کد خبر: ۱۵۰۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۲۶ مهر ۱۴۰۰

سرانجام گسل دیندارلو به کجا رسید/ تداوم نگرانی‌های مردم

سالهاست از پدیده فرونشست در روستای دیندارلو شهرستان فسا می گذرد و این در حالی است که وعده مسئولان بیش از حد طولانی شده و زمان اجرای عملیات و رفع بحران است.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، دیندارلو روستایی از توابع بخش ششده و قره بلاغ شهرستان فسا در استان فارس است و بر اساس سرشماری‌های انجام شده بیش از ۵۰۰ خانوار و ۱۸۰۰ نفر جمعیت دارد، این روستا در سال‌های گذشته بر اثر تداوم خشکسالی و برداشت‌های بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی فرونشست را تجربه کرد.

طی سال‌های اخیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور با مرکزیت شیراز، مطالعات گسترده‌ای پیرامون فرونشست در استان فارس به ویژه محدوده روستای دیندارلو انجام داده است. برپایه این مطالعات در دشت‌های مختلف به ویژه دشت‌های استان فارس، شاهد وقوع گسیختگی در زمین بوده‌ایم. مناطقی که بالاترین سطح ایستایی آب را داشته است.

بیش از یک دهه خشکسالی و برداشت بی رویه آب از اعماق زمین و متوقف نشدن این برداشت‌ها، گودال‌ها و حفره‌های بزرگ و تونل‌هایی در زیر سطح زمین ایجاد کرده و با پیشروی این از هم گسیختگی به سطح زمین، به ویژه در نقاط مرتفع و مناطقی که رخنمون سنگی نزدیک سطح قرار دارند، سبب ایجاد شکاف در سطح شده و در بخش‌های مرکزی دشت با تراکم رسوبات، نشست و حرکات قائم به سمت پایین ایجاد می‌شود.

تداوم ساخت و ساز در دیندارلو

حسین مردانی یکی از اهالی روستای دیندارلو گفت: با وجود اینکه ساخت و ساز در این روستا ممنوع اعلام شده، اما همچنان ساختمان سازی در روستا ادامه دارد، زیرا امکان رها کردن خانه و رفتن از این روستا وجود ندارد.

مردانی با اشاره به اینکه امکان جابه‌جایی روستا، تنها با تامین زمین بدون معارض و مالک، امکان‌پذیر خواهد بود، تاکید کرد که مردم راضی نمی‌شوند که چند متر آن طرف‌تر از خانه‌ای که دیوار و سقفش ترک خورده، خانه‌ای دیگر بسازند.

سرانجام گسل دیندارلو و تداوم نگرانی‌های مردم

وی با بیان اینکه خانه‌های بیش از ۲۰۰ خانوار دیندارلو، آسیب دیده است، بر لزوم چاره‌اندیشی مناسب برای رفع مخاطرات موجود و پایان دادن به هراس مردم این روستا از اینکه به یک باره خانه بر سرشان خراب شود، تاکید کرد.

ساناز دیندارلو یکی از بانوان ساکن این روستا نیز به ایسنا گفت: دیندارلو روستای کوچکی‌ست با اهالی ترک زبان، بیشتر مردان روستا کشاورز و دامدارند و با توجه به موقعیت این روستا، کشاورزی اصلی‌ترین شغل برای کسب معاش و زندگی مردم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه همین کشاورزی آن هم بدون برنامه باعث این مخاطرات شده، افزود: همچنان کشاورزی در روستا رونق دارد و از استفاده بی رویه از ذخایر آب جلوگیری نمی‌شود.

سارا دیندارلو گفت: مسئولین تاکنون هشدار و پافشاری زیادی برای تخلیه نداشته و صرفا هنگام نزول باران نیروی انتظامی با گشت در روستا هشدار تخلیه اعلام می‌کند، اما به نظر شما مردم بی جا و مکان در حین سیل و باران چگونه می‌توانند خانه خود را رها کرده و آواره شوند. بعضی از خانواده‌ها در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که دقیقا روی گسل یا کنار آن قرار دارد.

مطالعات زمین شناسی نشانگر آنست که جنس خاک در روستای دیندارلو ماسه‌ای و رسی بوده و در برخی قسمت‌ها شاهد تپه‌های خرده سنگی و قلوه سنگی هستیم؛ بنابراین رسوبات این روستا نسبت به بخش‌های جنوبی درشت‌دانه‌تر بوده و به نظر می‌رسد رسوبات زیر پوشش آبرفتی ریز دانه و ماسه‌ای این روستا در اعماق بیش از ۱۰ متر یا بیشتر را رسوبات خرده سنگی و قلوه سنگی تشکیل می‌دهند.

برخی از بازمانده‌های این رسوبات به صورت تپه‌های منفرد در محدوده روستا دیده می‌شود. بر اساس داده‌های اولیه فرونشست در این منطقه در سال ۲۵ سانتی متر است و پهنای این شکاف‌ها در دیندارلو به ۱۰ متر از عمق زمین می‌رسد.

همچنین مطالعات زمین شناسی نشانگر آن است که دو موضوع برداشت‌های بی رویه آب و فعال بودن گسل منجر به ایجاد فرونشست شده است. با توجه به وضعیت فرونشست در منطقه دیندارلوی شهرستان فسا نباید ساخت و سازی بر روی این شکاف‌ها باشد در غیر این صورت مشکلات عمده‌ای برای مردم به وجود می‌آید.

اما چه کسی قرار است مردم را از هراسی که به جانشان افتاده، در امان بدارد؛ هراس از ماندن و بلعیده شدن توسط زمینی که هر روز و ساعت بر خشمش اضافه می‌شود و هراس از رها کردن همه داشته‌ها و آوارگی و.

