کد خبر: ۱۵۰۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۳ - ۱۱ آبان ۱۴۰۰
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی:

بخش کشاورزی حدود ۴۰ درصد اشتغال کشور را بر عهده دارد/ باید ارتباط تنگاتنگی بین علم و اجرا ایجاد شود

عسکری بیان کرد: تا کنون نتوانسته ایم آنگونه که باید بحث شناسایی محصولات کشاورزی به کشور های حوزه خلیج فارس را انجام دهیم اما کشورهای دیگر از این فرصت بهره برده اند، باید در این راستا تلاش کنیم چرا که بخش کشاورزی حدود ۴۰ درصد اشتغال کشور را بر عهده دارد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، بررسی روند توسعه اقتصادی در نقاط مختلف جهان در طول زمان حاکی از آن است که کشورهای توسعه یافته با تکیه بر مزیت های نسبی نشسته‌اند از ظرفیت‌های داخلی اقتصادی و نیز فرصت های موجود در عرصه بین المللی به بهترین شکل استفاده کرده و مسیر رشد و توسعه، افزایش درآمد سرانه و بهبود سایر شاخص‌های توسعه یافتگی را به طور همزمان دنبال کنند.

 همچنین بررسی روند تاریخی توسعه اقتصادی کشورها نشان می دهد که عمده کشورهای توسعه یافته دنیای امروز کشاورزی را به ‌عنوان بخش زیربنایی توسعه اقتصادی خود انتخاب کرده و با استفاده از ظرفیت های فراوان این بخش توانستند علاوه بر تامین نهاده های مناسب برای رشد سایر بخش ها به توسعه دیگر بخش ها نیز دست یابند.

 در این راستا کشور ما نیز که از دیر باز به دلیل حاصلخیزی و اقلیم متنوع از کشور های مهم در بخش کشاورزی است نیز باید با استفاده از این ظرفیت موجبات رشد و توسعه اقتصادی کشور را فراهم آورد.

در این خصوص محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین المللی ویژه خرما، در شیراز، گفت: بنده معتقدم به اینکه در حوزه بخش کشاورزی در کشور و به طور خاص در استان فارس ظرفیتها و قابلیتهای منحصر به فردی وجود دارد و فارس هم به خاطر اقلیم های متنوعی که دارد خود یک ایران کوچک است که می‌توانیم از قابلیتها و ظرفیتهایش در حوزه های مختلف استفاده کنیم.
 
وی با بیان اینکه یکی از قابلیت‌هایی که در استان فارس وجود دارد ارقام گوناگون خرما است که هم ارزش اقتصادی و هم صادراتی دارد، اظهار کرد: هم اینکه می‌تواند فضای اشتغال خوبی را ایجاد کند اما متاسفانه تا کنون از ظرفیت ها و قابلیت‌های این محصول باغبانی خوب استفاده نشده است.
بخش کشاورزی حدود 40 درصد اشتغال کشور را بر عهده دارد/ بایدارتباط تنگاتنگی بین علم و اجرا ایجاد شود
عسکری در ادامه به نقش سازمان نظام مهندسی کشاورزی اشاره کرد و افزود: یکی از مأموریت‌هایی که سازمان نظام مهندسی کشاورزی می‌تواند دنبال کند، همین بحث برگزاری نمایشگاه های محصولات کشاورزی و به طور خاص خرما است که رسالت سازمان نظام مهندسی کشاورزی را خطیر تر می‌کند.

نماینده مردم شهرستانهای داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که امروز به جهت اینکه جمعیت پیرامونی ما بالغ بر 500میلیون نفر علاقمند هستند به محصولات بخش کشاورزی ما باید بستر صادرات را فراهم کنیم و یکی از  مجموعه‌هایی که در این حوزه می‌تواند کمک و ایفای نقش کند سازمان نظام مهندسی کشاورزی است.

