کد خبر: ۱۵۱۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۲۳ آبان ۱۴۰۰
گفتگوی «شیرازه» با مدیر حوزه های علمیه فارس:

آماده سازی مردم و شیعیان برای غیبت مهم ترین کار امام حسن عسکری(ع)

حجت الاسلام استوار میمندی افزود: یکی از کارهایی که امام عسکری انجام دادند آماده سازی مردم و شیعیان برای غیبت صغری و کبری امام زمان (عج) بود.
آماده سازی مردم و شیعیان برای غیبت مهم ترین کار امام حسن عسکری(ع)به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، بنابر کتاب های معتبر دینی امام حسن عسکری (ع) در روز هشتم یا دهم ماه ربیع الثانی سال ۲۳۲ قمری (سال ۸۴۷ میلادی) به دنیا آمده است. در تقویم های ما روز هشتم ربیع الثانی به عنوان تاریخ تولد امام حسن عسکری (ع) ثبت شده است.

امام حسن عسکری (ع) در سنین کودکی (سال ۲۳۳ یا ۲۳۶ قمری) به همراه پدرش توسط حاکم وقت به عراق فراخوانده شد و در شهر سامرا آن ها را تحت نظر قرار دادند. ایشان بیشتر عمر خود را در این شهر به سر برد و تنها امامی است که نتوانست در طول عمر خود به سفر حج برود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد استوار میمندی مدیر حوزه های علمیه فارس در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تبریک میلاد امام حسن عسکری(ع) به جایگاه این امام والا مقام اشاره کرد و گفت: امام حسن عسکری به عنوان یازدهمین امام شیعیان فرزند امام هادی علیه السلام از امام معصوم شیعه است، اهمیت جایگاه امام عسکری علیه السلام بیشتر به خاطر شرایط خاص زمانی بود که ایشان در آن زندگی می‌کردند و همچنین چون ایشان پدر امام زمان(عج)هستند دارای جایگاه خاصی بودند.

وی افزود: امام حسن عسکری جوان ترین امامی است که در سن 28سالگی به شهادت رسیدند و 6سال مدت امامت شان بود.

مدیر حوزه های علمیه فارس با بیان اینکه به این دلیل به حضرت، عسکری گفتند چون ایشان را در پادگان قرار دادند، اظهار کرد: او و پدرش امامین عسکریین نامیده می‌شوند زیرا شهر سامرا  که مجبور به زندگی در آن بودند در واقع یک اردوگاه نظامی بود.

 
استوار میمندی افزود: یکی از کارهایی که امام عسکری انجام دادند آماده سازی مردم و شیعیان برای غیبت صغری و کبری امام زمان (عج) بود.

 وی به راه های ارتباطی مردم با امام حسن عسکری(ع) نیز اشاه کرد و گفت: یکی از راه های ارتباطی که امام حسن عسکری برای مردم تعریف کردند نامه نگاری بود، به این ترتیب که مردم برای حضرت نامه هایی می نوشتند و حضرت هم پاسخ می دادند، که از نامه های حضرت با عنوان توقیع (حکم، دستور) یاد می‌کنند.

مدیر حوزه های علمیه فارس، ادامه داد: این توقیعات باعث شد که مردم به گونه ای تربیت شوند که حتما نیاز نباشد حضوری خدمت امام برسند تا آموزه های دینی را دریافت کنند بلکه همین مقدار که نامه می نوشتند و پاسخ دریافت میکردند همان نامه را حجت بین خود و خدای خودشان میدانستند.
 
وی افزود: در کنار سنت توقیع نویسی امام عسکری علیه السلام در مواردی به اصحاب خاص خود امام زمان عج را که کودکی پنج ساله بودند را نشان می‌دادند که همه بدانند امام زمان در قید حیات هستند و برخی از توصیه هایی هم که داشتند به همین منظور بود.
 
به طور مثال حضرت فرمودند:«والله لیغیبن غیبه لا ینجو فیها من الهلکه الا من ثبت الله عزوجل علی القول بامامته و وفقه (فیها)للدعا بتعجیل فرجه»،"غیبتی می کند امام زمان که هیچ کسی از هلاکت نجات پیدا نخواهد کرد الا اینکه خدای متعال به او توفیق داده باشد که برقول به امامت باقی بماند و او را موفق کند بر دعای تعجیل فرج".

حجت الاسلام استوار میمندی در پایان تصریح کرد: زمینه سازی دوران غیبت صغری و کبری امام زمان(عج) بزرگ ترین و مهم ترین خدمت امام عسکری(ع) درطول دوران شش ساله امامت شان بود که شیعه را در فضای تشکیلاتی خودشان تقویت کند تا از گزند حوادث حفظ شوند.

انتهای پیام/س
نظرات بینندگان