کد خبر: ۱۵۰۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۲۵ مهر ۱۴۰۰
معاون توسعه مدیریت امور مجلس واستان های سازمان برنامه و بودجه کشور:

جایگاه استان‌ها به لحاظ نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری تقویت خواهد شد/ هیچ نهادی پاسخگوی وضعیت شاخص های اقتصادی در کشور نیست

فروزانمهر گفت: تلاش ما بر این است که بودجه 1401 را به عنوان مقدمه ای در برنامه هفتم توسعه دنبال کنیم و نقش استانها را پررنگ تر کنیم به همین خاطر خیلی از وظابفی که در حال جاضر به شکل متمرکز و ملی در حال انجام است به استانها منتقل خواهد شد و جایگاه استانها به لحاظ نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری تقویت خواهد شد و سهم هر استان از تولید ناخالص ملی تعیین خواهد شد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، محمد حسین فروزانمهر معاون توسعه مدیریت امور مجلس واستان های سازمان برنامه و بودجه کشور امروز 25 مهر ماه در آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس با بیان اینکه استان فارس قامت رشیدی دارد، گفت:  این اجتماع فاخر شایستگان بی شماری دارد و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند:مردم فارس در همه امور پیشرو هستندو استان فارس در قله است این فرمایش دقیق ودرستی است.

وی با بیان اینکه این استان با  تقدیم 14 هزار و 600 شهید در دفاع مقدس نشان داد که مردمی بسیار متدین و ارزشمند دارد، اظهار کرد: باتوجه به شناختی که از این استان داریم فارس یک استان پر پتانسیل و با ظرفیت های فراوانی است که می تواند در همه امور پیشران توسعه کشور باشد.

فروزانمهر در ادامه عنوان کرد: وقتی به تحقق اهداف برنامه در سال های گذشته نگاه می کنیم می بینیم که خیلی از این برنامه ها یا محقق نشده یا اجرای این برنامه ها نتوانسته است ظرفیتها و پتانسیل ها را به درستی به کار گیرد و یا اجرای برخی از آنها باعث شده عدم تعادل های منطقه ای و رشد غیر متوازن بین بخش ها فراهم شود.

معاون توسعه مدیریت امور مجلس واستان های سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: با توجه به شرایط، دولت شیزدهم اعتقاد و تصمیمش بر این است که دیگر با ادبیات گذشته در نظام برنامه ریزی نمی شود حرکت کرد و می بایست ریل گذاری ها تغییر پیدا کند و نقطه عطف این تغییر ریل ارتقا نقش استانها در تقسیم کار ملی است، یعنی مبتنی بر ظرفیت های آمایش سرزمین و همچنین توجه به پتانسیل هایی که هر منطقه دارد می توانیم ماموریت هایی را برای هر استنان تعریف کنیم.

وی عنوان کرد: تلاش ما بر این است که بودجه 1401 را به عنوان مقدمه ای در برنامه هفتم توسعه دنبال کنیم و نقش استانها را پررنگ تر کنیم به همین خاطر خیلی از وظابفی که در حال جاضر به شکل متمرکز و ملی در حال انجام است به استانها منتقل خواهد شد و جایگاه استانها به لحاظ نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری تقویت خواهد شد و سهم هر استان از تولید ناخالص ملی تعیین خواهد شد.

فروزانمهر با تاکید بر اینکه استانها در ارتباط با فعالیت های کلان اقتصادی پاسخگو خواهند بود، اظهار کرد: در حال حاضر هیچ نهادی پاسخگوی وضعیت شاخص های اقتصادی در کشور نیست،  لذا ما امیدوار هستیم با این تغییر و  چرخش های تحول آفرین در نظام برنامه ریزی و تقسیم کار ملی واستانی بتوانیم این ظرفیت ها را به کار بگیریم.

بنابه گفته معاون توسعه ومدیریت امور مجلس و استان های سازمان برنامه و بودجه، قرار است این تغییرات را از کوچک ترین تقسیمات کشوری که بخش و شهرستان است را آغاز کنیم تا به سطح استان برسیم و سهم ارزش افزوده شهرها  مشخص شود و استانها برنامه های عملیاتی خود را برای رسیدن به این اهداف تعریف کنند تا به وضعیت مطلوب برسیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه ما معتقدیم استان فارس به عنوان معین استانهای جنوبی کشور می تواند عمل کند، اضافه کرد: فارس درای ظرفیت و پتانسیل خوبی است و در بخش های مختلف صنعت،کشاورزی،پزشکی و...قطب جنوب کشور به شمار می رود.

وی ادامه داد: وسعت استان خود ظرفیت قابل توجهی است و این وسعت سرزمینی و پهنه بزرگ می تواند در توسعه  جنوب کشور نقش آفرین باشد.

معاون توسعه مدیریت امور مجلس واستان های سازمان برنامه و بودجه کشور در پایان گفت: ارتباطات استان فارس با حوزه خلیج فارس نیز ظرفیت مهمی است که ارتقا این ارتباط می تواند سر آغاز تحولات عظیمی در استان و کشور شود.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان