کد خبر: ۱۵۰۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۰۲ آبان ۱۴۰۰
اختصاصی شیرازه؛

نگهداری تار موی پیامبر(ص) در موزه حرم امام حسین(ع)+ عکس

تار مو پیامبر گرامی اسلام(ص) در شیشه گنبدی شکل قرار دارد هرساله فقط یک بار آن هم در روز سوم شعبان و سالروز میلاد امام حسین(ع) برای عموم عاشقان و شیفتگان ائمه اطهار به نمایش گذاشته می شود.

به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، موزه آستان مقدس حسینی (علیه السلام) در طبقه دوم بارگاه مطهر سید الشهداء واقع شده و در قسمت فوقانی باب القبله قرار دارد و آثار تاریخی و اسلامی متعددی را در خود نهفته دارد.

این موزه حاوی آثار تاریخی و اسلامی بسیار ارزشمندی است که دوستداران، عاشقان، امرا، پادشاهان و شخصیت های مختلف سیاسی، اجتماعی و مذهبی در طول تاریخ به آستان مقدس حسینی (علیه السلام) اهدا کرده اند.

در ادامه سید غسان شهرستانی مدیر موزه حرم عتبه حسینی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شیرازه، به تشریح آثار و هدایای موجود در این موزه پرداخت.

وی با بیان اینکه آثار مختلف و ارزشمندی در این موزه نگهداری می‌شود افزود: آثار نگهداری شده در موزه حرم امام حسین علیه السلام نه تنها دارای ارزش مادی است بلکه در اکثر موارد ارزش معنوی بسیار بالایی دارند.

مدیر موزه حرم عتبه حسینی برخی از این آثار را نام برد و اظهار کرد: در این موزه آثاری مثل فرش های دست بافت و قدیمی، درب های نقره کاری شده، شمعدان های نفیس و مختلف، شمشیر، سپر و اسلحه های تاریخی و سکه های هایی که قدمتشان به زمان ساسانیان بر میگردد نیز نگهداری می‌شود.

شهرستانی تار موی به جا مانده از پیامبر اکرم را مهم ترین تحفه موزه حرم امام حسین(ع) خواند و گفت: تار موی ریش پیامبر(ص) به نام موی سعادت معروف است و در زمان حمله به مدینه مکانی که وسایل پیامبر اسلام و اهل بیت درآنجا بوده ۳ تار موی پیامبر را پیدا کردند که 110 سال پیش توسط سلطان داوود پاشا یکی از این سه تار مو را به حرم امام حسین اهدا شد.

نگهداری تار موی پیامبر در موزه حرم امام حسین(ع)+ عکس

وی ارزش فرشهای نگهداری شده در موزه را مورد توجه قرار داد و مطرح کرد: این فرش ها قدمت بسیار زیادی دارند و دارای ارزش معنوی فراوانی هستند چرا که فلسفه حقیقی این ارزش معنوی به این موضوع برمیگردد؛ این فرش ها میزبان زائران سیدالشهدا بوده اند و غریب به یقین حضرت صاحب الزمان (عج) روی این فرش ها قدم گذاشته و در زیارت جدشان گریه کرده اند.

مدیر موزه حرم عتبه حسینی(ع) در این خصوص ادامه داد: نکته دوم ارزش این فرش ها در اینست که اگر این فرش های نفیس زبان داشتند، صدای ناله ها وگریه و هایشان را میشنیدیم که میگویند چرا ما را که سال ها در کنار ضریح حضرت اباعبدالله(ع) خدمت می کردیم را جدا کرده اید.

شهرستانی در ادامه این موضوع بیتی از اشعار مولانا جلال الدین محمد بلخی را یادآور شد و بیان کرد: این شاعر بزرگ در کتاب خودش، مثنوی و معنوی گفته (استن حنانه از هجر رسول،ناله می‌زد همچو ارباب عقول/گفت پیغامبر چه خواهی ای ستون،گفت جانم از فراقت گشت خون) که زمانی که برای پیامبر اسلام منبر ساختند، تا قبل از آن به تنه درخت نخلی تکیه میدادند و سخن میگفتند وشاعر از احساسات و گریه آن ستون در فراق از ایشان میگوید.

نگهداری تار موی پیامبر در موزه حرم امام حسین(ع)+ عکس

وی به تعداد چشمگیر بازدید کنندگان این موزه اشاره کرد و افزود: این موزه ازحدود ده سال پیش شروع به فعالیت کرد و تعداد بازدید کنندگان این موزه به هر سال متفاوت است اما در بعضی سال ها به 46 ملیون نفر هم رسیده است.

مدیر موزه حرم عتبه حسینی(ع) در مورد ساعت کاری موزه حرم امام حسین مطرح کرد: این مجموعه همه روزه از ساعت هشت صبح تا هشت شب به غیر از زمان نماز آماده میزبانی از زائران سیدالشهدا است.


انتهای پیام/ع
نظرات بینندگان