کد خبر: ۱۵۱۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۰۶ آذر ۱۴۰۰
گزارش:

ماجرای التهاب دیروز اصفهان چه بود؟ / تجمع بدون مجوز پس از رفتن کشاورزان تا تخریب لوله آب به یزد در اصفهان + فیلم

حال و هوای اصفهان امروز جمعه پنج آذر در حالی که بامداد پنجشنبه کشاورزان چادرهای خود را از بستر زاینده رود برچیدند، پس از چندین روز اعتراض آرام، با تلاش برخی افراد دچار التهاب شد.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، پس از آنکه مطالبه گری آرام کشاورزان سرانجام به همگرایی مردم نصف جهان برای احیای زاینده رود رسید و جمعه گذشته ۲۸ آبان قاب بی نظیری از همدلی و متانت در حافظه تاریخ ثبت شد، امروز اما بدنبال انتشار فراخوان هایی از سوی برخی عناصر مشکوک و نزدیک به ضدانقلاب در شبکه های مجازی با وجود اینکه کشاورزان پایان تجمع خود را پس از ۱۷ روز طبق توافق شورای میرآب شرق و غرب اصفهان با مسوولان مبنی بر "رهاسازی ۵۰ میلیون متر مکعب آب" بطور رسمی اعلام کرده بودند، جمعیتی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر در بستر زاینده رود تجمع کردند.

این رخداد که در ساعات نخستین صبح جمعه به وقوع پیوست در ابتدا آرام و بی حاشیه بود و مردم با سردادن شعارهایی بار دیگر احیای زاینده رود را خواستار شدند؛ اما بتدریج با نمود برخی تحرک ها  فضای این مطالبه گری به حق، ملتهب شد.

تجمع تعدادی از مردم اصفهان در بستر زاینده رود

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو


کشاورزان اصفهان پس از ۱۶ شبانه روز تحصن و برپایی چادر، از بامداد پنج شنبه با قرائت بیانیه‌ای در قالب توافقنامه‌ای، به تجمع خود پایان دادند و بستر رودخانه زاینده رود را ترک و اعلام کردند به توافقنامه پایبند خواهند بود.

در حالیکه تعدادی از مردم اصفهان در بستر رودخانه تجمع کرده بودند، تعداد اندکی با شعارهای تند و از جمله بر ضد صدا و سیما، با پلیس درگیر شدند.

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو


نمایندگان صنف کشاورزان و مسؤولان استانی توافق کردند کمیته‌ای متشکل از استانداری، جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و صنف کشاورزان برای پیگیری امور مربوط به کشاورزان داخل استان از جمله مصوبات کارگروه سازگاری با کم‌آبی، شورای عالی آب و شورای هماهنگی زاینده‌رود با دستور استاندار تشکیل و گزارش‌ها به صورت مستمر به استاندار ارائه شود.

پیش از این توافقنامه رئیس جمهور در بیستم آبان ماه در دیدار با مجمع نمایندگان استان اصفهان دستور داد کارگروه زاینده رود احیاء شود و معاون اول رئیس جمهور به وزرای نیرو و جهاد کشاورزی دستور داد با فوریت موضوع آب زاینده رود را بررسی و راهکارهای خروج از این شرایط را اعلام کنند.

مخالفت پلیس با برگزاری تجمع در پل خواجو


بستر زاینده رود صبح امروز شاهد تجمع کمتر از  ۵۰۰ نفر بود که عمده این افراد با توجه به نوع پوشش و سن و سالشان شباهتی با کشاورزان اصفهان نداشتند.

کشاورزان اصفهانی از صبح دیروز در توافق با مسوولان استانی به تجمع اعتراضی خود در بستر خشک زاینده رود پایان دادند.

شامگاه پنجشنبه دو چادر کشاورزان نیز مورد تعرض عده‌ای قرار گرفت و ویدئوی آتش گرفتن آنها در فضای مجازی پخش شد.

در روزهای اخیر فراخوان تجمعات ضد انقلاب  در بستر زاینده رود به طور گسترده  تبلیغ می‌شد.

آتش زدن موتور پلیس و تخریب آمبولانس توسط معترضین در اصفهان

در این میان برخی افراد که هیچ شباهتی به کشاورزان نداشتند با حضوری مشکوک و تحریک کننده سعی در ایجاد التهاب در بستر زاینده رود داشتند.

پس از تحرک این افراد و ایجاد التهاب چند صد نفره، پلیس برای متفرق کردن جمعیت ناچار به مداخله شد.

نوع این اعتراضات متفاوت از تجمع آرام روزهای گذشته بود به نحوی که در مواردی روشن کردن آتش در معابر اطراف، سنگ پرانی به پلیس و آتش زدن اموال عمومی توسط این افراد دیده می شود.

نیروی انتظامی در مواجهه با این افراد اقدام به  شلیک گاز اشک آور کرده است و تلاش می‌کند مانع از بی نظمی و ناامنی شود.

خبرها حاکی‌است در میدان بزرگمهر، خواجو و خیابان‌های اطراف برخی افراد با پرتاب سنگ به سمت نیروی نظامی در حال تخریب اموال عمومی هستند.

عده‌ای با حمله به یک آمبولانس  شیشه‌های آن را شکستند. یک موتور پلیس را به آتش کشیده شد و با آتش زدن درختان در اطراف پل فردوسی و سی‌وسه پل فضای رعب و وحشت برای عابرین ایجاد شده است.

شعارهای واضحی از سوی معترضین شنیده نمی‌شود اگرچه در برابر اقدامات پلیس فحاشی‌های پراکنده ای صورت می‌گیرد.

این افراد در دسته های ۴۰ و ۵۰ نفره در خیابان‌های اطراف پل خواجو حضور دارند و تعدادشان در حال حاضر حدود ۳۰۰ نفر برآورد می‌شود.


تعداد بازدید : 0
کد ویدیو


تجمع تعدادی از مردم اصفهان در بستر رودخانه زاینده رود

به گزارش شاهدان این افراد از کشاورزان اصفهان نبوده اند. آن گونه که وحیدا، عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان اعلام کرده، کشاورزان مطالبات خود را طبق قولی که استاندار داده و مصوبه‌هایی پیگیری خواهند کرد و این کشاورزان در حال حاضر هیچ تجمعی ندارند.

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو


صنف کشاورزان اصفهان: تجمع امروز ارتباطی با صنف ندارد

در پی این حواشی از روز چهارشنبه نیروهای انتظامی در اطراف رودخانه مستقر شدند. فراخوان تجمع امروز مردم اصفهان مانند هفته گذشته در فضای مجازی منتشر شده بود با این حال گفته می‌شود که مجوز قانونی برای برگزاری نداشته است. جمعیتی حاضر در تجمع امروز مانند هفته گذشته نبود و شورای میراب‌ها و صنف کشاورزان اصفهان با صدور اطلاعیه‌های متعدد اعلام کردند که این تجمع با صنف ارتباطی ندارد.

در همین زمینه حسین وحیدا عضو صنف کشاورزان اصفهان نیز گفته است: صنف کشاورزی هیچ گونه فراخوانی مبنی بر تجمع مردم و کشاورزان در ۵ آذر منتشر نکرده است و پیامک آن به تمام کشاورزان داده شده است. برای رسیدن به توافق با مسؤولان استان ۱۰ روز تمام مذاکره می‌کردیم و کشاورزان بار دیگر منتظر تحقق وعده مسئولان هستند و ما اجازه سو استفاده از مطالبات کشاورزان را نخواهیم داد.

همچنین حسین محمدرضایی عضو هیأت مدیره نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان به یکی از رسانه‌ها گفت که اجازه بهره برداری‌های سیاسی و سو استفاده از مطالبات بحق کشاورزان را به هیچ فرد، صنف و جریان سیاسی نخواهیم داد.

