کد خبر: ۱۵۰۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۵ - ۱۱ مهر ۱۴۰۰

دو زنجیره ارزش انار در ارسنجان ایجاد می شود/ مشکلات تولید کنندگان انار ارسنجان

مشاور اقتصادی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از تشکیل دو زنجیره ارزش انار برای توسعه صادرات و افزایش ارزش افزوده این محصول در ارسنجان خبر داد.
به گزارش سرویس اقتصادی شهرستانهای شیرازه،، انوشیروان کاظمی مشاور اقتصادی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در گردهمایی ایجاد زنجیره ارزش انار در این شهرستان تصریح کرد: با توجه به حجم تولید، کیفیت بالا و ارگانیک بودن انار در این شهرستان، تشكيل حداقل دو زنجیره ارزش برای معرفی انار و فرآورده‌های جانبی به بازارهای داخلی و خارجی و توسعه صادرات آن ضروری است.

 وی اظهار کرد: کاهش هزینه‌های تولید، افزایش سود واقعی، حذف واسطه‌ ها، ایجاد اشتغال پایدار، تعادل عرضه و تقاضا، بهبود کیفیت کالا، کاهش ضایعات محصول، افزایش بهداشت و سلامت محصول از جمله مزایای ایجاد زنجیره ارزش است.

کاظمی با ابراز خرسندی از ایجاد یک زنجیره ارزش انار در این شهرستان توسط مدیر عامل شرکت تعاونی روستایی ارسنجان که سال گذشته برای اولین بار موفق به صادرات ۱۰ تن انار به کشورهای حوزه خلیج فارس شده است گفت: این موفقیت از دستاوردهای ایجاد زنجیره ارزش و بیانگر دغدغه مندی مردم شهرستان نسبت به این میوه ارزشمند با خواص درمانی مختلف است.

مشاور اقتصادی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس ضمن اعلام حمايت از متقاضیان ایجاد دومین زنجیره ارزش انار در ارسنجان از طريق ارائه آموزش های تخصصی و حرفه ای به مديران زنجیره ارزش و اخذ مجوزهای لازم، تصریح کرد: متقاضیان می توانند درخواست کتبی خود را به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان ارائه نمایند  

این مقام مسئول خاطر نشان‌ کرد: دریافت گواهی تولید محصول سالم انار و سایر مجوزهای لازم، ثبات قیمت و کیفیت، انتخاب ارقام و زمان مناسب برداشت و بسته بندی و انبارداری محصول در شرایط بهینه از جنبه تداوم صادرات انار دارای اهمیت ویژه ای است.

در ادامه این گردهمایی ناصر حسینی خرمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان نیزگفت: این شهرستان با دارا بودن ۱۵۵۰ هکتار باغ انار از ظرفیت بالایی در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی بر خوردار است.

 وی افزود: با توجه به نیاز شهرستان، از اواسط سال گذشته تلاش کردیم با همکاری صندوق توسعه بخش کشاورزی شهرستان و اتحادیه تعاونی روستایی نخستین زنجیره ارزش انار را تشکیل دهیم.

حسینی در ادامه ابراز کرد: برگزاری سه کارگاه آموزشی هرس، تغذيه و مبارزه با کرم گلوگاه انار، اجرای پروژه‌های پیش آگاهی کرم گلوگاه انار در سطح ۷ هکتار، پرداخت تسهیلات کم بهره صندوق توسعه بخش کشاورزی در زمینه اصلاح و بهسازی باغ های انار، عقد قرارداد با کارشناس کنترل کیفی و ايجاد سایت الگویی محصول سالم انار و پرداخت ۲۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات حمایتی و ۱۰۰۰ میلیون ریال تسهیلات خرید دستگاه دانه کنی و آبگیری انار از محل تسهیلات کم بهره صندوق توسعه بخش کشاورزی، از جمله اقدامات بستر سازی برای ایجاد زنجیره ارزش انار در ارسنجان است.

رحیم عزیزی فرماندار ارسنجان نیز بالا بودن هزینه های تولید، وجود واسطه ها، عدم خرید محصول به قیمت ثابت و مشخص، نبود بسته بندی مناسب و عدم وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی را از جمله مشکلات تولید کنندگان انار در این شهرستان عنوان کرد.

در پایان باغداران با استقبال از ایجاد زنجیره ارزش و لزوم توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی انار در شهرستان، توسعه صادرات انار با رویکرد اشتغالزایی و معرفی انار ارسنجان بعنوان محصول ارگانیک و دارای خواص درمانی، نظرات و پیشنهادات خود را بیان کردند.

 انتهای پیام/س

نظرات بینندگان