کد خبر: ۱۵۰۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۲۱ مهر ۱۴۰۰
کارشناس ارشد مطالعات منطقه عنوان کرد:

تشریح آخرین وضعیت سیاسی عراق/خروج آمریکایی ها از عراق تبدیل به مطالبه عمومی‌ و قانونی شده است

غلامزاده درباره تصاحب بیشترین کرسی های پارلمان عراق توسط جریان صدر گفت: شاخصه های مقاومت و استکبار ستیزی، صهیونیست ستیزی، استقلال طلبی، اسلامی بودن، مخالفت با عادی سازی روابط عراق با اسرائیل، موافق با خروج آمریکا از عراق و... را می توان در گفتمان مقتدی صدر دید.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، جواد غلامزاده کارشناس ارشد مطالعات منطقه ای در برنامه لایو کانال "بصیرت" در شبکه اجتماعی روبیکا درباره انتخابات اخیر در عراق به اظهار نظر پرداخت. مهمترین صحبت های دکتر غلامزاده به شرح زیر است: 
 
- امیدواریم که نتیجه انتخابات پارلمانی در عراق زمینه ای برای خروج امریکایی از این کشور و همچنین تقویت دولت و ملت این کشور شود چرا که خون پاک و مطهر شهیدانی همچون حاج قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم ایرانی و عراقی بود که زمینه مردم سالاری را برای ملت عراق در این روزها فراهم کرد و کسانی که به دنبال سانسور اثرگذاری گروه های مقاومت در حفظ و ثبات امنیت عراق هستند، باید بدانند که توسعه و امنیت عراق مدیون خون پاک شهدایی همچون شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم است.
 
 
- انتخابات اخیر عراق، یک واقعیت مسلم را به اثبات رساند که عراق جدید و امروزی، با عراق دهه ها و سال های قبل متفاوت است و با یک نظام اجتماعی جدید در عراق مواجه هستیم و این نشان دهنده مطالبات، ارزش های جدید در عراق است و نباید عراق امروز را براساس نظامات اجتماعی 20 سال های گذشته تجزیه و تحلیل کنیم؛ بر همین اساس نیازمند این هستیم که طبقات و گروه های جدید عراق را رصد کنیم تا بتوانیم واقعیت های این کشور را به درستی تحلیل کنیم. 
 
- عراق در طی سال های گذشته با فتنه تکفیری ها مواجه شد و اقتصاد، امنیت و نیروهای انسانی عراق را به خودش مشغول کرد و امروز دولت و ملت عراق، خسته،فرسوده و متمایل به تحول و مشتاق به توسعه هستند و ما باید با همه این جوانب که عراق این حوادث را پشت سر گذرانده، رفتار کنیم. 
 
- در انتخابات اخیر عراق، با رویدادهای جدیدی مواجه شدیم؛ اینکه گروه های سنتی و نیروهای سیاسی قدیمی نتوانستند نتایج دلخواه خود را بدست بیاورند و پیش بینی های مرسوم محقق نشد. 
 
- در این دوره از انتخابات در عراق، شاهد کاهش سطح مشارکت مردم بودیم و می توان علت این موضوع را در مشکلات امنیتی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... در عراق دانست؛ ناکارآمدی حاکمان سابق عراق نسبت به مطالبات عمومی مردم عراق و از طرفی دیگر ناامیدی جامعه عراق نسبت به تغییر وضع موجود توسط حاکمان این کشور باعث رقم خوردن مشارکت زیر 50 درصدی در این کشور شد و فضای اجتماعی عراق مساعد برنامه های تغییر و تحول نیست و قطعا تغییر در یک کشور مستلزم داشتن سرمایه اجتماعی است و مشارکت 40 درصدی در انتخابات اخیر در عراق، نشان داد که مسئولان عراقی برای احیای این سرمایه اجتماعی مردمی و اعتماد عمومی باید تلاش ویژه ای داشته باشند. 
 
- آن چیزی که در نتیجه انتنخابات رقم خورده است، نشان می دهد که بسیاری از چهره های قومی نتوانستند در این انتخابات پیروز شوند و جامعه عراق به سمت نیروهای سیاسی- اجتماعی جدید روی آورده است و در انتخابات عراق دیدیم که برخی افراد، چهره های جدیدی هستند و توانستند صاحب رای شوند و به مجلس راه پیدا کنند و برخی چهره های شاخص که دارای حمایت های مالی و رسانه ای بودند، نتوانستند رای مردم را به خود جلب کنند و ما با یک سری نیروهای سیاسی مواجه هستیم که متشکل از بخش مستقل و جوانان هستند. 
 
