کد خبر: ۱۵۰۷۱۶
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۰۴ آبان ۱۴۰۰

برخورد ماموران شهرداری شیراز با پیرمرد زباله گرد + واکنش مردم و مسئولان

انتشار فیلم برخورد با پیرمرد در حال جمع آوری ضایعات برای چندمین بار موضوع برخورد یا برخورد نکردن با این قشر را بر سر زبان‌ها انداخته است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، انتشار کلیپی چند ثانیه‌ای از برخورد ماموران شهرداری شیراز با پیرمردی که گفته می‌شود گونی انباشته از ضایعات را در خیابان معالی آباد شیراز حمل می‌کرده واکنش بسیاری از کاربران فضای مجازی را به دنبال داشته است.

در این کلیپ کوتاه دیده می‌شود که تعدادی از شهروندان شیرازی در دفاع از فردی زباله گرد در حال صحبت با ماموران شهرداری هستند.

در توضیحات همراه با این کلیپ عنوان شده که کارکنان شهرداری گونی حاوی ضایعات این فرد را وسط خیابان پرت کرده‌اند، اما در کلیپ منتشر شده تصویری مبنی بر برخورد خشن فیزیکی با این فرد دیده نمی‌شود.

برای اطلاع از جزئیات این ماجرا با سجاد خلیلی، رئیس اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری شیراز تماس برقرار شد، اما این مقام مسئول اعلام کرد که همانگونه که در برچسب خودرو وانتی که در کلیپ نیز مشخص است واحد رسیدگی به این موضوع حوزه مدیریت پسماند بوده است.

قانون اجازه برخورد با همه زباله گرد‌ها را داده است

روح‌الله خوشبخت رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز درباره جزییات این ماجرا گفت: بر اساس ماده هفت قانون مدیریت پسماند مدیریت اجرایی همه پسماند‌ها به جز صنعتی و ویژه در شهر‌ها بر عهده شهرداری‌ها است و در ماده ۱۶ قانون مدیریت پسماند نیز به صراحت عنوان شده که هرگونه نگهداری، حمل و نقل، فروش، مخلوط کردن، جمع آوری و دفع پسماند باید بر طبق مقررات باشد.

وی افزود: براساس دستور قضایی که به شهرداری‌ها ابلاغ شده این ارگان نه تنها باید با دوره گرد بلکه ماشین آلات و یا افرادی که از طرق مختلف و غیرمجاز نسبت به جمع آوری پسماند اقدام می‌کنند برخورد کند.

خوشبخت به موضوع کلیپی که در خصوص برخورد با پیرمرد دوره گرد در معالی آباد شیراز که در فضای مجازی منتشر شده اشاره کرد و گفت: این برخورد دوم آبان ماه صورت گرفته و ضمنا هیچ برخورد خشنی نیز در کار نبوده است.

زباله گرد‌

علافان و اصناف در مدیریت پسماند دخالت نکنند

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز گفت: مشکل اساسی که در این زمینه وجود دارد این است که علیرغم اینکه براساس قانون وظیفه جمع آوری پسماند به شهرداری‌ها واگذار شده، اما در سال‌های اخیر اتحادیه‌ای به نام علافان و آسیاب داران در شیراز تشکیل شده که این اتحادیه اخیرا در موضوع جمع آوری پسماند دخالت می‌کند و این مساله به افزایش مشاغل کاذب و برخورد‌ها در این حوزه دامن زده است.

وی با بیان اینکه اگر متولی جمع آوری و دفن پسماند شهرداری است نباید اصناف در این موضوع دخالت کنند، گفت: اغلب دوره گرد‌هایی که در شهر شیراز مشاهده می‌شود وابسته به این انبار‌های ضایعاتی غیرمجاز هستند که موجب سلب آسایش مردم نیز شده، اما اتحادیه علافان و آسیاب داران برای این مشاغل کاذب مجوز صادر کرده است.

گشت نظارت بر مدیریت پسماند از دیرباز وجود داشته است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا اخیرا گشت‌هایی با عنوان بازیافت و مدیریت پسماند در شیراز ایجاد شده؟ گفت: از سالیان گذشته گشت‌های ویژه‌ای برای نظارت بر امر بازیافت در هر محدوده شهری در شیراز ایجاد شده و موضوع جدیدی نیست.

