کد خبر: ۱۵۰۶۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۰۳ آبان ۱۴۰۰
در بررسی مشکلات حوزه آموزش حقوق مطرح شد:

دانش آموختگان حقوق باید به دنبال ارتقای مهارتهای علمی خود باشند

فقدان کیفیت مطلوب در روند آموزشی رشته حقوق که در عمل با پیچیدگی‌های تخصصی همراه است،‌ منجر به ناآشنایی دانش آموختگان با مهمترین نهادهای مرتبط با این رشته یعنی دادگاه‌ها، محاکم قضایی و روند جاری در امور مرتبط با حقوق و قضا گردیده است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، فقدان کیفیت مطلوب در روند آموزشی رشته حقوق که در عمل با پیچیدگی‌های تخصصی همراه است،‌ منجر به ناآشنایی دانش آموختگان با مهمترین نهادهای مرتبط با این رشته یعنی دادگاه‌ها، محاکم قضایی و روند جاری در امور مرتبط با حقوق و قضا گردیده است.


بعلاوه، این عدم شناخت، موجبات مغفول ماندن دیگر ظرفیتهای درآمدزایی در این حوزه را فراهم کرده است و به همین دلیل شاهد تمایل روزافزون دانش آموختگان حقوق به بخش‌های محدودی مانند وکالت، قضاوت و یا سردفتری هستیم.


در این میان اگرچه از سوی اساتید فن، بارها بر ضرورت نوآوری در تدریس دروس حقوق در دانشگاهها تاکید شده است، کماکان با کمبودهایی در این حوزه روبرو هستیم. در همین راستا موسسه مشاهیر دانش که با همت جوانان حقوقدان ایرانی در سال گذشته راه‌اندازی شده‌ است با هدف و شعار «ایجاد تحول در زمینه آموزش حقوق» به ارایه آموزش‌های تکمیلی به دانش آموختگان این رشته می‌پردازد.


حقوقدان‌شدن مهمتر از دغدغه وکالت است

لیلا خواست‌خدایی مدیر مرکز شیراز موسسه مشاهیر طی یک نشست خبری در شیراز در جمع خبرنگاران به تبیین اهداف و برنامه‌های این موسسه پرداخت و گفت: «حقوقدان شدن» مهمترین غایت دانشجویان این حوزه است.


وی افزود: اگر دانشجویان و کارآموزان رشته حقوق پیش و بیش از هر چیز در پی «حقوقدان شدن» باشند بهتر می‌توانند در این حوزه حساس به انجام وظیفه مهم خود در جامعه بپردازند و صرفا به دنبال وکالت رفتن، تضمینی برای خلق آینده روشن برای فرد نخواهد بود.



خواست خدایی با بیان اینکه ایجاد این تحول در دیدگاه دانشجویان حقوق یکی از زیباترین و کلیدی ترین اهداف موسسه مشاهیر است، اظهار کرد: در حال حاضر در قالب فعالیتهای موسسه مشاهیر به دنبال اجرایی کردن ایده‌های خود پس از نزدیک به دو دهه تحصیل و تحقیق در خارج از کشور و انتقال شیوه‌های نوین آموزشی و تجربیات عملی خود به دانشجویان هستیم.


وی همچنین عمل به رسالت اجتماعی را یکی از مهمترین اهداف و وظایف مجموعه مدیریتی مشاهیر عنوان کرد و گفت: این نوید را به هم‌استانی‌ها و همشهریان عزیز می‌دهیم که موسسه مشاهیر ارتقای دانش حقوقی اقشار و صنوف مختلف جهت مواجهه با مسائل مبتلابه حقوقی و صنفی خود را بسیار ضروری می‌داند و به همین دلیل برگزاری سلسله کارگاه‌های حقوقی برای صنوف را تدارک دیده است.


وی ادامه داد: ازجمله این کارگاه ها،‌سلسله مباحث حقوق مطبوعات و رسانه هاست که بویژه برای خبرنگاران و اصحاب رسانه اجرایی خواهیم کرد تا قدمی هرچند کوتاه در جاده بلند ارتقابخشی به کیفیت خدمات تخصصی اصحاب رسانه برداشته باشیم.


در مشاهیر  تلاش ما پرکردن خلاء موجود در دانشگاه و فضای کار است

‎مهدی زارعی نیز در این نشست با بیان اینکه سیستم سنتی آموزش درکشور ما دانشجویان را در   یک سطح حداقلی نگاه می‌دارد، گفت: متاسفانه دانشجویان، تازه پس از اخذ مدرک دانش آموختگی متوجه می‌شوند که برای ورود به بازار کار و ساختن آینده شغلی خود نیاز به مهارت هایی دارند که در دوره تحصیل به هر دلیلی آنها را نیاموخته اند.

