کد خبر: ۱۵۱۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۲۴ آبان ۱۴۰۰
گفتگوی شیرازه با رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز:

اقدامات دوره قبل شورای شهر نتوانسته مشکلات حوزه آسیب های اجتماعی را مرتفع کند/خواب ۱۳ساله پروژه فاضلاب چنار راهدار در شورا

سلطانی یکی از مباحث و مسائل مهم سازمان فرهنگی را حوزه آسیب های اجتماعی دانست و گفت: در این راستا اقداماتی در حال انجام است و چون برنامه هایی که تا کنون انجام شده برنامه های مقطعی و گذرا بوده که نتوانسته مشکلات حوزه آسیب های اجتماعی را در همه زمینه ها مرتفع کند.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، بنابه خواست مردم جهت اطلاع از روند فعالیتهای شوراهای شهر و روستا و همچنین شفاف سازی برخی امور در این پارلمان محلی، شیرازه بنا دارد از این پس گفتگویی با اعضای شوراها در مناطق مختلف استان فارس انجام دهد.

به همین منظور شوراهای شهر در سراسر استان، می‌توانند آمادگی خود را برای این گفتگوی صمیمی به این پایگاه تحلیلی خبری، اعلام کنند تا از این طریق اعتماد سازی بین شهروندان و نمایندگان خود در شورا صورت گیرد.

در ادامه این گفتگو ها، علی اکبر سلطانی عضو شورا و رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز در خصوص کمیسیون فرهنگی شورا که اکنون ریاست آن را بر عهده دارد و فعالیتها و وظایف سازمان فرهنگی عنوان کرد: سازمان فرهنگی در دوره قبل غالبا یک سازمان سیاسی تلقی شده و بسیاری از عناصری که در این سازمان قرار داده شدند افرادی بودند که بیشتر رویکرد سیاسی داشتند با این حال که منابع مناسبی در اختیار مجموعه فرهنگی بوده است.

در مسائل فرهنگی نسبت به گذشته شاهد نزول شرایط بودیم

سلطانی با بیان اینکه برخی از فعالیت های سازمان فرهنگی شهرداری نتوانسته نقش به سزایی را در عرصه پیشبرد اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی اجرا کند، تصریح کرد: هرچند در عرصه کتاب و  برخی از برنامه‌های نمایشگاهی یا برخی از کنسرت‌های موسیقی حرکات خاصی را رقم زدند اما این حرکات در جهت حل بعضی از مسائل فرهنگی شهر چشمگیر نبوده است در نتیجه ما امروز در مسائل فرهنگی به ویژه در برخی از بخش ها  نسبت به گذشته شاهد نزول شرایط بودیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز با بیان اینکه در کمیسیون فرهنگی دوره قبل شورا، تعدادی مصوبه مبنی بر حمایت از برخی از آثار هنری تصویب و اعتبار هم در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: برخی از آثار توسط اشخاص ارائه و قیمت گذاری شده اند که متاسفانه دارای نقاط ضعفی هستند و سعی داریم که این مشکل برطرف شود، همچنین بعضی از مسائل و مشکلات را شناسایی و مرتفع کردیم و در ادامه اعتباری را که شورای قبل مشخص کرده و به مردم وعده دادند را در حال عملی کردن هستیم.

این عضو شورای شهر شیراز اضافه کرد: بحث مساجد تاریخی و سنتی میراثی شهر شیراز و احیای برخی از آنها نیز مطرح است که هزینه‌هایی برای بازسازی آنها در نظر گرفته شده بود. این موضوع را نیز در شورای ششم متوقف نکردیم و این مسیر در حال انجام است.

سلطانی به فعالیت‌های فرهنگسراها و باغات خانواده نیز اشاره کرد و افزود: به دلیل شیوع کرونا شاهد تعطیلی این مجموعه ها بودیم در نتیجه باغات خانواده از هفته گذشته بازگشایی و در اختیار مردم قرار داده شدند.

