کد خبر: ۱۵۰۵۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۲۴ مهر ۱۴۰۰
مشکلات روستاهای فارس زیر ذره بین «شیرازه»:

بیمه نامه ها درد قطب کشاورزی کشور را دوا نمی کند/ دستورالعمل ها و شاخص ارزیابی خشکسالی صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیازمند ورود نمایندگان برای اصلاح است

در شرایط فعلی که وضعیت اقتصادی روز به روز وخیم تر و سفره های مردم کوچک تر میشود، خشکسالی های پیا پی موجب خسارت فراوان به بخش کشاورزی کشور شده است، به نظر می رسد دولت و مجلس باید با جدیت بیشتری به فکر اصلاح قوانینی باشند که نه تنها کمکی به مردم نمی کند بلکه سنگ بزرگی سد راه معیشت و اقتصاد کشور است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، در پی سلسله بازدید ها و سرکشی های نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی از روستاها و شهرهای حوزه انتخابیه خود، "پایگاه تحلیلی خبری شیرازه" بنا را بر همراهی نمایندگان گذاشته تا بتواند با دقت و فرصت بیشتری به مشکلات و درد و دل های مردم در روستاها بپردازد و سپس موضوعات را تا حصول نتیجه از طریق مسئولان ارشداستانی پیگیری کند.

در روزهای گذشته موضوع آب چند روستا مورد بررسی قرار گرفت و جلسه ای با هماهنگی خبرنگار شیرازه و با حضور شوراهای روستاها و معاون بهره برداری شرکت آبفای فارس برگزار شد و راه کارهای موجود بررسی شد.

در این مطلب موضوع بیمه نامه های کشاورزی تعدادی از کشاورزان روستاهای شرق مرودشت پیگیری شده است که از عدم پرداخت غرامت توسط صندوق بیمه به آنها گلایمند بودند و با ارسال تصویری از بیمه نامه های خود به سامانه مطالبات مردمی شیرازه درخواست کمک کردند.

درهمین راستا ابتدا به سراغ سید جعفر حسینی دبیر نظام صنفی کشاورزی شهرستان مرودشت رفته و دراین خصوص با وی به گفتگو نشستیم.

حسینی در ابتدا با بیان اینکه اگر چه رسالت صندوق بیمه محصولات کشاورزی این است که از خطرات ایجاد شده در بخش کشاورزی و ریسک‌هایی که محصولات را تهدید میکند، کشاورزان را حمایت کرده وخطرات را پوشش دهد، گفت: اما متاسفانه قوانین و دستورالعمل هایی در صندوق بیمه محصولات کشاورزی تنظیم شده بود که گاهی به ضرر بهره‌برداران بود که قسمتی از این دستورالعمل ها توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی اصلاح شده و قسمتی همچنان باقی و پا برجاست.

وی با طرح این پرسش که در بحران هایی نظیر خشکسالی، سیل و...  اگر از کشاورزمان حمایت نکنیم پس کی و در  چه کاری قرار است از آنها حمایت کنیم؟ اظهار کرد: یک دوره بیست ساله است که در شرایط خشکسالی قرار گرفته ایم گر چه در این دوره سالهایی ترسالی بوده و بارندگی بهتر از دیگر سالها بود و از نظر بارش به نرمال رسیده ایم ولی خشکسالی تعریف های مختلف دارد.
 
دبیر نظام صنفی کشاورزی مرودشت با اشاره به اینکه خشکسالی به چهار دسته تقسیم بندی می شود، اظهارکرد: خشکسالی اقتصادی نیز یکی دیگر از انواع این بحران است بدین معنی که درآمد کشاورز به صفر می رسد.

حسینی ادامه داد: دربین شاخص های خشکسالی، شاخص spi اولین و مهم ترین شاخص است که میزان بارش در یک بازه زمانی بررسی می شود و یکی از شاخص‌ درگاه هایی است که خشکسالی را بررسی میکنند وقتی که درگاه اول در این سلسله صندوق بیمه باز نشود،  دیگر به مرحله بعد هم نمی رسد و چون در این چند سال کم و بیش بارش های میانگین و نرمال را داشتیم، این امر باعث شد که عملا درگاه اول باز نشود که کارشناس حتی خسارت‌ها را ارزیابی کند در حالی که این میانگین بارندگی ممکن است در یک بازه زمانی کوتاه اتفاق افتاده باشد.

این فعال بخش کشاورزی با تاکید بر اینکه در بخش کشاورزی پراکنش باران خیلی موثر تر از میزان باران است، اظهار کرد: متاسفانه  شاخص  spi ایجاد نمی شد چون باید طبق دستورالعمل های صندوق بیمه این شاخصه به عدد منفی یک(1-) برسد تا خشکسالی تعریف شود و وقتی که این اتفاق نیفتاده عملاً  صندوق بیمه، نه خسارت‌ها را ارزیابی کرده  و نه میزان خسارت را بررسی کرده اما از نظر ما بخش کشاورزی کاملا دچار خشک سالی بوده، چرا که با توجه به پراکنش نامناسب بارندگی و فاصله هایی که بین بارندگی ها بوده کشاورز آسیب دیده و یا اصلا تولید نداشته یا تولید بسیار اندکی داشته است.


