کد خبر: ۱۵۱۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۰۲ آذر ۱۴۰۰
گزارش شیرازه از نقش آفرینی بسیج در تمام عرصه های انقلاب:

عرصه جنگ نرم میدان حضور امروز بسیجیان است/ استان فارس پیشرو در پذیرش راه و رسم بیسجی

بسیج را می توان پویا و فعال در تمام لایه های جامعه را با همان روحیه اولیه حدود چهل سال پیش حس کرد و هرجا که نیاز به خدمت بوده بسیجی با بهره گیری از دانش، تجربه، توسل و توکل به کمک کشور شتافته است. استان فارس و شیراز را می توان از اولین استانهایی خواند که خیلی سریع این تفکر را پذیرفت و از همه قشری وارد صحنه خدمت شده است آنگاه که نیاز به دفاع مسلحانه نیز پیدا شد بسیجیان شیراز و فارس اولین کسانی بودند که سلاح گرفته و به کردستان و بعد از آن عرصه دفاع مقدس عازم شدند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، امام خمینی(ره) در پنجم آذرماه سال ۵۸، یعنی در مدتی کمتر از یک ماه بعد از انقلاب، فرمان تاریخی تشکیل بسیج را صادر و فرمودند: «یک مملکت بعد از چند سالی که بیست میلیون جوان دارد باید بیست میلیون تفنگ‌دار و بیست میلیون ارتش داشته باشد و یک چنین مملکتی آسیب پذیر نیست و مردم دلسوخته و مسلمان پاکباخته که دل در گرو عشق به انقلاب و هدف‌های والای آن داشتند، با آمادگی و قصد و اراده خلل ناپذیر جهت پاسداری از دستاوردهای انقلاب گروه‌های مقاومت مردمی را در پایگاه‌های بسیج و در آن زمان در مساجد سراسر کشور تشکیل دادند.

تحقق فرمایش امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل هسته‌های حزب‌الله، ایجاد توانایی‌ها و آمادگی‌های لازم در آحاد مردم در دفاع از کشور، ایجاد توانایی‌های لازم رزمی در نیروهایی که توانایی شرکت در عملیات‌های کلاسیک و بزرگ را دارند، ایجاد توانایی‌های لازم در مردم به منظور کمک به هنگام بروز بلایا و حوادث غیرقابل پیش‌بینی و کمک به دولت در امر سازندگی محوری‌ترین هدف‌گذاری بسیج مستضعفین است

تشکیل بسیج در قبل از شروع جنگ تحمیلی  و توجه به رشادت‌ها و مجاهدت‌های بسیجیان در دوران هشت سال دفاع مقدس، اثبات کننده‌ ضرورت حضور این نهاد مهم برای دفاع از تمامی صحنه‌های انقلاب اسلامی است.

شهریور سال ۵۹ و با هجوم و تجاوز ارتش بعث عراق به ایران با سازماندهی نیروهای مردمی درقالب اعزام بسیجیان به جبهه‌های جنگ نقش این نهاد مردمی روز به روز قوت گرفت و بسیاری از بسیجیان دلاور در عملیات‌هایی مختلف از جمله حصر آبادان، فتح‌المبین، ثامن الائمه، و الفجر یک هشت۸، کربلای ۴ و ۵ حضور یافتند و با رشادت‌آفرینی و مجاهدت‌های ماندگار دستاوردهای بزرگی از خود به یادگار گذاشتند. 

شهدا، جانبازان و یادگاران هشت دفاع مقدس که امروز برخی از آن‌ها در عرصه‌های مدیریتی و سازندگی کشور با ویلچرشان مجاهدت می‌کنند و یا آن‌هایی که در آسایشگاه‌های جانبازان و کنج خانه‌هایشان کشور با کپسول‌های اکسیژنشان خوگرفته‌اند همان نوجوانان و جوانان بسیجی دیروزی هستند که برای هدف تحقق فرمایش امام خمینی(ره) در جبهه‌های جنگ و سنگرهای دفاع، ایستادگی و مقاومت ‌کردند تا یک وجب از خاک این سرزمین به دست نااهلان نیافتد

اگر چه عده ای بر این باورند که بسیج و بسیجی فقط در همان برهه و اوایل تشکیلش نقش موثری داشته اما به حق باید گفت، هر جا که تفکر بسیجی حاکم شده آن عرصه به بهترین شکل ممکن اداره و مشکلات مرتفع شده است.

 حالا این سوال مطرح است که با اکنون گذشت سالها از تشکیل بسیج و اتمام دوران جنگ و فراز و نشیب های بسیار آیا رسالت بسیج و بسیجی کمتر شده؟ آیا وظیفه بسیجیان نسبت به سالهای جنگ کم رنگ تر شده است؟


 برای پاسخگویی به این سوال و مقایسه نقش بسیج در ابتدای انقلاب با سال های اخیر، گفتگویی با یکی از بسیجیان اوایل انقلاب و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و  بسیجی نوجوانی که حضور در این عرصه را یک ضرورت می داند انجام داده ایم.

سردار مینایی فرد

سردار مجتبی مینایی فر یکی از پیشکسوتان عرصه بسیج  با بیان اینکه خیلی وقتها با خودم فکر می کنم این جمله  (بسیج مدرسه عشق است) واقعا چقدر پر معنا و عمیق است، اظهار کرد: گویشهای زیادی از بسیج شنیده ایم اما این که به مدرسه  عشق تشبیه شده نشان می دهد که چرا فارغ التحصیلان آن اینفدر وارسته و جدا از همه تعلقات دنیایی واقعا آدم های ویژه ای می شوند که همه چیزشان خدایی و خالص و بی پیرایه قدم بر می دارند.

وی افزود: با طلوع خورشید انقلاب اسلامی مدرسه ای باز شد که با دیگر مدارس فرق جدی داشت چون قلم و دفتر و یادداشت نداشت و دلی می خواست آکنده از عشق به خدا و امام و عشق به اسلام که تنها ابزار حضور در آن بوده است.

بنابه گفته مینایی فر، در اوایل انقلاب حوادث رگباری پشت سر هم میبارید و نهال نو پای نظام را از همه سو تهدید میکرد به همین خاطر انسان های با ایمان که دل در گرو فرمان رهبر بودند دور هم جمع شدند و از محلات گرفته تا ادارات و رده های بالای مدیریت با این ایده جدید یعنی کار بسیجی وارد میدان خدمت شدند و نشان دادند که هر چی می گذرد این درخت تناور با بذل جان بسیجیان در همه ی صحنه ها نظام را زیر سایه سار خود از همه  بلایا تا کنون حفظ کرده اند.

رئیس سابق کنگره سرداران شهید استان فارس با بیان اینکه استان فارس و شیراز را می توان از اولین استانهایی خواند که خیلی سریع این تفکر را پذیرفت و از همه قشری وارد صحنه خدمت شدند، گفت: آنگاه که نیاز به دفاع مسلحانه نیز پیدا شد بسیجیان شیراز و فارس اولین کسانی بودند که سلاح گرفته و به کردستان و بعد از آن عرصه دفاع مقدس  وارد شدند.

به گفته مینایی فرد زنده یاد سردار محسن پاکباری و شهدای بسیجی و گروهی که بعد ها به عضویت سپاه در آمدند، بسیج شیراز را تشکیل دادند و سردار حاج احمد عبدالله زاده و شهدا سعید ابو الاحراری شهید استعجاب و شهید غلامعلی ماهرو و شهید اسلامی نسب و تعداد دیگری از بسیجیان، نقش به سزایی در آموزش محلات داشتند.

این پیشکسوت عرصه بسیج و جنگ تحمیلی به گوشه ای از خاطرات خود در اوایل ورودش به بسیج اشاره کرد و گفت: شهدای گرانقدری که نام بردم و عده ای دیگر از مسئولان بسیج، چندتا اسلحه را در یک گونی به ما می دادند و در مساجد پخش می کردند، خدا می داند در طول روز چندتا مسجد می رفتیم. هفته ها که سپری می شد شهیدان فرزدقی و حبیب روزی طلب و شهید عقیقی در قالب اردوهای دو روزه موضوعات روز اعم از اخلاقی- بصیرتی- و سیاسی را بیان کرده و پس از تیر اندازی آموزشی گروه های بعدی می آمدند.

وی با بیان اینکه  فرمان تشکیل بسیج 20 میلیونی با این جمله معروف امام (ره) که مملکتی که 20 میلیون جوان دارد باید 20 میلیون رزمنده داشته باشد. انفجاری در دلهای جوانان ایجاد کرد، به گونه ای که دیگر مقرها و پادگانهای سپاه گنجایش این همه جوان و پیر و کارگر و کشاورز و معلم و استاد دانشگاه را نداشت و به این ترتیب نهال بسیج همپای نهال انقلاب به بار نشست و روز به روز شگفتی هایی را به وجود آورد که هنوز کسی قادر به تحلیل این فرمان خدایی را ندارد.

سردار مینایی فرد ادامه داد:  بسیج عصاره قدرت ملت ایران است و انشالله پس از گذشت از تلاطم این دریای خروشان توطعه های  اگر تفکر بسیجی در عالم طنین انداز شود، زمینه ی ارتقای مستضعفین و خزلان مستکبرین خواهد شد چرا که ما در انتظار رویت خورشیدیم.

در ادامه این گزارش  به سراغ امیر رضا جعفری نوجوان بسیجی 19 ساله ای رفتیم که اکنون در سنگری دیگر با سلاحی جدید در مقابل دشمنان این مرز و بوم در حال جنگ است.

جعفری با اشاره به آغاز فعالیتش در بسیج ، گفت: از سال 1390 به صورت عضو عادی جذب گروه های بسیجی مسجد محلمان شدم وفعالیت خود را آغاز کردم. دردوران مدرسه نیز عضو بسیج دانش آموزی شدم که جو بسیار خوبی داشت و همین عضو بسیج بودن کار را برای ما شیرین تر میکرد و باعث میشد حس کنیم در موضوعات و مباحث مدرسه نقش موثری ایفا میکنیم.

