کد خبر: ۱۵۰۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۱ - ۲۰ مهر ۱۴۰۰
با پیگیری «شیرازه» صورت گرفت:

مخلین اخلاقی در گروه های درسی مدارس توسط پلیس فتا فارس شناسایی شدند/ کارشناس فضای مجازی: در شرایط کنونی استفاده از سواد رسانه ای از نان شب هم واجب تر است

روز گذشته با پیگیری خبرنگار شیرازه و به همت پلیس فتا استان فارس افراد متخلف که با نفوذ در گروه های دانش آموزان به نشر موارد غیراخلاقی می پرداختند، شناسایی شدند. مهمترین اصل در این راستا یادگیری سوادرسانه است و مردم نیز باید دقت داشته باشند که در فضای مجازی به طور صحیح فعالیت کنند تا به اصلی ترین رکن جامعه یعنی خانواده آسیب‌ وارد نشود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، استفاده از آموزش‌های مجازی در تعطیلات طولانی مدتی که بر اثر شیوع ویروس کرونا به مدارس تحمیل شد فصل جدیدی از آموزش‌ها را رو به مدارس کشور گشود، آموزشهایی که در برخی از کشورها سال ها است اجرا می‌شود اما در کشور ما تجربه جدیدی است و در تعطیلات اخیر برای نخستین‌بار به صورت گسترده تجربه شد.

البته پیش از این و در دوران جنگ، تجربه آموزش تلویزیونی دانش‌آموزان را داشتیم و این بار با تحمیل تعطیلات طولانی مدت یک بار دیگر از ظرفیت تلویزیون برای آموزش دانش آموزان استفاده شد و البته در کنار آن فضای مجازی و شبکه های اجتماعی  نیز بستری شده است تا معلمان به آموزش مجازی دانش‌آموزان بپردازند.

اما آنچه در این میان باعث شد که خانواده ها علی رغم اینکه از نزدیک با روند آموزش فرزندان خود آشنا میشوند، مشکلات عدیده ای برای هم خانواده و هم معلمان مدارس ایجاد شود.

مشکلاتی که تنها به خاطر نبود سواد رسانه ای کافی و عدم آگاهی از مباحث مربوط به فضای مجازی در بین خانواده ها، دانش آموزان و حتی معلمان ایجاد شده است، هر روز بیش از روز گذشته گریبان فضای آموزشی کشور را گرفته است.

حضور مداوم فرزندان فضای مجازی یکی از مشکلات و دغدغه هایی که این روزها گریبان والدین را گرفته است و گاه خارج از کنترل والدین می باشد، از طرفی نیز عده ای افراد فرصت طلب با استفاده از همین عدم آگاهی موجب اختلال در گروه درسی مدارس و نگرانی بیش از حد والدین و معلمان شده اند.

به طور مثال انتشار لینک درسی گروه واتساپی مدارس در فضای مجازی و ورود افراد ناشناس به این گروه ها موجب شده محتواهای نامناسب و ناپسندی در گروه ها درج شود، همچنین شماره دانش آموز به راحتی در اختیار اشخاص ناشناسی قرار گیرد که این فضا را آسیب پذیر تر از قبل می‌کند.

روز گذشته والدین یکی از مدارس شیراز پس از مشاهده نام و محتوای نامناسب یک گروه درسی، بلافاصله با معاون مدرسه تماس گرفته و خواهان پیگیری ماجرا می‌شود.

معاون این مدرسه نیز موضوع را با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری شیرازه در میان گذاشته و از وی درخواست کمک می‌کند.

ماجرا بلافاصله توسط خبرنگار شیرازه به سردار حبیبی فرمانده انتظامی استان فارس اطلاع داده شد وی نیز دستور سریع پیگیری توسط پلیس فتا استان را صادر نموده و به این ترتیب با همکاری خبرنگار این رسانه و ارسال اسکرین شات از شماره های ناشناس به رئیس پلیس فتا استان در کوتاه ترین زمان ممکن افراد متخلف شناسایی شدند.

حشمت سلیمانی رئیس پلیس فتا فارس علت اصلی این اتفاقات را استفاده از لینک عمومی دانست و گفت: عدم آگاهی خانواده‌ها، دانش آموزان و معلمان از سواد رسانه ای و حضور در فضای مجازی باعث به وجود آمدن چنین مشکلاتی می‌شود.

برای تبیین بهتر راهکار های جلوگیری از اینگونه موارد با محسن باقری معاون تربیت و آموزش سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس و کارشناس رسانه و فضای مجازی فضای مجازی به گفتگو پرداختیم.

وی در این خصوص با بیان اینکه در حوزه بحث آموزش های مجازی آموزش و پرورش، چندین نکته و موضوع تاثیرگذار و نقش دارند، اظهار کرد: یک نقش، نقش حاکمیتی و دولتی است، یک نقش، نقش قانونگذاری است و یک نقش هم نقش بدنه اجتماعی مردم است.

باقری افزود: در مبحث فضای مجازی متاسفانه همانطور که بار ها و بارها رهبر معظم انقلاب تاکید کردند، ما با ولنگاری فضای مجازی و با یک فضای ول و رها روبرو هستیم که برنامه ریزی ها و زیر ساختهای لازم از جمله شبکه ملی اطلاعات  در آن اتفاق نیفتاده و همین موضوع باعث شده که ما آسیب‌های مختلف، در ابعاد مختلفی را شاهد باشیم.

مخلین اخلاقی در گروه های درسی مدارس توسط پلیس فتا فارس شناسایی شدند/ کارشناس فضای مجازی: در شرایط کنونی استفاده از سواد رسانه ای از نان شب هم واجب تر است

این کارشناس فضای مجازی اظهار کرد: با توجه به اینکه تقریبا دو سال با بیماری کروناروبرو هستیم وبه ناچار  آموزش‌های مدارس ودانشگاه ها و... به فضای مجازی کوچ کرده، اما در این موضوع با مشکلات مختلفی روبرو شدیم.

باقری در خصوص مواجه شدن در موضوع حاکمیت و نقش حاکمیتی عنوان کرد: دولت موظف است زیرساخت های لازم و مورد نیاز و با کیفیت و جذاب را در اختیار کاربر قرار دهد اما متاسفانه در این حوزه ما شاهدیم که زیر ساخت‌های لازم هنوز به خوبی ارائه نشده، از طرفی نیز نرم‌افزار شاد که تا الان هم مردم، هم استفاده کننده های عضو، یعنی آموزش و پرورش از آن استفاده می‌کنند  در ماه‌های اخیر با ایرادات مختلفی مواجه شده و یکی از اصلی ترین مشکلاتی که در این حوزه با آن روبرو هستیم نبود زیرساخت لازم  هم از لحاظ نرم افزاری و هم سخت افزاری است.

وی ادامه داد : به طور مثال در خیلی از نقاط کشور هنوز اینترنت با کیفیتی را دریافت نمی‌کنیم و بر اساس شواهد در سطح روستاهای استان فارس و برخی از محورهای استان ما شاهد این هستیم که هنوز مردم با اینترنت با کیفیت مواجه نیستند که بتوانند از آموزش مجازی با خیال راحت استفاده کنند.

بنابه گفته این کارشناس فضای مجازی، موضوع اول فراهم کردن زیر ساخت است که به دو بُعد نرم افزار که اکنون شاد مد نظر است و بحث بعدی اینترنت است که متاسفانه این مشکل هم صد در صد حل نشده و ما هنوز با یک اینترنت جذاب روبرو نیستیم، محور بعدی که باعث به وجود آمدن چنین مشکلی شده و به بدنه دولت و حاکمیت هم برمیگردد ، بحث برخورداری از سواد لازم و ضروری است که مورد نیاز استفاده از ابزارها و رسانه و فضای مجازی است.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی استفاده از سواد رسانه ای از نان شب هم واجب تر است، افزود: در شرایط فعلی که فضای مجازی نقش موثری را ایفا میکند متاسفانه هم بدنه دولت و هم مجموعه های متولی به اندازه کافی نتوانسته اند این موضوع را آموزش  دهند.

باقری با بیان اینکه در بدنه آموزش و پرورش با این آسیب روبرو هستیم، تصریح کرد: برخی از معلمین ما هنوز از سواد لازم برای استفاده از فضای مجازی برخوردار نیستند و خود همین موضوع باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری از جمله همین لو رفتن لینک کلاس های درسی شده است، آموزش و پرورش به عنوان یکی از نهادهای مهم تربیتی و آموزش در کشور باید در  این حوزه نقش جدی تری ایفا می‌کرد.


