کد خبر: ۱۵۰۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۸ - ۱۹ آبان ۱۴۰۰
فعال حوزه زن و خانواده:

شرایط اشتغال بانوان با نقش آن ها در خانواده تطابق ندارد/ اهمیت جایگاه زنان در اقتصاد خانواده ها

افشین پور در خصوص توسعه مشاغل خانگی بیان کرد: یکی از راهکارهایی که میتوان علاوه بر فعالیت اقتصادی، حضور بانوان در خانه را به صورت همزمان مهیا کند، توسعه اشتغال خانگی متناسب با مهارت های بانوان است.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، اقتصاد خانواده تنها محدود به خانواده‌های مرفه و ثروتمند نیست، این علم برای اقشار کم‌درآمد که اتفاقا دخل و خرجشان نیز همخوانی ندارد کاربرد‌ های بیشتری خواهد داشت.

آنچه اقتصاد خانواده را منحصر به فرد می‌کند وجود ارتباطات درونی بین نقش‌های شغلی و خانوادگی است و با این وجود نباید فعالیت‌های اقتصاد خانواده را شوخی و سرگرمی دانست بلکه باید با جدیت و برنامه‌ریزی دقیق آنها را پیگیری کرد.

این بدان معناست که تمام اعضای خانواده موظفند از سیاست‌های اقتصادی خانواده در جهت پیشبرد اهداف آن تبعیت کنند.

مدیریت اقتصادی خانواده در شرایط عادی باید بر اساس میزان درآمدهای هر یک از اعضای خانواده و هزینه‌ها تنظیم شود. همان طور که در خانواده، والدین باید مدیریت عاطفی، روانی و اجتماعی را اعمال کنند، در بحث هزینه‌ کردن و ایجاد تعادل بین دخل و خرج نیز نیاز به مدیریت است.

دکتر منیره افشین پور، فعال حوزه زن و خانواده در گفتگو با خبرنگار شیرازه از ظرفیت های چشمگیر توسعه مشاغل خانگی و تاثیر آن در اقتصاد خانواده سخن گفت.

وی ضمن بیان اینکه زنان در اقتصاد خانواده نقش به سزایی دارند افزود: به طور کلی زنان در اقتصاد خانواده نقش های مختلفی را ایفا می‌کند و مردان نیز بر اساس عرف و اسلام، وظیفه تامین مالی خانواده را بر عهده داشته اندو همچنین در قبال تکالیف و وظایفی که عهده دار هستند، از حقوقی متناسب نیز بهره مند هستند.

این فعال حوزه زن و خانواده در توضیح رابطه جبر و نیاز مالی و اشتغال بانوان تصریح کرد: در حال حاضر با جامعه ای روبرو هستیم که به دلایل اجتماعی، تغییر ساختار فرهنگی و مشکلات اقتصادی زمینه اشتغال و شرایط کار برای زنان نسبت به سابق فراهم تر شده و در کنار آن نیز مشکلات اقتصادی بیش از پیش زنان خانواده را مجبور به اشتغال در بازار کار می‌کند.

وی با بیان مطالبه اصلی‌ در خصوص نقش و جایگاه زنان در اقتصاد خانواده عنوان کرد: با وجود اینکه نقش زنان در بخش اقتصاد تغییر کرده اما نه تنها متناسب با آن تغییرات، به حقوق بانوان اهمیت داده نشده بلکه این جایگاه در خانواده ها نیز تعریف نشده و باعث صدمه دیدن زنان و خانواده شده است.

شرایط اشتغال بانوان با نقش آن ها در خانواده تطابق ندارد/ اهمیت جایگاه زنان در اقتصاد خانواده ها

افشین پور از عدم رعایت حقوق بانوان در مشاغل سخن گفت و مطرح کرد: با توجه به ساختار ویژه و عاطفه وجودی زنان در خانواده نظیر نگهداری و تعلیم و تربیت از فرزندان که برای یک زن در اولویت اصلی است، اما این موارد در شرایط شغلی آنها دیده نشده است، چرا که در بررسی ها می‌بینیم در اغلب مشاغل ساعت کاری مردان و زنان به یک شکل تعریف شده و با ساختار زندگی زنان متناسب نیست.

وی با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت جایگاه زن در خانواده خاطرنشان کرد: بنا بر فرمایشات ایشان که میفرمایند اگر می‌خواهیم به مسئله جایگاه زن نگاهی سالم و منطقی داشته باشیم، در وهله اول باید اذهان جامعه را از حرفهایی که غربی‌ها در مورد اشتغال، مدیریت و برابری جنسیتی زنان می‌زنند را به کلی تخلیه کنیم.

این فعال حوزه زنان و خانواده با بیان اینکه انجام کار های مردانه برای زنان به هیچ عنوان افتخارآمیز نبوده است اضافه کرد: در حال حاضر اشتغال و شرایط شغلی برای بانوان اهمیت بیشتری دارد چرا که مشاغل بانوان در شرایط فعلی مشابه مدل جوامع غربی تعریف شده و اغلب مشاغل با ساختار وجودی زنان تطابق ندارد.

وی در ادامه تصریح کرد: مشاغل بانوان باید به گونه ای تعریف شوند که به هیچ عنوان به نقش مادری آنها صدمه نزند و اگر چنین تغییراتی در زمینه مشاغل انجام شود، چه بسا باعث ترویج فرهنگ فرزند آوری و برخی اتفاقات مثبت دیگر در خانواده ها شود.

افشین پور در زمینه توسعه مشاغل خانگی ادامه داد: یکی از راهکارهایی که می‌توان علاوه بر فعالیت اقتصادی، حضور بانوان را در خانه محیا کند، توسعه اشتغال خانگی متناسب با مهارت های بانوان است.

وی از ترویج فرهنگ سازی مشاغل خانگی سخن گفت و تصریح کرد: با توجه تغییر رویکرد دولت در اقتصاد مقاومتی باید گفت که زنان ایفا گر نقش مهمی در این حوزه هستند و حمایت و توسعه این مشاغل باید در اولویت و دستور کار دولت ها قرار بگیرد و نباید ظرفیت بانوان در اقتصاد مقاومتی نادیده گرفت.

این فعال اجتماعی حضور بانوان در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی را امری حیاتی خواند و گفت: حضور بانوان در این بخش بسیار کارگشا خواهد بود و این مشاغل خانگی در کشور ما نیازمند توسعه است، همانطور که بخش مهمی از تحولات اقتصادی که در چین، ژاپن و تایوان اتفاق افتاد مدیون تغییر سبک زندگی، دوری از تجمل گرایی و توجه ویژه به مشاغل خانگی بود و بانوان نیز نقشی پایه و اساسی را در آن ها ایفا کرده اند.

وی با بیان این موضوع که مشاغل خانگی به صورت مستقیم و غیرمستقیم ۸۰ درصد نیاز به اشتغال برخی از کشور ها را تامین می‌کند ادامه داد: آنچه که توانست اقتصاد اینگونه کشور ها را تغییر دهد توجه به مشاغل خانگی بود، چراکه با بررسی های بیشتر در اقتصاد این کشور ها می‌بینیم که ۳۱ درصد از محصولاتی که در کشور چین تولید می‌شود در حوزه مشاغل خانگی می‌باشد.

انتهای پیام/ع
نظرات بینندگان