کد خبر: ۱۵۰۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۱۷ آبان ۱۴۰۰
پیگیری شیرازه نتیجه داد:

بازگشت به کار بیش از ۲۴۰ نیروی کار اخراج شده در دو واحد صنعتی آباده/ بیش از ۶ میلیون تومان از معوقات کارگران کارخانه سیمان پرداخت شد

مدیر کل صمت فارس گفت: طبق آخرین خبری که به دست ما رسیده تا کنون 150 نفر از کارگران کارخانه سیمان و حدود 90 نفر از کارگران کاشی و سرامیک مجدد به کار مشغول شدند.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، چندی پیش پایگاه تحلیلی خبری شیرازه گزارشی مبنی بر تخلفات صورت گرفته در یک واحد تولیدی و مشکل و موانع موجود در این کارخانه با عنوان (از تخلفات چراغ خاموش تا سکوت پر ابهام مسئولان شهرستانی و استانی/ دور زدن قانون با سوءاستفاده از شعار جهش تولید) منتشر کرد و به مدیران کارخانه گوشزد کرد که در صورت ادامه این روند تخلفات و مستندات را منتشر خواهد شد.

اگر چه استاندار وقت و مدیران شهرستان و استان نسبت به این موضوع واکنشی نشان ندادند، اما تنها مدیری که پیگیر ماجرا شد و صبح روز بعد از تهیه گزارش به منظور پیگیری مشکلات، سرزده به کارخانه کاشی و سرامیک آباده مراجعه کرد، ایزدی مدیر کل صمت فارس بود که مقرر گردید پس از بررسی نتیجه اعلام شود.

با گذشت بیش از دو ماه از این ماجرا مشکلات رو به افزایش رفته و تعدادی از کارگران اخراج شدند، در همین بین کارخانه سیمان آباده نیز دچار مشکل شد و حدود ۱۸۰ نفر از کارگران دست از کار کشیدند تا به حق و حقوق خود برسند.

بالاخره کار به جایی کشید که صدای امام جمعه شهرستان نیز درآمد و در خطبه های خود خواستار مرتفع شدن این مشکلات گردید.

این بار خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری شیرازه به سراغ استاندار جدید رفته و از ایمانیه خواستار پیگیری مشکلات مذکور در این دو واحد صنعتی گردید.

استاندار نیز بلافاصله پس از بررسی های لازم به مدیر کل صمت فارس و مسئولان استانی و شهرستان دستور بر گزاری جلسه کارگروه استانی تسهیل و رفع موانع تولید را در این شهرستان داد.

این جلسه که با حضور، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با دو دستور کار بررسی مشکلات کارخانه سیمان و کارخانه‌های پاسارگاد سرام و صدیق سرام با هدف رفع مشکلات تولید و مسائل صنفی و حقوقی کارخانجات و منابع انسانی و همچنین مشکلات متعدد این واحدهای تولیدی مربوط به دستگاه‌های اجرایی به میزبانی فرمانداری شهرستان آباده برگزار شد، به گفته مدیر کل سازمان صمت فارس نتایج خوبی در پی داشت.

بازگشت به کار بیش از 240 نیروی کاراخراج شده در دو واحد صنعتی آباده/پرداخت 6میلون 800هزارتوامن ازمعوقات کارگران کارخانه سیمان آباده

استمهال بدهی دو کارخانه سیمان و کاشی سرامیک آباده به شرط بازگشت کارگران اخراجی به محل کار

حمید رضا ایزدی مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان فارس در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: پیرو پیگیری رسانه شما که از چند ماه قبل در خصوص کارخانه پاسارگاد سرام و مشکلات موجود در این واحد صنعتی صورت گرفت، همچنین اطلاع دادید که  بیش از 260 نیروی کار را تعدیل کرده است، ما در اسرع وقت  به کارخانه مراجعه کردیم و در یک بازدید میدانی از این واحد صنعتی واقع در آباده، متوجه شدیم در بحث مدیریتی کارخانه معضلاتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در نهایت مجدد با پیگیری شیرازه، سه شنبه هفته گذشته کارگروه تسهیل و رفع موانع استان را با حضور مدیران استانی و مدیران شهرستان آباده در این شهر برگزار کردیم، اظهار کرد: دو دستور کار در این جلسه بررسی  و مشکلات دو کارخانه کاشی و سرامیک و سیمان آباده مطرح شد.

ایزدی با بیان اینکه این دو واحد همان کارخانه هایی بود که با پیگیری و اطلاع شما ، ما را حساس کرد که هر چه سریع تر بتوانیم کارگروه را برگزار و مشکلاتشان را مرتفع کنیم، افزود: یکی از واحدها پاسارگاد سرام بود که بدهی های معوق زیادی به دستگاه های اجرایی و خدماتی مختلف از جمله، تأمین اجتماعی، شرکت آب، برق، گاز و... دارد.

مدیر کل صمت فارس اعلام کرد: مقرر شد اگر 260 نفر اخراج شده را مجدد مشغول به کار کنند ما نیز بدهی که به دستگاه های اجرایی دارد را استمهال و تقسیط  ومشکلاتشان توسط این دستگاههای اجرایی را حل خواهیم کرد.

