کد خبر: ۱۵۰۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۹ - ۱۶ آبان ۱۴۰۰
در گفتگو با "شیرازه" مطرح شد:

ابزار اجرایی و قهریه برای مواجهه با مسافرین بدون ماسک وجود ندارد/ لزوم نظارت بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز گفت: در جهت رعایت پروتکل های بهداشتی، ماسک و مایع ضدعفونی کننده دست به همراه مایع ضد عفونی کننده سطوح به کلیه رانندگان ناوگان اتوبوس و مینی بوس بصورت مستمر داده می شود.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، از زمان شیوع بیماری کرونا در سرتاسر جهان، مشکلات و گرفتاری های فراوانی را برای زندگی اجتماعی مردم پیش روی آورد، تا جایی که کوچک ترین و بدیهی ترین نیاز ها و فعالیت هایشان به سختی افتاده است.

از همین رو مواجهه و کنترل این بیماری از روز های اول شیوع و همه گیری کرونا، رعایت دستورالعمل های بهداشتی و واکسیناسیون گسترده جوامع هدف در اولویت مردم و دولت ها قرار گرفت.

حمل و نقل عمومی نیز یکی از پر آسیب ترین مشاغل در زمان شروع کرونا بود و بعضی از وسایل حمل نقل نظیر مترو و اتوبوس به مرز تعطیلی کشیده شد اما پس از گذشت مدتی به خاطر جوابگویی به نیاز مردم اما به صورت مشروط به رعایت پروتکل ها مجدداٌ فعال شد.

این پروتکل ها شامل التزام به استفاده ماسک توسط رانندگان و مسافران، ضدعفونی روزانه سطوح، رعایت فاصله گذاری های اجتماعی و سایر پروتکل ها بود اما یکی از دغدغه های مهم مردم تا به این لحظه لازم الاجرا بودن این پروتکل ها است.

یکی از شهروندان شیرازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری شیرازه از برخی بی توجهی ها نسبت به رعایت دستور العمل های بهداشتی گلایه کرد و گفت: در سطح ناوگان حمل و نقل عمومی خصوصا اتوبوس های شهری، شاهد بی توجهی مسافران و حتی رانندگان هستیم.

وی در این خصوص از مشاهدات عینی خود خبر داد و گفت: بار ها شاهد ماسک نزدن بعضی مسافران در خطوط اتوبوس درون شهری بوده ام و حتی پس از اعتراض مردم به فرد خاطی، نه تنها راننده هیچ تذکری به فرد نداده بلکه بقیه مردم به خاطر سلامتی خودشان مجبور به پیاده شدن از اتوبوس شده اند.

با این شرایط عده زیادی از مردم خواستار کنترل و نظارت بیشتر بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مکان های پر تردد خصوصا ناوگان حمل و نقل عمومی هستند.

در همین خصوص با پیمان باباخانی، رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز درخصوص رعایت پروتکل های بهداشتی بیماری کرونا گفتگو کردیم.

وی در خصوص تمهیدات صورت گرفته جهت پیشگیری از شیوع بیماری کرونا بیان کرد: در جهت رعایت این پروتکل های بهداشتی، ماسک و مایع ضدعفونی کننده دست به همراه مایع ضد عفونی کننده سطوح به کلیه رانندگان ناوگان اتوبوس و مینی بوس بصورت مستمر داده می شود.

بابا خانی از نصب استیکر و لمینت راهنمای اصول بهداشتی و رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح ناوگان های حمل و نقل عمومی خبر داد و گفت: به منظور فرهنگ سازی و ترویج رعایت دستور العمل های بهداشتی، استیکر و پوستر های آموزشی تهیه شده و در کلیه اتوبوس ها و سایر وسایل حمل و نقلی شهری نصب شده است.

وی با اشاره به اینکه کابین راننده ها نیز بوسیله کاور پلاستیکی از مسافرین جداسازی شده افزود: رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی موظف به رعایت و اعمال پروتکل های بهداشتی هستند و برچیده شدن کرونا از زندگی مردم، نیازمند یاری و همت همگانی در جهت پیشگیری از شیوع این ویروس منحوس می‌باشد.

این مقام مسئول در خصوص برخورد با مسافرین متخلف و حضور بدون ماسک آن ها در وسایل حمل و نقل عمومی اضافه کرد: وظیفه این سازمان ارشاد و اطلاع رسانی است و ابزار اجرایی و قهریه برای مواجهه با این عمل فاقد فرهنگ شهروندی وجود ندارد.

وی در ادامه عنوان کرد: رانندگانی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند، در مرحله اول تذکر و در صورت تکرار به کمیته ارشاد و انضباطی سازمان معرفی و حسب ضوابط برخورد می شود.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری در ادامه از واکسیناسیون رانندگان و پرسنل حمل و نقل عمومی در شیراز سخن گفت و تصریح کرد: این امر طی دو مرحله در کمپ استادیوم ورزشی پارس و مجتمع زنده یاد زهتاب زاده جهت رانندگان حمل و نقل همگانی بصورت ویژه انجام شد و طبق ضوابط هیچگونه صدور یا تمدید مجوزات و ارائه خدمات به رانندگانی که واکسن تزریق نکرده اند صورت نمی گیرد.

شماره رسیدگی به شکایات۱۳۷ شهرداری شیراز و شماره ۳۸۳۳۱۶۱۲دبیرخانه رسیدگی به تخلفات و شکایات سازمان در خدمت مسافرین گرانقدر است.

و اما سخن آخر...

با اینکه تردیدی بر لزوم رعایت دستور العمل های بهداشتی و ضوابط پیشگیری از کرونا از سمت مردم و مسئولین نیست اما هنوز هم شاهد سهل انگاری های برخی افراد و به خطر افتادن سلامت عمومی در سطح جامعه هستیم، چرا که برخی مسافران با عرم رعایت پروتکل ها در اتوبوس ها و سایر وسایل حمل و نقل عمومی حاضر می‌شوند و راننده هم نه تنها حاضر به تذکر و در اختیار گذاشتن ماسک و ضد عفونی به مسافران نیست، از تذکر به مسافر خاطی نیز خود داری میکند.

انتهای پیام/ع

نظرات بینندگان