کد خبر: ۱۵۰۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۱۴ مهر ۱۴۰۰

دور جدید مذاکرات باید نتیجه ملموس و عملی داشته باشد

وزیر امور خارجه گفت: اگر قرار شد مذاکرات مسیر هشت سال گذشته را طی کند و مذاکره برای مذاکره باشد، قطعا جمهوری اسلامی ایران در زمان خودش تصمیم مقتضی را در آن چارچوب اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به دعوت سرگئی لاوروف همتای روس خود در رأس هیأتی شب گذشته وارد مسکو شد، دیشب (سه‌شنبه) در جمع سفیر و کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران و همچنین کارکنان نهادهای ایرانی مستقر در روسیه در محل اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو اظهار داشت: رابطه با روسیه و رابطه همسایگان اولویت سیاست خارجی ما است.

* برگزاری سمیناری با حضور سفرای ایران در کشورهای همسایه و روسیه در تهران در یک ماه آینده

وی افزود: طی یک ماه آینده سمیناری با حضور سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه و از جمله در روسیه را در تهران برگزار خواهیم کرد که در چارچوب سیاست خارجی و سیاست همسایگی دولت جدید، سفرای ما کاملا در جریان برنامه مهم توسعه اقتصادی پایدار جمهوری اسلامی ایران در دولت جدید بدون نگاه و گره زدن برنامه توسعه اقتصادی به تحریم‌ها توجیه شوند و بتوانیم با هماهنگی همدیگر این مسیر را به پیش ببریم.

* اگر قرار شد مذاکره برای مذاکره باشد

رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: البته مسیر مذاکرات وین هم پیش روی ماست. اگر مذاکرات وین به نتیجه رسید و طرف‌های مقابل نیت و اراده جدی داشتند که نسبت به تأمین حقوق ملت ایران در چارچوب مذاکرات برجام طرفین به دستاوردهای ملموس نائل بیاییم و جمهوری اسلامی ایران نیز احساس کند که منافع و حقوق ملت تأمین شده است، این توافق به کمک برنامه توسعه اقتصادی پایدار دولت سیزدهم خواهد رفت.

وزیر خارجه یادآور شد: اگر قرار شد مذاکرات مسیر هشت سال گذشته را طی کند و مذاکره برای مذاکره باشد، قطعا جمهوری اسلامی ایران در زمان خودش تصمیم مقتضی را در آن چارچوب اتخاذ خواهد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین خاطرنشان کرد: ما در بحث مذاکرات هسته‌ای چند هفته‌ای است جلسات فشرده طولانی داریم و یکی از سؤالات در آن جلسه این است که چگونه طراحی کنیم که دور جدید مذاکرات نتیجه ملموس و عملی داشته باشد و مردم احساس کنند اتفاقی افتاده است و مردم احساس کنند سند طولانی برجام و مذاکرات طولانی برجام در دولت جدید با مذاکرات جدیدی که انجام می‌شود به یک دستاورد ملموسی برسد.

* دولت جدید ایران آمادگی دارد یک جهش جدی و ملموس در روابط با روسیه ایجاد شود

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان در بخش دیگری از اظهارات خود در مسکو عنوان کرد: واقعا نگاه دولت آقای دکتر رئیسی این نیست که ما یک گفت‌وگو و مصاحبه‌ای انجام بدهیم و برویم. توقعی که آقای دکتر رئیسی دارند و پیامی که بنده برای آقای پوتین و مقامات عالی روسیه در گفت‌وگوهایم دارم این است که دولت جدید ایران آمادگی دارد یک جهش جدی و ملموس در روابط دو کشور ایجاد شود و همه موافقتنامه‌ها، اسناد، تفاهمنامه‌ها و گفت‌وگوهای آقای پوتین در دو مرحله از سفرش و دیدار با مقام معظم رهبری، این دولت (دولت سیزدهم) آمادگی دارد که پای کار بیاید و عملگرایانه و با سرعت، شتاب و منطق آنها را اجرایی کند.

وی خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله در بازه زمانی کوتاه ما شاهد این جهش در روابط ایران و روسیه باشیم. 

امیرعبداللهیان با بیان این‌که اراده دو رئیس جمهور بر گسترش و توسعه روابط است، گفت: این ظرفیت و فرصت خوبی برای ما فراهم می‌کند که بتوانیم این دستاورد را در راستای توسعه و عملی کردن مناسبات در همه بخش‌ها دنبال کنیم.

گفتنی است وزیر خارجه شب گذشته در بدو ورود به مسکو نیز در جمع خبرنگاران بیان کرد: در بخش دوجانبه با توجه به تلاش‌هایی که سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو در ماه‌های گذشته انجام داده و بستر خوبی که فراهم شده، به دنبال این هستیم که دستاورد این سفر یک جهش جدی در روابط در همه بخش‌ها باشد.

امیرعبداللهیان با ذکر این نکته که سیاست‌های منطقه‌ای ایران و روسیه در سال‌های اخیر خیلی به هم نزدیک بوده، خاطرنشان کرد: در حوزه منافع مشترک دو کشور اقدامات خوب و هماهنگی‌های سازنده‌ای بین دو طرف انجام شده است. امیدواریم این ظرفیت را برای رشد و توسعه و امنیت پایدار در همه بخش‌های منطقه در تعامل و رایزنی مستمر بین دو کشور ارتقا دهیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس
نظرات بینندگان