حالا سوال اینجاست آیا صندوق بیمه باید شاخص خود را میانگین تولید در نظر بگیرند یا دیگر شاخصها برایشان اولویت داشته باشد؟

حسینی در این خصوص گفت: اگر شاخص میانگین تولید را در نظر بگیرند راحت می‌توانند در تک تک مزارع بررسی کنند و خسارت پرداخت شود چون ما معتقدیم خسارت نباید شهرستانی، منطقه ای یا کشوری در نظر گرفته شود بلکه خسارت باید مزرعه ای ارزیابی گردد و میانگین عملکرد تولید را شاخص قرار دهند.


وی بااشاره به اینکه وقتی کشاورزی بنا به دلایل متاثر از خشکسالی نتوانسته به تولید برسد باید خسارت به او پرداخت گردد، افزود: این موضوع باعث دلخوری کشاورزان و بی اعتمادی آن ها شده است و تقریباً دیگر تمایلی به بیمه محصولات خود ندارند چراکه فکر می‌کنند با توجه به حق بیمه ای پرداختی، غرامت لازم به آن ها پرداخت نمی‌شود.
 
این فعال اجتماعی با بیان اینکه ما هم در صندوق بیمه محصولات کشاورزی در استان فارس و هم در کشور رایزنی‌ها صورت گرفته است، گفت: ولی متاسفانه این دستورالعمل به گونه ای وضع شده که دیگر خودشان هم نمی توانستند از آن عبور کنند یعنی آنقدر دستورالعمل‌ها سخت گیرانه نوشته می‌شود که حتی اگر در مقطعی خود صندوق بیمه هم بخواهد غرامتی به کشاورز پرداخت کند این اجازه را ندارد.

حسینی در پایان گفت: بایستی کمیسیون کشاورزی و نمایندگان مجلس بر این قوانین نظارت کنند تا اصلاحات لازم صورت گیرد.

پژمان پزشکی معاون بیمه ای مدیریت شعب بانک کشاورزی استان فارس نیز در گفتگو با خبرنگار ما به عوامل خطری که بیمه نامه شامل حال آنها می‌شود اشاره کرد و گفت: بیمه نامه یک سری عوامل خطر از جمله بادزدگی، سیل، سرمازدگی، خشکسالی، طوفان و... را تحت پوشش دارد پس هر عاملی تحت پوشش نیست.

پزشکی بابیان اینکه خشکسالی در برابر آب‌های سطحی تحت پوشش است نه چاه های کشاورزی، عنوان کرد: مزارعی که با آب سطحی آبیاری می‌شوند و بیمه نامه هم خریداری کرده اند در صورتی به آنها خسارت تعلق می‌گیرد که تابع دستوراتی باشند که یکی از آنها شاخص اس پی آی (شاخص خشکسالی هواشناسی) است؛ همچنین کیلی که گرفته می‌شود نسبت به 5 سال گذشته هر چقدر افت کرد خسارت به محصول تعلق می گیرد.

وی در خصوص بیمه نامه ارسالی توسط کشاورزان به شیرازه، اظهار کرد: این بیمه نامه متعلق به سال 97 و 98 است که همان سال هم صندوق بیمه استانی هم نماینده وقت و دبیر نظام صنفی شهرستان مرودشت پیگیری های بسیار از تهران انجام دادند اما متاسفانه علی رغم بررسی ابیستگاه‌های هواشناسی متعدد در منطقه، امکان پرداخت غرامت برای کشاورزان وجود نداشت چون به حد نصاب شاخص هوا شناسی نرسید.

معاون بیمه ای مدیریت شعب بانک کشاورزی استان فارس در خصوص ایرادات قانونی این شخص ها و دستورالعمل ها، تصریح کرد: قطعا ممکن است هر طرحی ایراداتی هم داشته باشد اما ما طبق قوانین صندوق بیمه کل کشور مجاز به پرداخت هستیم و هر گونه تغییر در مقررات باید از طریق نمایندگان مجلس و در کمیسیون مربوطه پیگیری و اصلاح شود.

اگر چه به منظور پیگیری ایراد قانونی طرح وامکان اصلاح آن با محمد جواد عسکری نماینده مردم داراب و زرین دشت و رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی تماس گرفتیم اما امکان برقراری تماس فراهم نشد، در ادامه این گزارش در روزهای آتی به سراغ وی رفته و در خصوص ایرادات موجود درصندوق بیمه کشاورزی گفتگو خواهیم کرد.

سخن آخر:

در شرایط فعلی که وضعیت اقتصادی روز به روز وخیم تر و سفره های مردم کوچک تر میشود، خشکسالی های پیا پی موجب خسارت فراوان به بخش کشاورزی کشور شده است، به نظر می رسد دولت و مجلس باید با جدیت بیشتری به فکر اصلاح قوانینی باشند که نه تنها کمکی به مردم نمی کند بلکه سنگ بزرگی سد راه معیشت و اقتصاد کشور است.

دستورالعمل هایی که درمان که نیستند هیچ، بلکه درد بزرگی شده اند بر گرده کشاورزانی که از جیب خودشان بر می دارند و به خودشان بر می‌گردانند.

انتهای پیام/س






نظرات بینندگان