وی در راستای توسعه فرهنگسراها، به تاسیس مجموعه ای تخصصی اشاره کرد و گفت: بناست فرهنگسراهای تخصصی ایجاد کنیم که بتوانند محتوای مطلوب تری را تولید و در اختیار مردم قرار دهند تا علاوه بر خدمات عمومی،  خدمات تخصصی مورد نیاز مردم در حوزه های نوجوان، کتاب، تاریخ، عفاف و حجاب،مباحث تربیتی، ازدواج، مهارت آموزی، آموزش شهروندی و بازی های سنتی و فکری، فضای مجازی، رسانه، هنر و بحث های مختلف تاریخی را تولید کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: در کنار ایجاد فرهنگ سرای تخصصی، مباحث فرهنگی دنبال خواهد شد تا به صورت میدانی اثر آن را در سطح شهر شیراز دیده شود.

تشکیل کمیته تخصصی بانوان و خانواده در شورای ششم

عضو شورای شهر شیراز از اجرای طرحی با عنوان خانواده متعالی، در شورای ششم خبر داد و گفت:  این طرح در خصوص آسیب های خانواده و آموزش هایی است که باید داده شود بنابراین در همین راستا کمیته تخصصی با نام بانوان و خانواده تشکیل خواهد شد.

سلطانی در ادامه از تشکیل یک کمیته فرهنگی و هنری نیز خبر داد و افزود: از ظرفیتها و پیشنهادات مختلف مجموعه فرهنگی از کف شهر تا مجموعه هایی که سوابقی در این عرصه دارند برای پیاده‌سازی اهداف فرهنگی شورا استفاده می شود و با هم افزایی افراد مختلف کار را پیش ببریم.

وی با بیان اینکه از ظرفیت فکری افراد متخصص در زمینه فرهنگی و هنری در این کمیته استفاده خواهد شد، خاطرنشان کرد: تا بتوانیم در برنامه ریزی طرح و نگارش آن از پتانسیل سمن ها و مجموعه های فرهنگی استفاده کنیم تا پس از جمع آوری ایده های ناب، کار ویژه ای  در جهت تحقق اهداف فرهنگی انقلاب و دست یابی جایگاه شیراز به عنوان سومین حرم اهل البیت(ع) در بعد فرهنگی انجام شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز مباحث ورزشی را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: حمایت از ورزش های تخصصی را در دستور کار داریم که بتوانیم به صورت ویژه از تعدادی ورزش های تخصصی حمایت و در حوزه تربیت و پرورش افرادی که استعداد دارند ورود جدی کنیم.

سلطانی با اشاره به آغاز فعالیت باشگاه ورزشی شهرداری شیراز با مجوز رسمی از وزارت کشور، تاکید کرد: در ورزش همگانی به دنبال تحول جدی هستیم تا به کمک ادارات و سازمانهای مختلف چه دولتی و چه مردم نهاد این ورزش جزء برنامه روزمره زندگی مردم قرار گیرد بنابراین در این راستا تفاهمنامه هایی منعقد شده تا بتوانیم با مشارکت همه مردم، مراجعین، ارباب رجوع و کارمندان این ایده را اجرا کنیم تا سلامت عمومی جامعه را ارتقا دهیم.

سلطانی با بیان اینکه  در بعد رسانه نیز برنامه‌ریزی های جدی صورت گرفته، اظهار کرد: بخشی از مسائل فرهنگی را از طریق رسانه‌ها اعم از مستند، ساخت کلیپ  و تیزر، موشن گرافیک، تولید کتاب، تولید پادکست های مرتبط برنامه های نمایشگاهی میدانی و مرتبط با موضوعات مختلف فرهنگی را در سطح شهر راه اندازی خواهیم کرد و در حوزه هنر و رسانه نیز یک کار ویژه و بسیار دقیق و جامعی را در دستور کار داریم.

وی یکی از مباحث و مسائل مهم سازمان فرهنگی را حوزه آسیب های اجتماعی دانست و گفت: در این راستا اقداماتی در حال انجام است چراکه برنامه هایی که تا کنون انجام شده برنامه های مقطعی و گذرا بوده که نتوانسته مشکلات حوزه آسیب های اجتماعی را در همه زمینه ها مرتفع کند.

