کد خبر: ۱۵۰۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۶ - ۱۷ آبان ۱۴۰۰
مدیر حوزه های علمیه استان فارس؛

نوع نگاه حوزه انقلابی نگاهی تمدنی است/ بایسته های حوزه انقلابی نباید دچار فراموشی و تغییر شود

استوار میمندی در آئین اختتامیه دوره تربیت مربی بین الملل بیان کرد: نگاه حوزه انقلابی منطقه ای و فرقه ای نیست بلکه یک نگاه تمدنی است
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، محمد استوار میمندی مدیر حوزه های علمیه استان فارس عصر امروز هفدهم آبانماه در آئین اختتامیه دوره تربیت مربی بین الملل در سالن شهید دستغیب حرم مطهر شاهچراغ(ع) ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این دوره در استان فارس به تشریح بایسته های حوزه های انقلابی پرداخت.

وی در این خصوص بیان کرد: بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اهمیت حوزه انقلابی با فعالیت های شماعزیزان ارتباط دارد و آن این است که ایشان فرمودند حوزه علمیه قم باید انقلابی بماند. 

مدیر حوزه های علمیه فارس در ادامه با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری در اسفند ۹۴ اضافه کرد: نقل از آیت الله مصباح  است که مقام معظم رهبری در اردیبهشت 97 فرمودند حوزه انقلابی بماند و این جمله به این معنا است که حوزه انقلابی است ولی حضرت آقا شاید خطراتی را نسبت به حوزه انقلابی احساس کردند که این توصیه را فرمودند. 

وی ضمن بیان بایسته های حوزه انقلاب عنوان کرد: نخستین بایسته انقلاب پایبندی به آرمان های و شعائر انقلاب است که نماد ها و شعار های انقلابی بیانگر نقشه راه ماست، پایبندی به آرمان های انقلاب و شعار های آن، یکی از بایسته های حوزه انقلابی است. 

میمندی در این خصوص ادامه داد: نگاه یک جانبه گرانه به حوزه های علمیه از مخاطرات این حوزه هاست و در سالهای اخیر نیز شاهد تئوریزه کردن محتوای مقابله با این شئاعر از جمله عدالت طلبی استکبار ستیزی ظلم ناپذیری معنوی گرایی بوده ایم.

این عضو جامعه روحانیت شیراز به دومین بایسته حوزه انقلابی اشاره و بیان کرد: برنامه ریزی جهت تامین نیازهای نرم افزاری نظام اسلامی بسیار پر اهمیت است و همانطور که پس از انقلاب نظامی مبتنی بر آموزه های دینی که پایه ریزی شده نیاز به برنامه ریزی نیز دارد، یکی از نرم افزار های اداره جامعه، ارائه مدل اقتصادی، نظام تعلیم و تربیت و تولید است. 

وی اولویت بخشی به نیازهای واقعی جامعه را سومین مورد از بایسته های حوزه انقلابی برشمرد و افزود: حوزه انقلابی باید اولویت های جامعه را در نظر بگیرد، شاخصه بعدی پیشتازی در عرصه جهاد علمی و فرهنگی است، شاخصه بعدی نیز داشتن روحیه جهادی و خستگی ناپذیری است، حوزه انقلابی نباید بخشنامه ای کار کند، بلکه باید بهترین فرایند را برای خود برنامه ریزی کند. 

این استاد سطح عالی حوزه علمیه فارس با بیان اینکه دغدغه مندی نسبت به منویات ولی امر هفتمین مورد از بایسته های حوزه انقلابی است، اظهار داشت: در شرایط ایام کرونایی عده ای از طلاب با همین دغدغه که فتوای مقام معظم رهبری روی زمین نماند به فعالیت های جهادی پرداختند. 

وی در ادامه مطرح کرد: داشتن نگاه تمدنی به فرایند های کشور و منطقه و جهان، هشتمین مورد از بایسته های حوزه انقلابی است، نگاه حوزه انقلابی منطقه ای و فرقه ای نیست بلکه یک نگاه تمدنی است، همانطور که آیت الله سیدمجتبی لاری یک الگوی موفق در عرصه بین الملل است که الفت هایی را با نگاه تمدنی ایجاد کردند، تلاش در جهت حفظ وحدت ملی و انسجام اسلامی ویژگی بعدی بایسته های حوزه انقلابی است. 

حجت الاسلام والمسلمین استوار داشتن صبر استراتژیک برای رسیدن به اهداف بلند انقلاب را یکی دیگر از ویژگی ها و بایسته های حوزه انقلابی برشمرد و تصریح کرد: تبلور این ویژگی را در مقام معظم رهبری میبینیم و با تامل در این خصیصه نیز به عمق نگاه ایشان در کایه مسائل پی میبریم. 

وی با بیان اینکه اعتقاد به جایگاه ولایت در همه کنشگری های داخلی و خارجی یکی دیگر از شاخصه ها و بایسته های حوزه انقلابی است افزود: محور بودن جایگاه ولایت را باید مورد توجه داشته باشیم چرا که در حال حاضر عناصری دشمن و مخالفین با نظام اسلامی نیز این جایگاه را هدف قرار داده اند. 

استوار میمندی در پایان خاطر نشان کرد: همانطور که در روز های اول شیوع بیماری کرونا شاهد حضور طلاب و روحانیون در جهت تغسیل اموات کرونایی بودیم و این امر نیز به دنبال دستور حضرت آقا جهت کمک رسانی به کنترل وبهبود شرایط کرونایی در سطح کشور بود.

انتهای پیام/ع
نظرات بینندگان