دانش آموختگان حقوق باید به دنبال ارتقای مهارتهای علمی خود باشند
وی افزود:  تمام تلاش ما در مشاهیر پرکردن این خلاء است تا دانش آموخته حقوق مهارت لازم برای درآمدزایی را کسب و در نهایت استقلال خود را حفظ کند.


این مدرس دانشگاه با اشاره به ظرفیت‌های مغفول در رشته حقوق اظهار کرد: حوزه کاری رشته حقوق تنها محدود به وکالت، قضاوت و یا سردفتری نیست، بلکه اگر دانشجویان به کسب مهارتهای مرتبط بپردازند می‌توانند در بخشهای مختلف درآمدزایی بعضا بیشتری نسبت به موارد فوق الذکر داشته باشند.


 وی با بیان اینکه اولویت مشاهیر فعالیت فراتر از حوزه‌های سنتی آموزش حقوق است اضافه کرد: با حضور اساتید متخصص به دنبال ایجاد نشاط در میان دانش آموختگان رشته حقوق هستیم تا در آنان اولا امید به آینده را احیا و ثانیا چشم‌اندازهایی روشن را تبیین کنیم که خود را بسیار فراتر از حداقل‌های قابل دسترس ببینند.


 این استاد دانشگاه دانش و تخصص را دو رکن اصلی برای  دانش آموختگان حقوق عنوان کرد و افزود: کسانی که وارد رشته حقوق می‌شوند باید به گونه‌ای حرکت کنند که با کسب دانش بالا،‌ ابتدا بتوانند خود را یک حقوقدان ببینند و در نتیجه بتوانند خدمات حقوقی مورد نیاز جامعه را به خوبی ارائه کنند که هدف ما در مشاهیر نهادینه کردن این دیدگاه و ایجاد این باور در ذهن دانشجویان و دانش آموختگان است.


زارعی در ادامه به ظرفیت‌های حوزه حقوق در شیراز اشاره کرد و گفت:خوشبختانه مرکز شیراز تبدیل به یک الگو برای تمام شعب مشاهیر در کشور شده است که با توجه به پتانسیل‌های موجود و مدیریت ساختارمند خانم خواست خدایی مدیر توانمند مرکز شیراز، آینده بسیار روشنی پیش ‌روی فعالان حقوق در شهر شیراز و استان فارس هستیم.
     

‎سیدسجاد سیدجعفری پیشرفت تکنولوژی را مهمترین عامل در تسهیل آموزش دانست و گفت: امروزه با ظهور انواع تکنولوژی ها سختی کار از بین رفته‌ است و انسان امروز برای پیشرفت در هر حوزه‌ای تنها نیاز به اراده دارد و ما نیز سعی کرده ایم تا با به کارگیری شیوه‌های نوین یادگیری سختی آموختن را کاهش دهیم تا دانشجویان و دانش آموختگان حقوق، دیگر مجبور به اتلاف سالها از عمر خود پشت سد آزمونهای  حقوقی نباشند


 وی با بیان نگرانی از ساده‌انگاری مسایل حقوقی از سوی مردم گفت: از اهداف ما در مشاهیر، ‌ارائه آموزش‌های حقوقی مورد نیاز جامعه به ساده‌ترین زبان ممکن است تا تمام اقشار بتوانند دانش پایه حقوقی خود را ارتقا دهند.


این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استقبالی که از شیوه موسسه مشاهیر در ارائه مهارت‌های مرتبط با حوزه حقوق شده‌ است گفت: در مدت کوتاه فعالیت موسسه مشاهیر از آغاز،‌ تعداد قابل توجهی از رتبه‌های تک‌رقمی آزمون وکالت ۱۳۹۹، دانشجویان مشاهیر بودند. بعلاوه کسب بالاترین تراز در آزمون وکالت سال ۹۹ توسط دانشجوی مشاهیر  (عباس حمید) از افتخارات موسسه مشاهیر است.


 سیدجعفری در ادامه با اشاره به رسالت اجتماعی این موسسه گفت: موسسه مشاهیر درکنار دوره‌های کاملا رایگان و البته کیفی خود،‌ برای رفع معضل تعدد منابع آزمون وکالت، یک دوره ۶ماهه مدون آموزشی مشتمل بر ۸۰۰ ساعت آموزش جامع را نیز ارائه داده است که برای موفقیت داوطلبان در آزمون بسیار مفید است.


انتهای پیام/س
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۰
0
پیام نور و داتشگاه آزاد کازرون و ممسنی سالانه بیش از 500 نفر فارغ التحصیل حقوق دارند
و این یعنی کیفیت فدای کمیت شده است
اکثرا حتی یک لایحه ساده نمی توانند بنویسند