 ناکامی ضدانقلاب از یک تجمع مسالمت آمیز

در این میان برخی افراد که هیچ شباهتی به کشاورزان نداشتند با حضوری مشکوک و تحریک کننده سعی در ایجاد التهاب در بستر زاینده رود داشتند.

پس از تحرک این افراد و ایجاد التهاب چند صد نفره، پلیس برای متفرق کردن جمعیت ناچار به مداخله شد.

جمعیت مستقر در بستر زاینده رود که ابتدا در حوالی پل خواجو بود پس از اقدام پلیس برای متفرق کردن، بتدریج و طی چند مرحله به سمت پل فردوسی و سپس سی و سه پل حرکت کرد.

گفته می شود در میان تحریک کنندگان چند نفر از عناصر مشکوک شناسایی و بازداشت شده اند.

در این میان برخی شبکه های اجتماعی و  فعالان نزدیک به ضدانقلاب با انتشار فیلم هایی که مربوط به سال های گذشته بویژه آبان ۹۸ است قصد داشتند تجمع امروز مردم اصفهان را بیش از آنچه مشاهده می شود تنش زا توصیف کنند.

اواسط آبان ماه بود که در نزدیکی پل خواجو شاهد برافراشتن اولین چادر کشاورزان شرق اصفهان در حالی بودیم که با گذشت یک هفته از استقرار آنها، چادر دوم از سوی کشاورزان غرب اصفهان قدعلم کرد و هر روز بر سیل جمعیت مطالبه گران در حالی اضافه می شد که برای نخستین بار مردم اصفهان که خطر جدی فرونشست زمین را از نزدیک لمس و احساس کرده بودند به گروه دادخواهان و مطالبه گران احیای زاینده رود پیوستند.

اوایل هفته جاری هم  اعضای صنف کشاورزی اصفهان، شورای میراب شرق و شورای آب بران غرب به نمایندگی از جمعیت ۴۵۰ هزار نفر از کشاورزان اصفهان با استاندار جدید و  پا درمیانی آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان به توافق رسیدند و بیانیه ای در هفت بند تنظیم  شد  که در بند انتهایی جمع کردن چادر کشاورزان از بستر زاینده رود بود.

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو
کمک یک مامور نیروی انتظامی رابه پیرمردی که در تجمع امروز در اصفهان آسیب دیده بود ببینید


تخریب لوله آب به یزد در اصفهان / توزیع تانکری آب در یزد

 قطعی آب انتقالی به یزد به دنبال تعرض چندین باره به این خط انتقالی و قطعی آب در برخی مناطق یزد منجر به استقرار تانکرهای سیار آب در سطح این شهر برای تامین اب شرب شهرندان شد.

"سیاوش پاکدل" سرپرست روابط عمومی ‌شرکت آب و فاضلاب استان یزد در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: در پی قطعی آب انتقالی و قطعی آب در برخی مناطق یزد، تانکرهای سیار آب در سطح شهر مستقر شد.

وی اظهار کرد: تانکرهای آب در مناطق خیابان ایمان چهارراه باقریه جنب مسجد امام محمدباقر، خیابان ایمان جنب بوستان اول کوچه امام خمینی، میدان همافر خیابان خلیل حسن بیگی جنب اورژانس، خیابان خلیل حسن بیگی ابتدای خیابان وحدت جنب چاه جهانفر، بلوار عابدی از طرف بلوار ۱۷ شهریور جنب پیام نور، خیابان جدید مابین عابدی و حسن بیگی مستقر شده اند تا شهروندان بتوانند آب آشامیدنی خود را تامین کنند.

پاکدل افزود: به دلیل مشکلات موجود در خط انتقال آب استان یزد، میزان فشار آب در شهر یزد با افت شدید و در برخی نقاط با قطعی آب مواجه شده است.

این مسئول در پایان خاطر نشان کرد: به محض استقرار تانکر های جدید آدرس آنها به اطلاع مردم شریف شهر یزد خواهد رسید.

انتهای پیام/ح
منبع: مشرق
نظرات بینندگان