کد خبر: ۱۵۰۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۸ - ۲۲ مهر ۱۴۰۰
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس مطرح کرد:

لزوم ترغیب جوانان برای فعالیت در حوزه صنایع فضایی

راهدار بر ضرورت ترغیب دانش آموزان و دانشجویان به فعالیت در حوزه صنایع فضایی تاکید کرد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، یلدار راهدار عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس در همایش مجازی کسب و کار‌های فضاپایه که در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد، بیان کرد: کشور‌های هند، ژاپن و روسیه در اکتشافات فضایی اهداف مهمی را دنبال می‌کنند و توانسته‌اند به کشور‌های پیشرو در زمینه صنایع فضایی تبدیل شوند.

وی افزود: در کشور ما نیز نیاز است آگاهی سازی عمومی در حوزه صنایع فضایی انجام شود و گروه‌هایی مانند دانش آموزان و دانشجویان برای فعالیت در این حوزه ترغیب شوند تا در صنایع فضایی به فعالیت بپردازند که در این صورت آینده روشنی پیشروی صنایع فضایی ایران خواهد بود.

راهدار پیرامون توسعه کسب و کار‌ها با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای نیز اظهار کرد: سال‌های گذشته برنامه مفصلی برای توسعه کسب و کار‌های فضاپایه در کشور تدوین شده که در این راستا نخستین گام معرفی و استفاده از فناوری فضایی و کاربرد داده‌های ماهواره‌ای به جامعه و مخاطبان خاص آن است.

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: همچنین به موازات نیازمندی‌های موجود در سطح کلان را شناسایی و در اختیار نوآوران و خلاق‌ها قرار داده شود تا بتوانند آن را تبدیل به یک فرصت تجاری با ارائه یکراه حل مبتنی بر تکنولوژی فضایی کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال؛ در حوزه کشاورزی در حال حاضر از تولید تا توزیع مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که با استفاده از اطلاعات صنعت فضایی در تولید و بخش کشاورزی دقیق و علمی، تکنولوژی و داده‌های فضایی می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

بنابه گفته راهدار، پیشنهاد می‌شود ساز و کاری فراهم شود که برای پیشرفت و توسعه صنایع فضایی در کشور از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده شود.

وی اضافه کرد: عملیات فضایی تحت سلطه مردان قرار دارد، ولی در طول تاریخ فضا، زنان سهم شگفت انگیزی در زمینه اکتشافات فضایی داشته‌اند و این درحالی است که بر اساس گزارش‌ها، علیرغم اینکه ۹۰ درصد اعزام افراد به فضا را جامعه مردان تشکیل می‌دهند، اما ۲۰ تا ۲۲ درصد از نیروی کار صنعت فضایی به زنان اختصاص دارد.

راهدار با اشاره به موضوع هفته جهانی فضا " زنان در فضا" در سال ۲۰۲۱ افزود: دختران، زنان جوان و زنان فوق‌العاده‌ای در صنعت فضایی مشغول به کار هستند و می‌توانند برای همگان الگو باشند.

وی بیان کرد: هفته جهانی فضا با هدف آموزش مردم در مورد مزایای دریافتی از فضا، حمایت عمومی از برنامه‌های فضایی و تشویق برای استفاده بیشتر از فضا در راستای توسعه اقتصادی پایدار برگزار می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه محور توسعه جهان داده و اطلاعات است، گفت: داده‌های ماهواره‌ای علاوه بر بخش کشاورزی در بخش‌های دیگر نیز تاثیرگذار هستند.

مهرداد سهرابی اظهار کرد: ساختار کسب و کار‌های داده محور از یک نیاز شروع می‌شود و ارائه آموزش در خصوص کاربرد داده‌های ماهواره‌ای امری مهم است.

موسس"فضا دات آی آر" نیز در این جلسه به ارائه گزارش در خصوص کسب و کار‌های فضاپیما پرداخت و گفت: امروز کاربرد‌های صنعت فضایی به همه حوزه‌های زندگی بشر تسری پیدا کرده است و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

غضنیری نیا اضافه کرد: اقتصاد فضایی یک اقتصاد نوظهور و استراتژیک است که تا دو دهه آینده رشد بسیار زیادی خواهد داشت و انتظار می‌رود حجم اقتصاد فضایی در سال ۲۰۴۰دو برابر شود.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است در این صنعت از ظرفیت‌های خیلی خوبی برخورداریم، اما به نظر می‌رسد که این ظرفیت‌ها به خوبی مورد بهره برداری قرار نگرفته‌اند و اگر همگرایی بیشتر و سیاستگذاری مناسب تری را شاهد باشیم، به طور حتم آورده صنعت فضایی چندین برابر وضع فعلی خواهد بود.

غضنیری‌نیا از چالش‌های ورود به کسب و کار‌های فضایی را تامین مالی، موانع قانونی، آمادگی بازار و آموزش یا توسعه فناوری عنوان کرد.

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان