کد خبر: ۱۵۱۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۶ آذر ۱۴۰۰
نماینده مردم شیراز و زرقان درمجلس شورای اسلامی در گفتگو با شیرازه:

علم و عمل در کنار یکدیگر حلال مشکلات کشور خواهد بود/ پیوند دانشگاه با حوزه صنعت و کشاورزی ضرورتی انکار ناپذیر

کارشناسان حوزه اقتصاد و متخصصان بر این باورند که وقتی تجربه و تخصص کنار هم قرار گیرند، پیوندی حاصل می شود که توان رفع هرگونه معضل و مشکلی را خواهند داشت و همین امر ضرورت و اهمیت پیوند صنعت و دانشگاه را صد چندان می کند.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، با نگاهی دقیق به نامگذاری  سالهای اخیر  توسط رهبر معظم انقلاب و شعارهایی که در این سالها انتخاب کرده اند متوجه می شویم که توجه به اقتصاد، صنعت، تولید و معیشت مردم یکی از مسائل مهم و دغدغه‌های اصلی  ایشان می باشد.

شعارهایی که اگر به درستی به آن توجه و عمل شده بود شاهد حل بسیاری از مشکلات در جامعه بودیم.

در این میان و در راستای بهبود اقتصاد کشور معیار و عوامل مهمی دخیل هستند که  می بایست با هم و در کنار هم به همه آنها توجه داشت تا مشکلات مرتفع و اقتصاد کشور جانی دوباره بگیرد.

یکی ازاین عوامل دو بعد صنعت و دانشگاه است که یکی تجربه و دیگری علم و تخصص را مد نظر قرار دارد، دو بعدی که در تمام دنیا پابه پای هم و دست در دست هم رشد میکنند، اما متاسفانه در کشور ما هرچندسال یکبار تنها به یک بعد توجه و عامل دیگر فراموش می شود.

کارشناسان حوزه اقتصاد و متخصصان بر این باورند که هر دوی این عوامل وقتی کنار هم قرار گیرند، پیوندی حاصل می شود که توان رفع هرگونه معضل و مشکلی را خواهند داشت و همین امر ضرورت و اهمیت پیوند صنعت و دانشگاه را صد چندان می کند.

چرا که صنعتی که مایه‌ توسعه و پیشرفت کشور نباشد، مفید نیست و علمی هم که به تولید منتج نشود، فایده‌ای ندارد و نافع نیست، پس باید علم را به فنّاوری و فنّاوری را هم با صنعت گره بزنیم تا در نهایت صنعت را به توسعه‌ کشور وصل کنیم.

ارتباط صنایع با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها موضوعی مهم بوده که در کشور ما امروزه به دلیل تشدید روزافزون تحریم‌ها اهمیتی مضاعف یافته است چراکه با تحقق این مساله بسیاری از مشکلات صنعت و حتی اشتغال دانش‌آموختگان مرتفع می‌شود.

انتظار می رود در دولت جدید این نقیصه بیش از گذشته برطرف و توجه بیشتری به پیوند علم و صنعت گردد.

در این راستا جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی که خود نیز دانش آموخته علم اقتصاد است در گفتگو با شیرازه، پیوند دانشگاه با حوزه صنعت و کشاورزی را ضرورتی انکار ناپذیر می داندو معتقد است، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش و بهبود وضعیت اقتصادی جامعه میسر نیست مگر با پیوند این دو حوزه وکنار هم قرار گرفتن تجربه و تخصص.

به گفته این استاد دانشگاه، برای تسریع و رشد و توسعه کشور هیچ راهی به جز ارتباط نزدیک‌تر صنعت با جامعه دانشگاهی نداریم چون نه با فارغ التحصیلان تئوریک و نه با افراد مجرب فاقد آموزشگاه به تنهایی قادر به حل مشکلات خواهیم بود.

جعفر قادری

قادری با بیان اینکه اگر میخواهیم مشکلات کشور را حل کنیم باید به سمت و سویی برویم که علم و عمل در کنار همدیگر قرار گیرند، اظهار کرد: باید دانشگاه‌ها به سمت و سوی جامعه و جامعه به سمت دانشگاه حرکت کند تا بتوانیم از ظرفیت هر دو  استفاده کنیم، چراکه  دانشگاه‌های ما نمی توانند تجهیزات به روزی را برای آموزش دانشجویان داشته باشند مگر اینکه بتوانند از طریق صنعت این تجهیزات را در اختیار گیرند تا با استفاده از ظرفیت واحدهای صنعتی  و تجهیزات به روزی که در کارگاه های تولیدی و صنعتی خود دارند دانشجویانشان را به گونه ای تخصصی تر آموزش دهند .

نماینده مردم شهرستانهای شیراز و زرقان در مجلس اضافه کرد: اگر دانشجوی ما قسمتی از وقت خود را در واحد های صنعتی بگذراند، از همان ابتدا کاملا نسبت به مسائل و موضوعات تجربی مسلط می‌شود و قادر است آینده کاری خود را از طریق ارتباط با جامعه تامین و اطمینان حاصل کند که بعد از فارغ التحصیلی اشتغال پیدا می‌کند از طرفی هم واحدهای صنعتی نیرویی که از ابتدا با آنها کار کرده اند را می توانند به کار گیری کنند و مطمئن  باشند نیروی کاری مجرب تامین شده و از این طریق طرح توسعه خود را اجرا کنند.

وی افزود: این امر برای توسعه منطقه ای هم بسیار مناسب است یعنی افرادی که در محیط های اطراف و داخل واحد های صنعتی آموزش دیده اند ذخیره ای برای واحد صنعتی به شمار میروند و این توسعه از حالت جزیره ای خارج می‌شود و می‌تواند شعاع قابل توجهی از محیط را در بر گیرد و تحت تأثیر استقرار واحد های صنعتی شاهد توسعه همه جانبه، ایجاد اشتغال پایدار و بهبود فضای کسب و کار و اقتصاد جامعه باشیم.

انتهای پیام/س
نظرات بینندگان