نیز نمود پیدا کرد و شاهد جانفشانی این قشر در حادثه پلاسکو بودیم.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آبادان نیز ضمن گردامیداشت روز آتش نشان گفت:آتش‌نشانان با از خود گذشتگی و ایثار با جسارت و شجاعت، برای نجات آسیب دیدگان تلاش می‌کنند.

مجید فرهانی پور افزود:آتش نشانان با اثبات عملکرد خود به عنوان ناجیان مردم  همواره و در همه حال آماده خدمت و جان فشانی هستند.

آبادان چهار هزار شهید را در جنگ تحمیلی تقدیم انقلاب کرد.


انتهای پیام/ع
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان