کد خبر: ۱۵۱۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۰۶ آذر ۱۴۰۰
رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز مطرح کرد:

افزایش ۳۰ درصدی خشونت های خانگی در دوران کرونا/ سلامت روانی، باروری و مخاطرات محیطی برای بانوان از مهم ترین محورهای دهمین سمینار سلامت زنان در شیراز

باقری لنکرانی گفت:در این دوره تلاش کرده‌ایم که به سلامت زنان بین بخشی نگاه و از جنبه های مختلف به موضوعات توجه کنیم، به طور مثال به سلامت روانی زنان، سلامت باروری ،مخاطرات محیطی برای بانوان، آثار کرونا بر سلامت زنان، سلامت سالمندان و چالش زنان باردار شاغل در دوران فعلی با تمرکز بر کادر درمان توجه بیشتری شده است.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه،کامران باقری لنکرانی رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز شنبه ٦ آذر در نشست خبری وبینار بین المللی سلامت زنان با بیان اینکه امسال دهمین دوره این سمینار سالیانه در روزهای چهار شنبه و پنج شنبه دهم و یازدهم آذر ماه برگزار میشود، گفت: این سمینار یک تفاوت عمده‌ با سایر همایش‌هایی که در خصوص سلامت زنان برگزار می‌شود دارد.

وی افزود: در این دوره  تلاش کرده‌ایم که به سلامت زنان بین بخشی نگاه و از جنبه های مختلف به موضوعات توجه کنیم، به طور مثال به سلامت روانی زنان، سلامت باروری ،مخاطرات محیطی برای بانوان، آثار کرونا بر سلامت زنان، سلامت سالمندان و چالش زنان باردار شاغل در دوران فعلی با تمرکز بر کادر درمان توجه بیشتری شده است.
 
لنکرانی با بیان اینکه این سمینار با همکاری سازمان آیسسکو وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی و دانشگاه واگنینگن هلند برگزار می‌شود، اظهار کرد: ٢٠ سخنرانی شفاهی و ارائه ١٨٥ مقاله به صورت پوستر در این سمینار بین‌المللی پیش‌بینی شده است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه جنبه‌های مختلف کرونا بر سلامت زنان از موضوعات محوری این سمینار است، عنوان کرد: اگرچه هم سلامت مردان و هم زنان متاثر از بیماری کرونا شده اما زنان پیش از کرونا هم آسیب پذیر بودند و به همین دلیل، آثار شیوع کرونا بر زنان طبیعتا بیش از مردان بوده است

 وزیر اسبق یهداشت و درمان در ادامه با اشاره به آثار ناشی از کرونا بر سلامت جامعه، از افزایش ۳۰ درصدی خشونت های خانگی خبر داد و افزود: اگر چه این آمار در گستره شهر شیراز و فارس مورد بررسی قرار گرفته است ، اما در نقاط دیگر کشور نیز آماری شبیه به همین عدد ارزیابی شده است.

باقری لنکرانی در ادامه با بیان اینکه سلامت روان در ایام کرونا نیز تحت تاثیر قرار گرفته است، به گونه ای که فشار ناشی از کرونا باعث شده مراقبت های غربالگری کاهش یابد، افزود: بیش از ٦٠ درصد شاغلین نظام سلامت، زنان هستند و به همین دلیل شهدای مدافع سلامت زنان بیش از مردان بوده است.

وی هدف از برگزاری این سمینار را شناسایی آثار کرونا و جستجوی راهکارهای مناسب و آمادگی برای رفع آنها اعلام کرد و افزود: افزایش اضطراب و افسردگی در ایام کرونا ازجمله عوامل موثر بر سلامت جامعه به شمار می رود.

رئیس دهمین سمینار بین‌المللی سلامت زنان، به آثار سلامت بر بارداری زنان هم اشاره کرد و ادامه داد: در این بیماری اصولا احتمال انتقال عمودی از مادر به فرزند کم است ولی به همان نسبت احتمال برخی وقایع مانند افزایش مرگ درون رحم یا زایمان زودرس زیاد است و به همین دلیل احتمال مرده زدایی در زنانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، به بیش از 60 درصد می رسد.

وی با بیان اینکه در سه ماه اول بارداری توصیه به تزریق واکسن نمی‌شود، گفت: تنها اجازه تزریق واکسن سینوفارم پس از طی 12هفته از بارداری داه می شود.

لنکرانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کرونا یک ویروس چالاک و غیرقابل پیش‌بینی است، اظهار کرد: اگر به بیش از 85 درصد واکسیناسیون برسیم می‌توان شاهد کاهش نرخ مرگ و میر و نرخ بستری بود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پایان  با بیان اینکه اکنون رعایت پروتکل‌ها به کمتر از ٥٠ درصد رسیده است، تصریح کرد: در شرایط ابهام قرار داریم و نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی کرد که بیماری کرونا تا چه زمانی به پایان می‌رسد.

انتهای پپیام/س



نظرات بینندگان