تا کنون 90نفر از کارگران کاشی وسرامیک آباده مجدد به کار گیری شدند

وی افزود: دستگاههای اجرایی کمک کردند و در نهایت مدیر کارخانه متعهد شد که در عرض دو ماه 190نفر از این تعداد را به کار مشغول کند که تا کنون 90نفر مجدد به کار گیری شدند و این کار باعث شد امیدی در دل کارگران روشن شود.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان ادامه داد: بحث دوم کار گروه تسهیل و رفع موانع تولید، پیگیری مشکلات کارخانه سیمان آباده بود که حدود 8ماه معوقاتی داشت و به 180 نفر از کارگران دستمزدی پرداخت نکرده بود، پرسنل هم دست از کار کشیده و کارخانه تعطیل شده بود.

ایزدی اضافه کرد: برای همین واحد تولیدی نیز به شرطی که معوقات و حق و حقوق کارگران پرداخت و مجدد به کار مشغول شوند،بدهی هایی که این کارخانه به تامین اجتماعی، امور مالیاتی و دستگاههای خدمات رسان و بانکها دارد استمهال گردد.

تا کنون 150 نفر از کارگران کارخانه سیمان مجدد به کار مشغول شدند

وی اعلام کرد: طبق آخرین خبری که به دست ما رسیده تا کنون 150 نفر از کارگران مجدد به کار مشغول شدند و به هر یک از کارگران نیز مبلغ 6میلیون و 800هزار تومان از معوقاتشان پرداخت شده است، همچنین مصوب شد بانک توسعه تعاون مبلغ 25میلیارد ریال تسهیلات به کارخانه سیمان آباده دهد که صرفا برای پرداخت دستمزد کارگران هزینه شود.

تا یکی دو ماه آینده کل معوقات کارگران کارخانه سیمان آباده پرداخت خواهد شد.

مدیر کل صمت در پایان تصریح کرد: با تصمیمات گرفته شده و فرایندی که در حال اجرا است، تا یکی دو ماه آینده کل معوقات کارگران کارخانه سیمان آباده پرداخت خواهد شد.

در ادامه گفتگویی نیز با حجت السلام و المسلمین موسوی امام جمعه آباده در خصوص مشکلات این دو کارخانه انجام دادیم.

بازگشت به کار بیش از 240 نیروی کاراخراج شده در دو واحد صنعتی آباده/پرداخت 6میلون 800هزارتوامن ازمعوقات کارگران کارخانه سیمان آباده

موسوی با بیان اینکه کارخانه کاشی و سرامیک آباده که از سال 1388 به منظور تولید کاشی و سرامیک آغاز به ساخت و کار کرده است که پس از مدت ها دچار مشکلات فراوان شد، عنوان کرد: صاحب کارخانه که ابتدا تنها مجوز تولید سرامیک و بهره برداری از خاک نسوز آباده را اخذ کرده بود پس از مدتی، کارگاهی در یکی از سوله های کارخانه راه اندازی کرد و به مدیریت همسرش 200 نفر از زنان این شهرستان را در جهت بافت فرش، صنایع دستی و...مشغول به کار کرد اگر چه این اقدام به جای خود قابل تحسین بود اما بعد از مدتی و بنا به دلایلی این زنان که اکثرا هم سرپرست خانواده بودند از کار اخراج شدند.

وی افزود: همه کارگران به دفتر امام جمعه مراجعه کردند و از ما خواستند تا پیگیر حق و حقوق شان باشیم.

باید دفتر مدیران کارخانه سیمان جهت تسهیل مشکلات کارگران در شهرستان آباده باشد

موسوی ادامه داد: کارخانه سیمان آباده نیز به دلیل بدهی های بسیار، تعداد زیادی از کارگران را تعدیل کرده بود از طرفی نیز مردم اظهار می‌کردند سالهاست گرد و غبار سیمان آنها را اذیت می‌کند، اما چند مدتی است دفتر کارخانه از آباده به تهران منتقل شده تا کارگران به مدیران این واحد صنعتی دسترسی نداشته باشند.

وی با اشاره به مشکلات محیط زیستی این کارخانه، اظهار کرد: شهروندان آباده می‌گویند، همانطور که آلودگی ناشی از کارخانه به ریه های این کارگران و شهروندان می‌رود پس باید دفتر مدیران نیز جهت تسهیل مشکلات کارگران در شهرستان آباده باشد تا به وقت نیاز به مدیران کارخانه دسترسی داشته باشند.

بنابه گفته امام جمعه آباده، مطابق خواسته مردم مشکلات را در خطبه ها اعلام کردیم و از طریق مسئولین استان نیز پیگیری کردیم بنابراین تا حصول نتیجه قطعی همچنان پیگیر خواهم بود و هر هفته در خطبه ها متذکر می‌شویم.

شیرازه در ادامه و در روزهای آتی پیگیر مشکلات این دو واحد صنعتی خواهد بود تا از روند اقدامات انجام شده توسط مسئولان استان و شهرستان مطلع شود و همچنین دیگر مشکلات کارخانه کاشی و سرامیک آباده تا حصول نتیجه پیگیری و بررسی خواهد شد.

 انتهای پیام/س


نظرات بینندگان