ابن عضو شورای ششم شیراز، معتقد است اگر چه در حوزه آسیب های اجتماعی در سالهای گذشته اقداماتی انجام شده و در یک مقطع زمانی موفقیت های نسبی هم داشته اما اکنون در شورای ششم در حال تشکیل کار گروهی با مدیریت سیده مریم حسینی عضو شورا هستیم که این کار گروه به صورت خاص در آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد، حاشیه نشینی و ... ورود کند، همچنین قرار است تا سه ماه آینده و قبل از عید نوروز و بودجه ریزی سال آتی کمیته ها برنامه ریزی کرده و طرح های ویژه خود را جهت تغییر و تحول در سطح شهر ارائه داده و در دستور کار شورا قرار گیرد.

رویکرد شورای ششم مبتنی بر حل مسئله است

وی در خصوص مهم ترین پرونده یا پروژه نیمه تمامی که مطالبه عموم مردم بوده و از ادوار گذشته شورا بلاتکلیف مانده است، گفت:  برنامه رویکرد شورای ششم که هفته گذشته در صحن علنی شورا مصوب شد، مبتنی بر حل مسئله بوده و  بر اساس این رویکرد، هدف گذاری و برنامه ریزی ها برای حل مسائل اصلی شهری و شهروندان در حال تدوین و برنامه ریزی است.

سلطانی با بیان اینکه  خیلی از مسائل مختلف در شهر شیراز وجود داشته که شاید مواجه مسئولین با آنها مواجه ای از جنس حل مسئله نبوده، عنوان کرد: ریختن فاضلاب شهری و فاضلاب سه کارخانه نشاسته به رودخانه چنار راهدار از مسائل مهمی بود که شورای ششم شیراز به آن ورود کرده است که با ورود قوه قضاییه و دادگستری در این امر نتایج خیلی خوبی در مرحله اول حادث و تا ۶ ماه آینده  شاهد اتفاقات مثبتی خواهیم بود.

این مقام مسئول یادآور شد: پروژه چنار راهدار که ظرف دو ماه اخیر شورای ششم به آن ورود کرد، پروژه ای است که ۱۳ سال در مجموعه شهرداری و شهر شیراز بلاتکلیف مانده بود.


وی با بیان اینکه پروژه های نیمه کاره و رها شده در شهر شیراز بسیار زیاد است، تصریح کرد: به سرانجام رسیدن آنها میتواند بسیاری از گره های ترافیکی شهر را حل کند.


تعداد کثیری کوچه در چهار منطقه شهر شیراز در حال حاضر خاکی هستند

سلطانی ادامه داد: مشاغل مزاحم و ترافیک زا، طرح ترافیک شهر، اشتغال، حاشیه نشینی، و... از جمله مباحثی است که در دوره پنجم کمتر مورد توجه قرار گرفته و اکنون در حال پیگیری آنها هستیم.

به گفته این عضو شورا، نهضت آسفالت موردی بود که از زمان شورای پنجم، شهر شیراز با آن درگیر است در حالی که تعداد کثیری کوچه در مناطق،11،9،7 و 3 شهر شیراز در حال حاضر هنوز خاکی هستند.

تحقق عدالت خدمات شهری در حال پیگیری است

عدالت خدمات شهری موضوع دیگری بود که سلطانی به آن اشاره کرد و گفت: امروزه بیش از 85درصد از مجموعه ها و مراکز فرهنگی و سینماها در بخش شمال و غرب شهر شیراز واقع شده در حالی که در بخش جنوبی و شرقی این خدمات به ندرت دیده می شود و به همین منظور عدالت خدمات شهری در دستور کار جدی شورای ششم قرار دارد.

بنده در حال حاضر مستأجر هستم و هیچ ملکی نه به نام خودم و نه همسرم ثبت نداریم

این عضو شورای ششم شیراز در پایان به چالش شفافیت مالی شیرازه پیوست و در خصوص اموال و دارایی های خود گفت: بنده در حال حاضر مستأجر هستم و هیچ ملکی نه به نام خودم و نه همسرم ثبت نداریم.

سلطانی ادامه داد: درآمد هم از زمانی که وارد شورا شدم صرفا از حقوق شورا است و درآمد دیگری ندارم لذا حساب پس انداز درستی که قابل توجه و گفتن باشد، ندارم.

 انتهای پیام/س
نظرات بینندگان