کد خبر: ۱۵۰۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۱ - ۲۸ مهر ۱۴۰۰
یادداشت:

راهکار های فراگیری ورزش در جامعه

عیدی زاده کارشناس ارشد تربیت بدنی و فیزیولوژی در یادداشتی به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش نوشت: امروزه به علت رشد علم و فناوری مرگ و میر انسان با بیماری های واگیر دار کاهش پیدا کرده ولی بیماری های غیر واگیر مانند چربی خون، فشار خون، سکته قلبی و مغزی و دیابت نقش مهمی در مرگ و میر انسان دارد.
به گزارش سرویس ورزشی شیرازه، حسین عیدی زاده کارشناس ارشد تربیت بدنی و فیزیولوژی  به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش طی یادداشت اختصاصی به " نقش ورزش در سلامتی انسان" و دیگر موضوعات مرتبط پرداخت و نوشت: تربیت بدنی فرایندی تربیتی و اموزشی است که شامل مجموعه ای از مهارت های حرکتی، پیشرفت و حفظ آمادگی جسمانی، توسعه علوم در خصوص فیزیولوژی بدن و تمرینات جسمانی و علم تمرین است. همچنین تربیت بدنی در زمینه هایی مثل تغذیه ورزشی، بیومکانیک ورزشی و اصلاح حرکتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

نقش ورزش در سلامتی انسان
امروزه به علت رشد علم و فناوری مرگ و میر انسان با بیماری های واگیر دار کاهش پیدا کرده ولی بیماری های غیر واگیر مانند چربی خون، فشار خون، سکته قلبی و مغزی و دیابت نقش مهمی در مرگ و میر انسان دارد.

طی فعالیت های انجام شده ورزش و فعالیت بدنی نقش مهمی در پیشگیری، کاهش عوارض ناشی از بیماری و در نتیجه کاهش مرگ و میر دارد و در بسیاری از مقالات و تحقیقات انجام شده نقش ورزش و تغذیه سالم در پیشگیری از بیماری های مزمن کاملا مشهود است.

چرا بدن انسان نیاز به ورزش کردن دارد؟
خلقت بدن انسان به گونه ای است که بدن برای بقا در شرایط سخت خلق شده است. کربوهیدرات ها، پروتیین ها، چربی ها سه عنصر اصلی تامین انرژی بدن است و در سمت دیگر عضلات بیش ترین انرژی را در بدن مصرف میکنند. بدن اسنان به طور نرمال عضلات را کاهش میدهد و چربی ذخیره را بیشتر میکند تا در شرایط کمبود غذا از انرژی ذخیره در چربی ها استفاده کند. به همین علت افرادی که پس از یک دوره تمرینی فعالیت بدنی را رها میکنند بدن انها با کاهش حجم عضلانی و افزایش چربی همراه است. پس فعالیت بدنی باید به طور مستمر پیگیری شود.

آمادگی جسمانی چیست
توانایی انجام کارهای روزمره با قدرت و بدون احساس خستگی و داشتن انرژی کافی به پرداختن به کارهای روزمره و غیر منتظره میزان توانایی و کارایی بدن بستگی به میزان رشد ماهیچه ها و آمادگی قلبی ریوی دارد. تعذیه مناسب ، خواب و استراحت کافی و فراغت از فشار های عصبی و روحی در امادگی جسمانی نقش بسزایی دارد. 

عوامل اصلی آمادگی جسمانی عبارت است از: استقامت قلبی ریوی و عضلانی،قدرت، چابکی، انعطاف پذیری، سرعت، توان و هماهنگی است.

نقش تغذیه در ورزش
ورزش بدون تغذیه اصولی نمیتواند باعث رشد چشمگیری چه در زمینه آمادگی جسمانی و چه در زمینه ورزش قهرمانی شود. فعالیت بدنی با توجه به شاخص BMI فرد جنسیت، سن ، میزان آمادگی جسمانی و هدف فرد از ورزش می تواند برنامه تغذیه متفاوت داشته باشد.

افراد جامعه میتوانند برای دریافت برنامه تغذیه و برنامه تمرینی به مربیانی که دارای دانش کافی و تجربه لازم در این زمینه هستند مراجعه کنند.

راهکار های فراگیری ورزش در جامعه
مهم ترین عامل میتواند توسعه و علاقمند کردن کودکان از زمان تحصیل به ورزش باشد که از یک سو نیازمند امکانات مناسب در مدارس و از سوی دیگر معلمان تربیت بدنی متخصص که دانش آموزان از کودکی با ورزش اخت شده و هم سلامت عمومی جامعه کمک کند و هم به ورزش قهرمانی. در حال حاضر بسیاری از قهرمانان جهان و المپیک  از کالج های دانش اموزی و دانشگاهی پا به عرصه قهرمانی گذاشته اند.

راهکار دوم که سطح کلانی از جامعه و افراد میانسال و سالمند را هدف قرار میدهد این است که چه ارگانی با حافظ سلامت و تشویق افراد به ورزش در کشور است.

در بسیاری از جوامع پیشرفته شرکت های بیمه ای افراد را با راهکارهای گوناگون تشویق به ورزش میکنند. چون ورزش باعث سلامت بیشتر جامعه و جلوگیری از هزینه ای درمان بر این شرکت ها است.به نظر میرسد همکاری وزارت ورزش و شرکت های بیمه ای  در توسعه ورزش همگانی در کشور میتواند موثر باشد.

برای ورزش از کجا شروع کنیم و چه ورزشی انجام دهیم
ورزش در کودکان را میتوانیم بر حسب علایق آنها انتخاب کنیم.اما در ورزش قهرمانی علاوه بر علاقه ژنتیک و استعداد فرد هم ملاک قرار میگیرد. اما برای افراد میانسال و افراد سالمند این افراد میتوانند با مراجعه به فرد متخصص و زیر نظر ایشان تمرینات خود را آغاز کنند. پیشنهاد بنده برای این افراد پیاده روی است که برای همه سنین مفید است.

بدنسازی در هر سنی میتواند به رشد عضلات و حداقل کاهش حجم عضلانی شود. ورزش های آبی و ورزش های گروهی در پارک ها نیز میتواند تاثیر مفیدی بر افراد داشته باشد.

انتهای پیام/ح

نظرات بینندگان