وی با بیان اینکه اگرچه تا الان هم این سازمان توانسته در این حوزه خوب بدرخشد، گفت: اما باید بسترهای بیشتری مهیا شود تا باعث گردد این افراد با علم و ایده جدید به بخش کشاورزی ورود کنند تا بتوانیم به نقطه مورد نظر دست پیدا کنیم، همچنین نکته دیگری که حائز اهمیت است این که ما به دلیل تنوع  اقلیمی و تنوع تولیدات محصولات کشاورزی در استان، حتما باید در حوزه بازاریابی تلاش کنیم تا اتفاقات خوبی رخ دهد.

این نماینده مجلس اضافه کرد:در کمیسیون کشاورزی مجلس، طرح امنیت غذایی که مطرح شده در بخشهایی از آن به ظرفیت و قابلیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی نیز اشاره و گفته شده فلسفه وجودی این سازمان این است که به مزارع و باغات مراجعه و اطلاعات به روز  بخش کشاورزی را به کشاورزان منتقل کند و ما هم تلاش می‌کنیم دامنه اختیارات این افراد را وسیع تر کنیم  تا ارتباط تنگاتنگی بین علم و اجرا ایجاد شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: یکی از حلقه های مفقوده ما در بخش کشاورزی این بوده که تاکنون نتوانستیم ارتباط معنا دار و نزدیکی بین حوزه علمی و اجرا در این بخش ایجاد کنیم، اما خوشبختانه این مهم در حال انجام است و این طرح امنیت غذایی پس از مرتفع شدن ایرادات آن به زودی عملیاتی خواهد شد و این طرح دست متخصصان بخش کشاورزی در سازمان نظام مهندسی کشاورزی را باز تر می‌کند تا در حوزه های گسترده تری ایفای نقش کنند.

عسکری همچنین تصریح کرد: نکته مورد توجه دیگر این است که سازمان نظام مهندسی کشاورزی باید خود را آماده کند برای اعزام کارشناسان خبره این بخش به کشورهای مختلف تا از ظرفیت و قابلیت‌های کشاورزی در حوزه کشت‌‌های فرا سرزمینی بهره مند شویم تا به این ترتیب بتوانیم با قیمت کمتری نیازمندی های بخش کشاورزی و به طور خاص نهاده های کشاورزی را تأمین کنیم و این تصمیم به دلایل مختلفی از جمله کمبود آب سفره های زیر زمینی و کاهش نزولات جوی است چرا که بیش از حد آب سفره های زیر زمینی استیصال شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در بحث کشاورزی و تولیدات کشاورزی ما سال گذشته و در بودجه 1400 اعتبارات خوبی شامل تسهیلات، وام کم بهره، بیمه محصولات کشاورزی گنجاندیم، اظهار کرد: برنامه ما این است که در  بودجه 1401  و در برنامه هفتم توسعه، کشاورزی را به طور ویژه ببینیم و از اکنون بستر را فراهم کردیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به اهمیت امنیت غذایی و نقش آن در امنیت ملی نیز اشاره کرد و گفت: امنیت غذایی کشور گره خورده به امنیت ملی کشور و امروز تولید کنندگانی که سفره‌های مردم را پررنگ می‌کردند سفره خودشان کم رنگ شده بنابراین یک تهدید جدی در حال شکل گیری است، پس ما باید آگاهانه متوجه این تهدید باشیم و در غالب نقشه راه و برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت کارها را  پیش ببریم  تا بتوانیم صادرات محصولات کشاورزی مان را به دلیل ارگانیک بودن به خوبی دنبال کرده تا بازارهای منطقه را تصاحب کنیم .

 عسکری در پایان تصریح کرد: ما تا کنون نتوانسته ایم آنگونه که باید بحث شناسایی  محصولات کشاورزی به کشور های حوزه خلیج فارس را انجام دهیم و متاسفانه کشور های دیگر از این فرصت بهره کافی را بردند  اما هنوز دیر نشده و باید در  این راستا تلاش کنیم چون بخش کشاورزی حدود 40 درصد اشتغال کشور را بر عهده دارد که اگر به آن توجه کافی و لازم شود قطعا شرایط به گونه ای پیش خواهد رفت که موجب توسعه پایدار کشور خواهد شد.

 انتهای پیام/س
نظرات بینندگان