خوشبخت اضافه کرد: برخی افراد با جنجال‌سازی رسانه‌ای یا هیاهو در فضای مجازی به دنبال دورکردن شهرداری از وظایف قانونی خود هستند که منطقی نیست و نمی‌توان توقع داشت این نهاد وظایف ذاتی خود را انجام ندهد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز با بیان اینکه برخورد خشن در این زمینه موجب واکنش‌های منفی در فضای رسانه‌ای می‌شود، گفت: در موضوع روز گذشته برخورد خشنی با این فرد دوره گرد نشده است.

جمع کردن زباله بوسیله زباله گرد

ترحم و نازیبایی

وی ادامه داد: بعضی شهروندان و مردم به دید ترحم به اینگونه مشاغل نگاه می‌کنند و انتظار دارند که شهرداری وظایف ذاتی و قانونی خود را انجام ندهد، اما در مقابل با افزایش این مشاغل کاذب منتقدان و رسانه‌ها فریاد نازیبایی منظر شهر گردشگرپذیر شیراز را سر می‌دهند و اینکه وجود این مشاغل، دوره گرد‌ها و معتادان متجاهر که در حوزه پسماند نیز فعالیت دارند جلوه شهر را نازیبا کرده است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز علت زیاد شدن اینگونه مشاغل را در یک سال اخیرا به دلیل افزایش قیمت ضایعات دانست و گفت: برخی فعالان در این حوزه نیز از وجود معتادان متجاهر سوءاستفاده می‌کنند و در قبال تحویل ضایعات به آن‌ها مواد مخدر می‌دهند.

وی بیان کرد: درباره نحوه برخورد با زباله گرد‌ها در شهر شیراز دوره‌های آموزشی برای ماموران شهرداری گذاشته شده و تذکراتی نیز در این زمینه صادر شده است.

