کد خبر: ۱۵۰۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۴ - ۱۸ مهر ۱۴۰۰
مدیرکل امور عشایر فارس:

خشکسالی و کمبود علوفه مهمترین چالش عشایر استان فارس است

مدیرکل امور عشایر فارس خشکسالی و کمبود علوفه مورد نیاز را مهمترین چالش جامعه عشایری خواند و گفت: تداوم و استمراری خشکسالی طی دوسال گذشته به دلیل کاهش بارندگی و کاهش سطح مراتع، نیازمندی های عشایر در مورد تامین علوفه را مرتفع نکرده که باعث ایجاد هزینه های زیادی برای دامداران عشایر شده است.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، روح الله بهرامی مدیرکل اداره امور عشایری استان فارس پیش از ظهر امروز، ۱۵ مهرماه در نشست خبری با موضوع روز روستا و عشایر بیان کرد: روستا به عنوان کانون اصلی تولید تلقی می‌شوند و روز عشایر فرصتی است تا ضمن بیان مشکلات در این حوزه ظرفیت ها و توانمندی های این حوزه نیز مرور شود تا مجموعه جامعه اسلامی با این مفاهیم آشنا شده و در جهت حل این مشکلات تلاش شود.

وی در خصوص موانع موجود در بحث تولید افزود: اداره کل امور عشایری به عنوان سیستم پشتیبان تولید عشایری نیاز سنجی می‌کند و در صورت امکان حل یا به سایر دستگاه ها ارجاع داده میشود لذا این دستگاه ها نیز مکلف هستند که در راستای حل مشکلات آن ها تلاش کنند.

بهرامی در خصوص فعالیت های صورت گرفته به مناسبت روز روستا و عشایر تصریح کرد: به مناسبت این روز، جلسات متعددی با مسئولین کشوری جهت فراهم آوری حل این مشکلات در استان فارس برگزار شد و ضمن حضور در شهرستان های عشایری فارس، موارد مرتبط با حوزه عشایری به صورت میدانی مورد ارزیابی قرار گرفت.

مدیرکل اداره امور عشایری فارس در ادامه خشکسالی و کمبود علوفه مورد نیاز را مهمترین چالش جامعه عشایری خواند و گفت: تداوم و استمراری خشکسالی طی دوسال گذشته به دلیل کاهش بارندگی و کاهش سطح مراتع، نیازمندی های عشایر در مورد تامین علوفه را مرتفع نکرده که باعث ایجادهزینه های زیادی برای دامداران عشایر شده است.

وی در مورد فعالیت های صورت گرفته جهت تامین علوفه مورد نیاز دام عشایران فارس عنوان کرد: انواع علوفه کنسانتره به مقدار ۴۵۰۰۰ تن تامین شد و توسط شرکت های تعاونی عشایری با نرخ دولتی توزیع شد.

۳۰ درصد گوشت قرمز فارس توسط عشایر تامین می‌شود

بهرامی با بیان اینکه عشایر فارس با پرورش ۳ میلیون راس دام، ۳۰ درصد گوشت قرمز استان را تامین میکنند مطرح کرد: سالانه ۲۰ هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر فارس تامین می‌شود.

مدیرکل اداره امور عشایری فارس از بهره برداری از پروژه ای در منطقه کهرانی خنج به مناسبت روز روستا خبر داد و افزود: این پروژه شامل حفر و تجهیز چاه، احداث مخزن ذخیره آب و اقدامات دیگر با اعتبار ۲ ملیارد تومان انجام میشود.

وی در ادامه تربیت بهداشت یار دام عشایر را مورد توجه قرار داد و گفت: این طرح در روز گذشته و به همت اداره کل دامپزشکی در مرکز اموزش علی آباد کمین افتتاح شد و تعدادی از فرزندان عشایر در این زمینه آموزش داده می‌شوند و در مباحث حوزه بهداشت دام فعالیت خواهند کرد.

بهرامی همچنین اولویت خرید دام عشایر را مورد توجه قرار داد و گفت: از اردیبهشت تا شهریور سال جاری، ۸ هزار راس دام به قیمت هر کیلو ۳۱۰۰۰ تومان از عشایر فارس خریداری شد.

وی در خصوص بیمه روستاییان و عشایران مطرح کرد: این امر توسط صندوق بیمه روستاییان و عشایران با تحت پوشش گرفتن بیش از ده هزار و پانصد نفر خانوار عشایری و ضمن حفظ کرامت این افراد، محقق شده و از مزایای بازنشستگی و مستمری بگیری بهره مند خواهند شد.

مدیرکل اداره امور عشایری فارس با بیان اینکه بر اساس زمانبندی کوچ عشایری از هشتم مهر ماه آغاز شده و تا نیمه آبان‌ماه ادامه دارد گفت: در حال حاضر در فصل کوچ پاییزی عشایری هستیم اما این قشلاق با سال های گذشته متفاوت است چرا که به دلیل خشکسالی های متعدد، تعدادی از عشایران هنوز در مکان قبلی خود مانده و تعدادی در میان بند ها هستند لذا خدماتی از قبیل آبرسانی و حمل و نقل با رعایت نرخ مصوب جهت انتقال دام عشایر توسط شرکت های تحت پوشش راهداری در حال انجام است.

تولیدات عشایران فارس به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد

وی ضمن بیان اینکه مجموع تولیدات عشایران فارس به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد تصریح کرد: عشایر فارس با تولید حدود ۵۷ هزار مترمربع انواع صنایع دستی که ۴۴ درصد صنایع دستی فارس را دارا می‌باشد و همچنین ۲۶۰ هزار تن انواع محصولات زراعی را به صورت سالانه تولید می‌کنند.

این مقام مسئول از واکسیناسیون ۶۵ درصد از جامعه عشایری فارس در برابر کرونا خبر داد و گفت: عشایر فارس به دلیل مقتضیات خاص اجتماعی و ارتباط با شهرها در معرض تهدید بیماری کرونا قرار دارند.

انتهای پیام/ع

برچسب ها: شیرازه ، عشایر ، کوچ
نظرات بینندگان