کد خبر: ۱۵۰۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۰۵ آبان ۱۴۰۰
عدم رسیدگی به خوشنامان گمنام؛

غبار و گرد فراموشی بر مزار شهدا شیراز/ عدم رسیدگی به شرایط محیطی شهدای تدفین شده

استان فارس از مدت ها قبل میزبان پیکر شهدای دوران دفاع مقدس بوده و امید می‎رفت تا مامن و پناهگاهی برای عاشقان شهدا و محلی برای حضور جوانان و نوجوانان و برگزاری مراسمات فرهنگی و مذهبی باشد اما اکنون بعضی از آن ها حتی از نور و فضاسازی محیطی نیز برخوردار نیستند.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، هشت سال دوران دفاع مقدس بیانگر روزهای پرافتخار تاریخ ایران اسلامی است که فرزندان برومند انقلاب با دستانی خالی و قلبی مملو از ایمان به خدا در برابر قدرت‌های استکباری جهان قد علم کردند و با دفاع جانانه از ذره‌ ذره خاک این میهن، شرایطی را رقم زدند که همواره ملت ایران از نعمت آرامش برخوردار و در سایه امنیتی که به‌ برکت خون شهدا پدید آمده است زندگی کنند.

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از راه‌های مختلفی امکان‌پذیر بوده که یکی از مؤثرترین آنها، حضور شهدای گمنام در شهرهای مختلف ایران اسلامی است، تا فراموش نکنیم این عزت و سربلندی را چه کسانی برای ما به‌ ارمغان آورده‌اند.

مزار شهدای گمنام در هر منطقه، شهر و روستا و محله ای زینت بخش آن محل و مکان است و بسیاری از مراسمات فرهنگی و مذهبی با محوریت شهدا در آن محل برگزار می شود، مردم نیز به دلیل احترام فراوانی که برای معنویت شهدا و به ویژه شهدای گمنام قائل هستند، استقبال خوبی از مراسمات در مزار شهدا می کنند.

شهر شیراز و استان فارس از مدت ها قبل میزبان پیکر شهدای دوران دفاع مقدس بوده و امید میرفت تا قبوری که پیکر‌ عاشقان اباعبدالله را در آغوش خود گرفته است، مامن و پناهگاهی برای عاشقان شهدا و محلی برای حضور جوانان و نوجوانان و برگزاری مراسمات فرهنگی و مذهبی باشد.

در این سال ها شاهد تلاش های وافر مجموعه های مختلف برای حضور و تدفین شهدای تازه تفحص شده در محیط های عمومی و غیر عمومی این مجموعه ها در جهت تعظیم به مبانی ایثار و شهادت و حضور قلب و روحیه بخشی به مردم بوده ایم، اما متأسفانه باگذشت سالیان گذشته، با حضور بر مزار مطهر این شهیدان، آنچه را که متصور بود تداعی نمی‌شود، بلکه با اندکی تأمل وضعیت غریبانه آنان در اذهان تداعی می‌شود.

اگرچه مکانی های در خور شان و مناسبی برای دفن این شهیدان نظیر نقاط بلند شهر، پارک های عمومی و دانشگاه های مختلف در نظر گرفته‌ شده، اما بی‌توجهی مسئولین و نابسامانی های فراوان محیطی در اطراف این قبور، علاوه بر ایجاد جلوه‌ای نازیبا، منجر به‌ نارضایتی و گلایه بسیاری از خانواده‌های معظم شهدا و اقشار مختلف مردم در این شهرستان شده است.

غبار و گرد فراموشی بر مزار شهدا شیراز/ عدم رسیدگی به شرایط محیطی شهدای تدفین شده

حال که توفیق حضور این شهیدان گرانقدر در جای جای استان فارس فراهم شده است، از مسئولین مربوطه انتظار می‌رود تا هرچه زودتر نسبت به‌ ساماندهی این مزار ها اقدام کنند، چرا که بی توجهی به این شهدا به ‌عنوان مهمانان شهرمان هرگز شایسته نیست.

در شرایطی که بیش از گذشته چشم‌ انتظار عنایت شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه هستیم، مسؤولان این استان لحظه ‌ای به ‌خود بیایند و بیاندیشند که مسؤولیت و میزی که امروز در اختیار دارند، به ‌برکت خون شهدا و فداکاری‌های انسان‌های آزاده‌ای هستند که امروز محل دفن پیکر مطهر برخی از آنان مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

در این خصوص نیز آیات و احادیث بسیار زیادی وجود دارد که همه بیانگر جایگاه، قداست و ارزش والای شهید در اسلام هستند، امام علی(علیه السلام) می‌فرماید:«خدا شهدا را در قیامت بِاَبهاء و جلال و عظمت و نورانیتی وارد می کند که اگر انبیا از مقابل اینها بگذرند و سوار باشند به احترام اینها پیاده می‌شوند.اما در این روز ها میبینم که ایم قبور حتی از روشنایی شب نیز محروم هستند.

شهدای گمنام بعد از چند دهه مدفون بودن در خاک گرم و سوزان مناطق جنگی، حالا چند سالی است که به مناطق مختلف کشور آمدند تا مرحمی بر دل های زخم دیده مردم باشند و آرامش را دوباره با خود به دلهای مادرانی بیاورند که هنوز هم چشم انتظار عزیزشان هستند.

غبار و گرد فراموشی بر مزار شهدا شیراز/ عدم رسیدگی به شرایط محیطی شهدای تدفین شده
سه شهید گمنام در شهرکی در فیروزآباد

و اما سخن آخر...

با توجه به شرایط توصیف شده می‌طلبد که همه ی مسولین این حوزه و نیرو های مردمی نظیر کمیته های خادم الشهدای نواحی بسیج در راستای احیا مزار شهدا و حضور پر رنگ تر در این قبور مطهر تلاش کنند چرا که این کار باعث زنده نگه‌داشتن فرهنگ شهادت در میان آحاد جامعه باشد.

مردم انتظار دارند همان طور که شهدا با دستان خالی برای دفاع از اسلام و کشور، جانانه در مقابل دشمن ایستادند و با خون خود کشور را در مقابل بیگانه حفظ کردند، مسئولان هم امروز نگاه و همت بهتری نسبت به مناسب سازی مزار مطهر شهدای گمنام داشته باشند.

انتهای پیام/ع

نظرات بینندگان