خوشبخت گفت: مردم باید آگاه باشند که حوزه مدیریت پسماند کاری تخصصی است و نباید افراد غیرمجاز در این زمینه دخالت کنند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۰
0
آقا کار نیست صدها نفر کارشان زباله گردی است
بعد شما دم از قانون می زنید
مازلو در سلسله نیازهای بشری می گوید
اولین نیاز
نیازهای بیولوژیک است اول باید شکم پر شود
دومین نیاز امنیت است
آدم گرسنه امنیت نمی خواهد
قدیما ترانه ای بود
که می گفت گرگ گرسنه از هی هی چوپان نمی ترسد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۰
0
قانون فقط برای ادم های بدبخت قابل اجراست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۰
0
سلام. شهرداری شیرازلطف کنن بیان بلواررحمت، خیابان مسلم که وانتی سدمعبرشده، تنطیم موتوری ومغازه داران باعث مزاحمت عابران پیاده شدن. چندبار زنگ زدیم هم اهمیت ندادن. چیکاره به یه پیرمرددارن. خیابان مسلم خیلی بی نظم شده.ناموس مردم بایدداخل خیابان راه برن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۰
0
قانون اجازه برخورد با همه زباله گرد‌ها را داده است اما اجازه زندگی به شهروندان با کرامت انسانی نداده،!؟!؟
سید عباس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۰
0
باید این زباله گردها را جمع آوری کنند و برخورد کنند . واقعاً جلوه شهر را زشت میکنند .اکثر زباله گردها افراد معتاد هستند .باید برخورد شود .همین زباله گردها اکثریت دزدی هم میکنند .در محوطه سنگ سیاه دروازه کازرون سه بار باطری ماشین من را دزدیدند.با مدرک بیان میکنم .به شما هم می‌رسد .اگر پیگیری نشود.دلسوزی برای چه افرادی . واقع بین باشید.
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۰
0
نازیبا اینکه یه انسان رو در چنین وضعیتی اصف بار ببینی من موقع دیدن این افراد از کارگر بودن خودم شرمنده میشم چطور مسولان ما به شغل خودشون افتخار میکنن. حضرت علی سه روز پشت سر هم افتار خودشو نخوردن و به یه آدم گرسنه بخشیدن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۰
0
حرف اضافی نزنید مردم نیاز دارند که تو اشغالا دنبال پول میگردن برا سیر کردن شکم زن وبچشون بعد شما دنبال زیبای چهره شهر هستید عوض این کارها یه فکر به حال مردم بیچاره کنید تا شکمشون سیر کنین که تو اشعالها دنبال ضایعات نگردن برا فروش
نامدار
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۰
0
سلام جمع اوری زباله از نظر شما جرم،تخلف است اما ضرب و جرح جرم محسوب نمی گردد چرا لایی پوشانی می کنید چرت دین ،ایمان،اعتقادات خودتان را زیر سئوال می برید جنابعالی موقع ضرب ،جرح بنده خدا آنجا بودید؟آن بنده خدا بخاطر نان مجبور است تا کمر داخل سطل زباله غرور مردانگی خود را زیر پا بگذارد تا بلکم نانی بدست تا از گرسنگی تلف نشود شما بجایی که دستش را بگیرید وی را کتک کار آزار اذیت می کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۰
0
آنهایی که از باله گردهادفاع میکنندآنهایی هستندکه دراین برنامه ازپیش تعیین شده دست دارندوبرنامه ریزی کردهاندمادرشیرازافرادمفسدوضداسلام زیاد آریم که هرلحظه درحال برنامه ریزی هستند خیلی محکم وانقلابی جلوی این مفسدان بایدگرفته شود.
علی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۰
0
اولااین سطل زباله ای نشون دادی مال شهرشیرازنیست شهرداری شیراز باله هارابطورسنتی جمع آوری میکندیعنی مردم زباله هاراسرکوچه رهامیکنندوماشین زباله برمیاد زباله هارابادست داخل ماشین میریزه ومیبره اکثر این کیسه های زباله پاره شده وپخش شده وموجب اجتماع گربه وپشه وحشرات دیگرمیشه شهرداری فقط برای بسازبفروشهااطاقکهای کمپرسی جلوساختمانهای درحال ساخت میذاره تانخاله های ساختمانی راداخلش بریزند شهرداری بیادوببره سیستم جمع اوری زباله درشهرشیرازاصلادرست نیست محله های باکلاس شهراهالی خودشون سطل زباله خریدند محله های فقیرنشین زباله هاراباکیسه پلاستیکی سرکوچه میگذارنداینه شاهکارشهراری شیرازحالاکسیکه حاضرداخل زبالهادنبال رزق وروزیش بگرده ازبدبختی همه مردم این دارن میبیننداحتیاج به توزیع نیست
وانت های مزاحم
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۰
0
سلام من صدرا زندگی میکنم وانتی فبل از ساعت 8صبح شروع به سر و صدا کردن با بلند گو برای جمع آوری نون خشک و پلاستیک کهنه می‌کند و آرامش و از ساکنین گرفته... شهرداری می‌گوید به ما ربطی ندارد... پلیس 110هم همینطور.. راهنمایی کنید
کوروش
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۰
0
چقدر حقیر شدن بعضیا که برای آشغال هم دعوا میکنن مملکت با این ثروت عظیم واقعا این برخوردها جای تأسف داره با یه پیرمردی که کار نداره چکار دارین دیگه
اسماعیل
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۰
0
باسلام احتراما دررابطه زباله گردهاچنین به نظرمیرسدکه برخوردمسئولین بسیارپسندیده ودرست است ،بسیاردیده
شده که ساکنین ازبیم پاره کردن کیسه های زباله توسط
زباله گردها کیسهای زباله رابیرون نمیگذارند که دربعضی
اوقات نمیتوانندباپیک بهداشت هماهنگ گنند،ولی چندنکته
شایان ذکراست دراطراف شهرها کارگاههایی وجودداردکه
ازهمین ضایعات (صنعتی،خانگی،پزشکی ووو)کیسه هاوظروف
واسباب بازی غیره بهداشتی تولیدمیکنند،دربعضی ازاماکن نیز
ضایعات جمع آوری شده توسط زباله گردها خریداری وجهت فروش
به همان تولیدیها دپومیشود ،به نظرمن تنهاراه جلوگیری ازکارزباله
گردها بستن آن اماکن وکارگاههادرسراسرکشوراست ،دروحله دوم
بوجه ای به هرطریق که متولی آن شهرداریهااست به صورت عوارض
ازشهروندان اخذوبطورمناسب بعدازشناسایی زباله گردها(که واجد
شرایط)هستندقراردهدوافرادیکه ازاین طریق جهت رفع نیازشخصی
استفاده میکنندراجمع آوری وبه مراکزبازپروری هدایت کنند