انجام تمهیداتی برای رفع خطر بزرگترین گسل کشور

مدیرکل مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی منطقه جنوب کشور گفت: از آن جایی که فروچاله روستای دیندارلو بزرگترین فروچاله کشور به شمار می‌رود، شاهد انجام تحقیقات گسترده‌ای پیرامون آن، از ابتدای بروز مشکل تاکنون بوده‌ایم و برنامه‌ریزی‌ های لازم هم برای مدیریت بحران انجام شده است.

طهمورث یوسفی ادامه داد: ایران بر روی کمربند لرزه خیز جهان واقع شده و در شرق ایران گسل زاگرس در شمال گسل البرز و در مرکز کشور گسل‌های بنیادی را داریم و هر کدام می‌توانند آسیب زا باشند، اما به طور کلی موقعیت جغرافیایی ایران باعث شده تا کل کشور در معرض خطر زلزله قرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه طی صدسال اخیر زلزله‌های متعددی به فاصله هر ۱۰ الی ۱۵ سال را در فارس شاهد بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: در قسمت‌های جنوب، جنوب شرقی، شمال غرب و غرب استان فارس نیز محدوده گسل‌های زاگرس است.

یوسفی اضافه کرد: خوشبختانه شرایط زمین شناسی زاگرس فارس به دلیل داشتن بلوک‌های فارس، دائما درحال تعدیل زلزله و خروج انرژی زمین و در نتیجه کاهش خطر ایجاد بیشتر گسل و مخاطرات و تبعات آن است.

این زمین شناس در رابطه با گسل دیندارلو گفت: این روستا به دلیل آنکه بزرگترین فروچاله کشور در آنجا تشکیل شد، از سوی محققان مورد توجه قرار گرفته و تحقیقات زیادی را از ابتدای بروز مشکل در آن منطقه شاهد بودیم و طی جلسات مختلف و هم اندیشی‌های علمی متعدد، برنامه‌ریزی برای جلوگیری از گسترش این گسل انجام شده است.

وی با بیان اینکه این گسل از شرق روستا شروع و زیر روستا نیز حرکت داشته است، افزود: طی برنامه‌ریزی‌های مهندسین زمین شناسی کشور، مسیر گذر آب رودخانه و سیل باید به گونه‌ای هدایت شود تا به محدوده شکاف گسل وارد نشده و آن را گسترش ندهد.

سرانجام گسل دیندارلو و تداوم نگرانی‌های مردم

یوسفی با یادآوری اینکه برداشت آب زیرزمینی در این روستا ممنوع اعلام شده است، گفت: مردم این روستا از آب‌های موجود در درون شکاف استفاده می‌کردند و، چون آب آبرفتی تمام شد، روستائیان در حال برداشت از ذخیره آب‌های آهکی و آب موجود در غار‌های آهکی زیرزمینی بودند.

این کارشناس زمین‌شناسی خاطرنشان کرد: برداشت آب از غار‌های آهکی گسترش پیدا کرده و در کنار هر چاه، شاهد حفر چاه‌های جدید برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی بوده‌ایم؛ این اقدام پوسته زمینه را خالی کرده و موجب شده است که دیندارلو در برابر کوچکترین لرزه، دچار آسیب شود.

یوسفی در رابطه با تداوم ساختمان سازی در این روستا گفت: برای گسل حریم و محدوده مشخص شده و خانه‌های این محدوده تخلیه و ساخت و ساز در آن بخش‌ها نیز ممنوع اعلام شده و ساخت خانه‌های جدید برای این عده بر عهده بنیاد مسکن گذاشته شده است، البته فرهنگ سازی برای سبک جدیدی از زندگی در این روستا مطابق با شرایط کنونی باید مورد توجه قرار گیرد.

سنگ اندازی مانع جابه‌جایی دیندارلویی‌ها

رئیس بنیاد مسکن شهرستان فسا نیز در رابطه با تغییر مکان خانوار‌های ساکن در محدوده مخاطره آمیز گسل دیندارلو گفت: بنیاد مسکن همواره پیگیر تسریع جا به جایی خانه‌های روستاییان بوده است و زمینی کشاورزیی نیز برای خرید در نظر گرفته شده بود که پس از سیر مراحل اداری با ممانعت امور اراضی در جهادکشاورزی به دلیل مطالبه ۳۰۰ میلیونی این اداره از مالک بود که فرد فروشنده از فروش پرهیزکرد.

محمد انصاری جابری افزود: البته زمین دیگری هم مشخص شده و آن هم به همین دلیل در مرحله اداری و کسب مجوز بازمانده است.

رئیس بنیاد مسکن شهرستان فسا در عین حال خاطرنشان کرد: این نهاد، با پیگیری طرح‌های کسب اعتبار به دنبال تسریع در جابه‌جایی خانوار‌های در معرض خطر در روستای دیندارلو است.

علی‌رغم همه اظهارنظر‌ها و واکنش‌ها به مشکل روستای دیندارلو، ساکنان این روستا، بیش از هشت سال است که حتی یک شب، خصوصا در زمان بارندگی، خواب راحت به چشم ندیده‌اند؛ مردمانی که با کوچکترین لرزه در هر نقطه از کشور، آن‌ها هم به خود می‌لرزند و نگاهشان به سقف و دیوار‌های ترک خورده خانه‌هایشان دوخته می‌شود.


انتهای پیام/

منبع: ایسنا
برچسب ها: شیرازه ، گسل ، زلزله
نظرات بینندگان