کد خبر: ۱۵۰۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۶ - ۲۱ مهر ۱۴۰۰
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

حافظ بین ایرانیت و اسلامیت پیوند ایجاد کرده است/ در دولت جدید اجازه نمی دهیم فشار اقتصادی سبب درحاشیه راندن مسایل فرهنگی شود

اسماعیلی گفت: در دولت جدید اجازه نمی دهیم فشار اقتصادی سبب درحاشیه راندن مسایل فرهنگی شود و در جایی مثل شیراز که خاک آن، خاک هنر بوده و وجود شخصیت های بزرگی مانند حافظ و سعدی و همنشینی با حضرت احمد بن موسی (ع) توسعه و تعادل برای فضاهای فرهنگی فراهم است.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین با قرائت ابیاتی از اشعار حافظ، بیان کرد: همه ما نسبت به حافظ بزرگ و سعدی شیرین سخن حس خاطره‌انگیزی داریم، دیوان حافظ در کنار قرآن و مفاتیح در خانه های ما ایرانیان وجود دارد.

اسماعیلی با اشاره به عادت تفأل به اشعار حافظ در بین ایرانیان و محبوبیت این شاعر، گفت: دلیلی این ماندگاری و محبوبیت در تاریخ و هویت ما پیوند و اتصال افراد با غیب، قرآن و خداوند متعال است و حافظ چون لسان الغیب است به این مانایی دست یافته و به هویت تاریخی ما پیوند خورده است.

وی با اشاره به علاقه مقام معظم رهبری، حضرت امام (ره) و شهید مطهری به حافظ شیرازی، عنوان کرد: شهید مطهری برای بیان ایجاد پیوند بین دو بخش ایرانی و اسلامی از اشعار حافظ استفاده کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: حافظ و سعدی و فردوسی سهمشان فقط شعر گفتن نیست بلکه این بزرگان بین ایرانیت و اسلامیت پیوند ایجاد کردند، ایرانی ها با تاریخ گران سنگ اسلام را پذیرفتند و با فرهنگ متعالی و تاریخی خود اسلام را گسترش دادند، و در کنار اسلامیت زبان فارسی را حفظ کردند.

وی با بیان اینکه وقتی از جامعه فرهنگی ایرانی در کنار اسلام صحبت میکنیم زبان فارسی این هویت را حفظ کرده است، تصریح کرد: با استفاده از بزرگانی چون حافظ و سعدی در مقابل ایجاد دوگانه سازی بین ایرانیت و اسلامیت ایستادند و یک پیوند را حفظ کردند و این اتفاق بزرگی است.

اسماعیلی متذکر شد: در طول انقلاب اسلامی این هویت واحد سبب تثبیت بیشتر انقلاب اسلامی شده است، پیوند حماسه و عرفان در انقلاب اسلامی خودش را نشان داده است، این مفهوم غیب که در متن ادبیات اسلامی به آن تاکید شده است با رویکرد به حوزه انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی درهای بزرگی  از حماسه، عشق و جاودانگی را گشوده است و این خصلت بزرگ انقلاب اسلامی است که با اتکا به این پیوند جاودانگی را رقم زده است.

وی با بیان اینکه با اشاره به مرور جریان حاکمیت های گذشته گفت: نگران فاصله گرفتن دولت از این ماهیت به دلیل حل مسایل معیشتی و اقتصادی هستم اما فضای فرهنگی باید طوری طراحی شود تا در متن باقی بماند و به حاشیه نرود و راه حل آن ایجاد فضا برای شنیدن حرف اهالی فرهنگ است و توجه فضای مدیریتی کشور به حوزه فرهنگ و ارشاد است.

حافظ بین ایرانیت و اسلامیت پیوند ایجاد کرده است/ در دولت جدید اجازه نمی دهیم فشار اقتصادی سبب درحاشیه راندن مسایل فرهنگی شود

اسماعیلی تاکید کرد: در دولت جدید اجازه نمی دهیم فشار اقتصادی سبب درحاشیه راندن مسایل فرهنگی شود و در جایی مثل شیراز که خاک آن، خاک هنر است،  و شخصیت های بزرگی مانند حافظ و سعدی و همنشینی با حضرت احمد بن موسی (ع) توسعه و تعادل برای فضاهای فرهنگی فراهم است، ساختار مستقل در وزارت خانه برای بنیاد شعر و ادبیات افتتاح خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد در پایان سخنان خود قول اختصاص زمینی برای ساخت مرکز حافظ شناسی در شیراز از طرف رییس جمهور داد.

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان