کد خبر: ۱۵۰۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۱۸ مهر ۱۴۰۰
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس:

توسعه کتابخانه‌های روستایی و عشایری در قانون در نظر گرفته نشده است

منوچهری با بیان اینکه کتابخانه محور توسعه و تنها پایگاه فرهنگی در روستا است، گفت: بحث تامین کتابخانه‌های روستایی و عشایری در قانون دیده نشده، هرچند که فعالیت‌های قابل قبولی شروع شده است. امیدواریم با اصلاح قانون وضعیت به گونه‌ای شود که در جهت توسعه عادلانه فرهنگی روستا‌ها عشایر برنامه ریزی شود.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، نشست مجازی گرامیداشت روز روستا‌ها و عشایر با موضوع تجربه‌های ترویج کتاب و کتابخوانی در روستا‌ها و عشایر ایران با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس و دبیر انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی کشور به میزبانی شهر شیراز پایتخت کتاب ایران برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در این نشست با اشاره به اهمیت روستا‌ها و جمعیت عشایری کشور عنوان کرد: مناطق روستایی از نظر اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بسیار حایز اهمیت است. در حفظ رسوم و آداب کهن ایران اهمیت روستا‌ها بسیار مشخص است. در دو قرن اخیر بیش از ۸۰ درصد روستایی بوده، اما امروزه این جمعیت بسیار کمتر شده و قریب به یک چهارم جمعیت ایران را مناطق روستایی و عشایر تشکیل می‌دهد که باید توجه ویژه برای ترویج فرهنگ و توسعه زندگی آن‌ها انجام شود.

روح الله منوچهری در این خصوص اضافه کرد: در حال حاضر دستگاه‌های مختلف، برنامه‌ها و طرح‌هایی را برای ترویج فرهنگ در روستا‌ها در دست انجام دارند، اما علی رغم تمام تلاش‌ها تاکنون برنامه جامعی برای توسعه فرهنگی روستا‌ها برنامه ریزی نشده است.

دبیر انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی کشور اضافه کرد: در نهاد کتابخانه‌های عمومی توجه به حوزه کتابخانه‌های روستایی دراولویت است، هرچند که با توجه به پراکندگی زیاد روستا‌ها به تعداد بیشتر کتابخانه‌ها نیاز است تا بتوانیم درصد بیشتری از جمعیت روستا‌ها را بهره برمند کنیم.

منوچهری با بیان اینکه کتابخانه محور توسعه و تنها پایگاه فرهنگی در روستا است، گفت: بحث تامین کتابخانه‌های روستایی و عشایری در قانون دیده نشده، هرچند که فعالیت‌های قابل قبولی شروع شده است. امیدواریم با اصلاح قانون وضعیت به گونه‌ای شود که در جهت توسعه عادلانه فرهنگی روستا‌ها عشایر برنامه ریزی شود.

ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی ارتباط مجازی به بیان فعالیت‌های وزارت ارشاد در حوزه ترویج کتابخوانی در روستا‌ها پرداخت و عنوان کرد: هر آنچه ما داریم از زحمت روستا‌ها هست ظرفیت‌های بالقوه بسیاری در روستا وجود دارد. باید این ظرفیت‌ها را شناسایی کرده و پرورش دهیم.

حیدری عنوان کرد: بیش از ۲۲ میلیون نفر از مردم ایران جمعیت روستایی است. این قشر در زمینه‌های فرهنگ، تولید و سیاست نقش تأثیرگذاری دارند. خوشبختانه هم سیاست‌های کلی نظام و هم دولت در در برنامه ششم بر توسعه و پیشرفت روستا‌ها تاکید شده است.

وی با اشاره به طرح‌های انجام شده، گفت: در وزارت ارشاد برنامه‌ای مختلفی برای توسعه کتابخوانی در روستا‌ها انجام هرچند تا نتیجه مقبول فاصله داریم. جشواره عشایر و روستا‌های دوستدار کتاب، جام باشگاه‌های کتابخوانی، جشنواره مروجان کتابخوانی، آموزش مربیان و تسهیل گران، حمایت از فعالیت‌های داوطلبانه، توزیع کتاب در مناطق کمتر برخوردار، اعزام نویسندگان، اعطای تسهیلات، بازدید مدیران از فعالیت‌های روستایی و ... از جمله این اقدامات است.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: اقدامات انجام شده حاصل هم افزایی دستگاه‌های فرهنگی بوده است. ارتباط خوبی بین مسئولان کشوری برای توسعه فرهنگی در روستا‌ها شکل گرفته و امیدواریم با همکاری بیشتر با نهاد کتابخانه‌های عمومی بتوانیم برنامه‌ها را با جدیت بیشتری دنیال کینم.

عبدالحکیم بهار، از مرجان کتابخوانی استان سیستان و بلوچستان و برگزیده نخستین دوره جشنواره عشایر و روستا‌های دوستدار کتاب نیز در این دیدار عنوان کرد: با برگزاری اولین دوره جشنواره عشایر و روستا‌هایی دوستدار کتاب برای اولین بار بسیاری از خدمات انجام شده در روستا‌ها را شناختیم. امروز شاهد این هستیم که در تمام روستا‌ها بحث کتابخوانی دغدغه شده و همه تلاش می‌کنند در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی همچنین اضافه کرد: روستا‌ها توانمندی‌های بسیاری دارند که هنوز دیده نشده است. باید زیرساخت‌ها فراهم کیم تا اقدامات و توانایی‌های روستا‌ها دیده شود و تجربه‌ها در دسترس دیگران قرار گیرد.

این فعال حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی روستایی با اشاره به برنامه‌های خود، گفت: شبکه کتابخوانی روستا‌ها را در استان سیستان و بلوچستان تشکیل دادیم و توانستیم تجربه‌ها را در دل روستا‌ها و دریا‌ها ببریم. همچنین افراد فعال در روستا‌ها شناسایی شده و در سیستان بیش از ۱۵۰ روستا به صورت خودجوش در کنار شبکه کتابخوانی روستا‌ها قرار گرفتند.

عبدالحکیم بهار اضافه کرد: طرح‌های خلاقانه در روستا‌ها شکل میگیرد. در سیستان در شهر‌ها و روستا‌های مختلف همه در تلاش هستند که در کنار برنامه‌های کتابخوانی قرار بگیرد. نویسندگان فعالان و ناشران نیز پای کار آمدند تا با کمترین امکانات موجود، کتابخانه‌ها را در مناطق مختلف راه بندازیم و کتاب را به دست بچه‌ها برسانیم.

انتهای پیام/ 

نظرات بینندگان