وی با تأکید بر اینکه ایجاد یک گروه عمومی میتواند دسترسی را برای ورود به حریم خصوصی آموزشی دانش آموزان باز کند و فرد ناشناسی وارد حریم خصوصی آموزشی افراد شده و سوء استفاده‌هایی هم در این بستر داشته باشد، گفت: هم دانش‌آموزان هم خانواده ها متاسفانه سواد لازم را ندارند که در مواجهه با این افراد و این آسیبها چگونه عمل کنند پس در این حوزه نیاز است که همه دستگاهها بسیج شوند و همانطور که ما نهضت سوادآموزی داریم باید نهضت سواد رسانه‌ای را در کشور در صدر اولویت ها قرار بدهیم.
 
کارشناس فضای مجازی  ادامه داد: نکته بعدی که در حوزه قانون‌گذاری و نظارت وجود دارد اینکه ما الان بستری به نام شاد ایجاد شده و معلمین و کسانیکه متولی حوزه آموزش دانش آموزان هستند باید دقت داشته باشند این نظارت اتفاق بیافتد و بستر اصلی آموزش باید الان نرم افزار شاد باشد. اما متأسفانه شاهدیم به دلایل مختلفی از جمله نبود زیرساخت، نبود امکانات، عدم اعتماد برخی از مردم به شبکه شاد  و نرم افزارهای ایرانی یا عدم برخورداری از کیفیت لازم چندان استقبالی از آن نمی‌شود.

استفاده از هر گونه اپلیکیشن خارجی ممنوع است


در ادامه این پیگیری به سراغ حمید رضا شعبانی سخنگوی ستاد استانی بازگشایی مدارس آموزش و پرورش فارس رفتیم تا در خصوص استفاده یا عدم استفاده مدارس از گروه های واتساپی جهت آموزش گفتگویی انجام دهیم.

مخلین اخلاقی در گروه های درسی مدارس توسط پلیس فتا فارس شناسایی شدند/ استفاده از گروه های واتساپ در مدارس تخلف محسوب می‌شود/در شرایط کنونی استفاده از سواد رسانه ای از نان شب هم واجب تر است
وی با بیان اینکه اپلیکیشن یا سامانه ی اصلی آموزش وزارت آموزش و پرورش  شبکه دانش آموزی شاد است، گفت: تاکید ما بر استفاده از شاد است و امسال هم این اپلیکیشن هم از نظر سرعت ارتقا پیدا کرده و هم از نظر راه‌اندازی اتاق صوت گروهی که در واقع مشکلات یکطرفه بودن را به نوعی برطرف کرده و در کنار شبکه شاد استفاده از سامانه های آموزشی داخلی  که امکان تخلف در آنها وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد، بلافاصله بشود پیگیری کرد در دستور کار قرار گرفته است.


شعبانی در ادامه اظهار کرد: در کنار شاد که تاکید اصلی ما بر روی شاد است، استفاده از هر گونه اپلیکیشن خارجی ممنوع است و فقط استفاده از سامانه‌های آموزش محور داخلی به عنوان مکمل ها در کنار شاد مجاز می باشد.

سخنگوی ستاد استانی بازگشایی مدارس آموزش و پرورش فارس در پایان همچنین عنوان کرد: سال گذشته بخشنامه ای به همه مدارس ارسال کردیم حتی  دادستانی کل کشور هم این مسئله را اعلام کرده و بارها هم از طریق رسانه‌ها این مسئله را اعلام کردیم و همچنان این بخشنامه به قوت خود باقی است و همه همکاران ما باید روی مسئله تاکید داشته باشند که اگر  فردی اقدام به راه اندازی گروه‌ها و کانال‌ها در این سامانه های خارجی کرد تخلف محسوب می‌شود و مسئولیتش بر عهده خود فرد است و باید پاسخگو باشد .

سخن آخر اینکه:

علاوه بر آموزش های لازم از سوی متولیان امر و نظارت دقیق و صحیح دولت بر این فضا نیاز است فرهنگ‌‌سازی لازم در بدنه مردم به وجود بیاید و مردم به این نکته حتما توجه داشته باشند که فضای مجازی هم فرصت ها و هم آسیب های فردی زیادی دارد پس باید در واقع برای مقابله با آسیبهای و بهره‌مندی از فرصت‌ها، برنامه‌ریزی لازم وجود داشته باشد بنابراین مهمترین اصل در این راستا یادگیری سوادرسانه است و مردم نیز باید دقت داشته باشند که در فضای مجازی به طور صحیح فعالیت کنند تا به اصلی ترین رکن جامعه یعنی خانواده آسیب‌ وارد نشود.


انتهای پیام/س
نظرات بینندگان