وی افزود: اما به صورت فعال از سال 97 در معاونت فضای مجازی شروع به کار و فعالیت کردم و پس از مدتی وارد عرصه فضای مجازی بسیج و تولید محتوا شدم و بخش عمده فعالیت من و دوستانم در حوزه افزایش سواد رسانه ای و آگاه کردن مردم با این نوع سواد بود، چون در واقع پرداختن به سواد رسانه و افزایش آن در سطح جامعه ضرورت امروز کشور ما است .

جعفری با بیان اینکه دشمن در این حوزه هر روز  قدرت و توان و مهارت خود را افزایش میدهد و از هیچ اقدامی هم کوتاه نمی‌آید؛ اظهار کرد: به همین خاطر و به دلیل ایجاد جنگ نرم که توسط دشمنان به وجود آمده نیاز است همه اقشار مردم به ویژه جوانان و نوجوانان سواد رسانه ای خود را به روز کنند و افزایش دهند.

این نوجوان بسیجی با بیان اینکه، این جوانان و نوجوانان هستند که آینده کشور را میسازند، گفت: جهت دهی و سمت و سو بخشیدن به انقلاب دست نسل جدید است که باید آگاهی و سطح معلومات خود را افزایش دهد، چون فعالیت دشمن و اثر گزاری محتواهایش بیشتر برای قشر جوان و نوجوان طراحی شده است،  پس  باید در فضای مجازی و تولید محتوا بیشتر این فضا را در دست بگیریم.

این بسیجی فعال ادامه داد: در این دوره از انقلاب عملا جنگ نرم را پیش رو داریم و مدتهاست که دشمن این جنگ را آغاز کرده و به گونه ای اتفاقات اوایل انقلاب را با سبک و روش دیگری در حال تکرار است.

وی با تاکید بر اینکه جنگ هشت ساله ای که دشمن برایمان رقم  زد و ما  را در مقابل جهان قرار داد اکنون در فضایی دیگر و به گونه ی نو در حال انجام  است، تصریح کرد: در جنگ نرم با کل دنیا روبرو هستیم و هدف آنها ضعیف کردن مردم ما در اعتقاد به انقلاب و اسلام است و در چنین برهه ای که دشمن از هر طرفی میتواند به کشور ما نفوذ کند ما باید احساس مسئولیت کنیم و در فضای مجازی واقعیت هایی را که دشمن در حال تحریف آن است را انعکاس دهیم تا افراد مغرض نتوانند به هدف و مقصود خود برسند.

جعفری با بیان اینکه دشمن در جنگ سخت با هر تیری که شلیک میکند فقط به یک نفر آسیب می رساند، گفت: اما در جنگ نرم و فضای مجازی هر محتوا و شلیک میتواند به ذهن و روح و اعتقاد ده ها و صدها نفر آسیب وارد کند به همین خاطر توجه به این فضا از اهمیت بالایی برخوردار  است به گونه ای که نسبت به اول انقلاب و هشت سال دفاع مقدس هم مهم تر است.

 وی در پایان اظهار کرد: ما باید در این فضا و در شرایط فعلی با ترفندهای دشمن، تله ها و مین هایی که در مسیر ما و نسل جوان گذاشته آشنا باشیم که موفق به مقابله به مثل و خنثی کردن نقشه هایشان باشیم

 سخن آخر اینکه:

 با شناختی كه از این نیروی لایزال الهی و نیز وجود تجربه‌ فعالیت بسیج در دوران بعد از انقلاب نیازی به بررسی آثار وجودی بسیج در همه عرصه ها نیست.

انقلاب، بهترین ثمره وجود بسیج است و اگر بسیجیان نبودند، امروز نه تنها چیزی بنام انقلاب اسلامی بلكه چیزی بنام كشور مستقل ایران وجود نداشت؛ مطلب گزافه‌گویی نیست و جوانان تحصیل كرده كه در پرتو این انقلاب، ذهنی روشن و فكری تابناك پیدا كرده‌اند، می‌توانند با دقت در این نیروی عظیم و ارزیابی آن به این نتیجه دست یابند.

برای اهمیت بسیج و شناختن تأثیر این نیرو در گذشته، همین بس كه وجود نظام ما از بسیج بوده و این نیرو و تفكر است كه می‌تواند از انقلاب پاسداری كند و با رویکار آمدن جنگ نرم بسیجیان این عرصه با اقتدا به راه و رسم شهدا پابه عرصه ای متفاوت گذاشتند تا رسالت خود را به درستی انجام دهند.

با روی کار آمدن نسل جدید روحیه اوایل لشکریان مخلص خدا تغییر نکرده و بسیجیان امروز با فداکاری و ایثار پابه عرصه خدمت نهادند و در ایام شیوع بیماری کرونا خدمت بی منت را راه و رسم خود قرار دادند تا بتوانند گوشه ای از آلام مردم کشورمان را جبران کنند و همچنین با حضور در میدان جنگ نرم به حراست از اندیشه ها در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن می پردازند.


 انتهای پیام/س

نظرات بینندگان