- طبق نتایج اولیه انتخابات عراق، حزب مقتدی صدر، بیشترین کرسی ها را به خود اختصاص داده است و در معرفی این حزب باید گفت که نوع انتقاد مقتدی صدر نسبت به تحولات اخیر، از او چهره ای اپوزیسیون نزد مردم ساخت؛ او در ابتدای انتخابات اعلام کرد که در این انتخابات شرکت نخواهد کرد و با دعوت گروه های سیاسی، حاضر به حضور در انتخابات شد و درنهایت، با یک طراحی و برنامه ریزی منسجم توانست اکثریت کرسی های پارلمان عراق را به خود اختصاص دهد.
 
- سوال اینجاست که آیا متقدی صدر با این نوع گفتمان، در مقابل جریان های مقاومت شیعه است و یا اینکه می تواند در کنار گفتمان مقاومت کار کند؟ زندگی سیاسی مقتدی صدر و سیر تحولات فکری این فرد و گروه صدر، دارای فراز و نشیب های زیادی است اما شاخصه های مقاومت و استکبار ستیزی، صهیونیست ستیزی، استقلال طلبی و اسلامی بودن و... را م در گفتمان مقتدی صدر می بینیم؛ وی از حامیان خروج امریکا از عراق است و جزو کسانی است که در بحث اخیر عراق در خصوص  عادی سازی روابط این کشور با اسرائیل موضوع گیری کرد و در خصوص استقلال و حفظ تمامیت ارضی این کشور همواره مواضع مثبتی را داشته است و این ها نشان می دهد که مقتدی صدر آن اصول حاکم بر جریان مقاومت را تاحدودی رعایت کرده است و برخی مواضعش و برخی رفتارهای سیاسی اش دلچسب گروه های مقاومت و نیروهای سیاسی در ایران نیست و این موضوع هم قابل مدیریت است. 
 
- ما نباید نگران باشیم و با نگاه منفی، موضع گیری منفی داشته باشیم و امیدواریم که نیروهای رسانه های و میدانی بتوانند مقتدی صدر را در مسیر اهداف اسلامی عراق و جریان مقاومت به خدمت بگیرند. 
 
- گروه حزب "تقدم" با رهبری محمد الحلبوسی است که توانسته بعد از گروه صدر، بیشترین کرسی ها را به خود اختصاص دهد و در این سال ها مواضع روشنفکرانه و جوانانه ای داشته است و به پیروی از سیاست های کشورهایی مثل ترکیه و قطر تمایل دارد.
 
- گروه سوم که بیشترین کرسی ها از آن آنهاست، ائتلاف قانون به رهبری نوری المالکی است. وی از سیاسیون فعال و مرتبط همگرا با جریان مقاومت است و می تواند فرصت جدیدی را برای عراق و روزهای آینده عراق ایجاد کند.
 
- وضعیت جریان صدر برای تشکیل دولت بعد در عراق، مستلزم گفتگوست. نوری المالکی با محوریت دولت قانون است و اگر بتواند با احزاب دیگر عراقی ائتلاف کند، می تواند حدود 90 کرسی را برای خود کسب کند و با وضع موجود، مقتدی صدر وضعیت بهتری دارد. 
 
- دولت آینده در عراق باید ائتلافی باشد چون هیچ کدام از احزاب و گروه ها این قدرت را ندارند که بتوانند یک جانبه دولت را تشکیل دهند و در همه ادوار انتخابات عراق هم همین مسئله صورت گرفته است.
 
- امروز خروج امریکایی ها از عراق تبدیل به مطالبه عمومی و قانونی برای مردم عراقی شده است و دولت آینده باید به دنبال تامین استقلال عراق باشد و در این زمینه باید از طریق مجامع بین المللی، خروج آمریکایی ها از خاکش را آغاز کند.
 
- بازبینی قانون اساسی عراق نیز جزو مطالبات مردم از مسئولان عراق است چرا که نوع نظام اجتماعی وتاریخی عراق به آنها این اجازه  را نمی دهد که یک نظام پارلمانی داشته باشند و فرآینده دولت سازی را دچار مشکلات می کند و تعیین نخست وزیر در این کشور، دچار روندهای فرسایشی شده است و بسیاری معتقدند که باید نظام عراق به حالت نیمه ریاستی تغییر کند.
 
- کنار گذاشتن حشد الشعبی یعنی وارد شدن عراق به مسئله تجزیه، مخاطرات امنیتی، فتنه گسترده، امنیت،جریان تکفیری وغیره و در این شرایط، گروه های صدر طی سال های گذشته نگاه انتقادی به حشدالشعبی داشته اند و نمی توانند چشمانشان را نسبت به نقش آفرینی و اهمیت جایگاه برجسته حشدالشعبی ببندند و قطعا حشدالشعبی بخشی از آینده سیاسی عراق است و باید برای تقویت این گروه یک برنامه عمیقی را فراهم کنند و اگر بتوانند امنیت و ثبات را در عراق را فراهم کنند، می توانند توسعه این کشور را آغاز کنند.
 
 
انتهای پیام/
 
برچسب ها: شیرازه ، عراق ، آمریکایی
نظرات بینندگان