کد خبر: ۱۵۰۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۱۹ مهر ۱۴۰۰

آزادسازی ۲۰ میلیون مترمکعب آب از سد چشمه عاشق نیریز

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس گفت: از سال ۹۶ تاکنون ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب آب از سد چشمه عاشق نی‌ریز رهاسازی شده است.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، حمیدرضا دهقانی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس بیان کرد: ماهیت احداث سد چشمه عاشق، تامین آب شرب پایدار مردم منطقه و با رویکرد ایجاد اشتغال پایدار است و این اولویت نیز تاکنون در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای استان قرار داشته و رعایت شده است.

وی افزود: از سال ۹۶ هر سال به منظور استفاده بهینه از آب پشت سد و نیز در راستای کمک به تغذیه منابع آب زیرزمینی و همچنین مصارف کشاورزی، عملیات متعدد رهاسازی آب از این سد بر اساس اولویت بندی انجام شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس تاکید کرد: سیاست وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای استان در بحث رهاسازی آب از منابع سدهای استان تاکنون رعایت اولویت بندی تعریف شده از سوی وزارت نیرو بوده است که ما نیز بر این اساس به وظایف قانونی خود در قبال حقابه برها عمل کرده‌ایم.

دهقانی با بیان اینکه سد مخزنی چشمه عاشق از نوع بتنی RCC، با ارتفاع ۶۱ متر و حجم ۶۲ میلیون مترمکعب ساخته شده است، عنوان کرد: حوضه آبریز این سد دارای مساحتی بیش از ۴۶۰ کیلومتر مربع و آبراهه اصلی از رشته کوههای مروارید با ارتفاع بیش از ۳۰۰۰متر از سطح دریا در محدوده دو شهرستان نی‌ریز و داراب است.

وی بیان کرد: از آب خروجی حدود ۳۰ چشمه در بالادست این سد، رودخانه جاری و در منطقه‌ای به نام کویر گل نمک، دریاچه‌ای موقتی دارای آب شور تشکیل می‌شود که بعضی از اهالی در اطراف این دریاچه با حفر چاه و به دلیل عدم کیفیت آب آن، کشاورزی محدودی داشته‌اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس اظهار کرد: نامگذاری روستاهای منطقه برحسب نام مالکین چاه‌ها از جمله؛ چاه حسین آباد، حاجی آباد، محمودآباد و... بوده که تشکیل شهرکی به نام وزیره داده‌اند.

دهقانی ادامه داد: با بررسی سوابق کشاورزی منطقه پایین دست این سد به روشنی آشکار می‌شود که همه رژیم باغی و کشاورزی موجود قبل از احداث سد موردنظر، مبتنی بر رژیم آب زیرزمینی بوده است.

وی اضافه کرد: حقابه برهای سد چشمه عاشق بر اساس مدارکی که به شرکت آب منطقه‌ای استان ارائه داده‌اند، شناسایی و مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

دهقانی یادآور شد: از سال ۹۶ تاکنون تقاضاهایی مبنی بر حقابه بر بودن کشاورزان پایین دست این سد شده اما هیچ گونه مدرکی در این خصوص به شرکت آب منطقه‌ای استان ارائه نشده است.

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان