کد خبر: ۱۵۱۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۴ - ۰۷ آذر ۱۴۰۰

برگزیدگان سی و دومین جشنواره تئاتر استان فارس معرفی شدند/ از آثار فاخر و ارزشمند ادبیات فارسی غافل نشویم

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بیان کرد: اگر درگیر و دار تجربه‌های اصیل نمایش، آن هم از جنس ایرانی بودن و ایرانی ماندن بخواهیم گام برداریم، نباید از آثار فاخر و ارزشمند ادبیات ایران‌مان غافل بمانیم.

به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، آئین اختتامیه سی و دومین جشنواره تئاتر استان فارس عصر امروز یکشنبه ۷ آذر ماه در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با حضور تیم های شرکت کننده در این جشنواره برگزار شد.

صابر سهرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این مراسم ضمن تقدیر از برگزیدگان و شرکت کنندگان، به تشریح شرایط برگزاری این جشنواره پرداخت و افزود: در راستای ادای احترام به مدافعین سلامت و کادر درمان و همچنین پیرو دستورات ستاد ملی کرونا و نمایش های این جشنواره بدون حضور تماشاگران مردمی برگزار شد.

تئاتر فارس

وی در این خصوص بیان کرد: امیدواریم تا با ریشه کن شدن هر چه زود تر این بیماری منحوس، شاهد جان گرفتن و راست قامتی هنر های نمایشی و سالن های تئاتر و همچنین نقش آفرینی هنرمندان این حوزه باشیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از بهره مندی تئاتر از ادبیات فاخر و کهن فارسی سخن گفت و تصریح کرد: در این سال ها جشنواره های حوزه هنر های نمایشی در استان فارس بر استفاده از مفاخر ادبی ایران نظیر متون نمایشی، ادبیات و هنر فارسی استفاده تاکید داشته و خوشبختانه از این ادبیات به خوبی استقبال شده است.

سهرابی در ادامه صحبت های خود عنوان کرد: اگر درگیر و دار تجربه‌های اصیل نمایش، آن هم از جنس ایرانی بودن و ایرانی ماندن بخواهیم گام برداریم، نباید از آثار فاخر و ارزشمند ادبیات ایران‌مان غافل بمانیم.

مصطفی مشفقیان معاون فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در این مراسم بیان داشت: در آینده ای نزدیک با ریشه کن شدن بیماری کرونا و همچنین حمایت روز افزون و همه جانبه مسئولین این حوزه شاهد موفقیت صحنه های تئاتر در استان فارس و همچنین رسیدن به قله های افتخار خواهیم بود.

وی از احداث و راه اندازی تالار تئاتر در شهر شیراز خبر داد و گفت: طبق مصوبات و برنامه ریزی های صورت گرفته در شورای اسلامی شهر شیراز، در سال 1402 شاهد بهره برداری از تالار بزرگ تئاتر شهر در شیراز خواهیم بود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در ادامه این موضوع تصریح کرد: صحنه هنر های نمایشی و تئاتر بیش از هر چیز نیازمند تماشاگر حاضر در صحنه است و بیماری کرونا نیز ضربه سختی بر پیکره این صحنه ها زد اما با توقف و از میان رفتن این بیماری و همچنین بهره برداری و تجهیز تالار تئاتر شیراز، نظاره گر جشنواره هایی با کیفت بیش از پیش و آثار موفق تر در صحنه های هنر های نمایش خواهیم شد.

بگذارید تئاتر نفس بکشد، ما را خانه خراب نکنید

در ادامه این مراسم نیز نوید جعفری نایب رئیس انجمن هنرهای نمایشی فارس طی بیانیه ای به مشکلات هنرمندان تئاتر پرداخت و بیان کرد:

ور تحمل نکنم جور زمان را چه کنم

داوری نیست که از وی بستاند دادم

هنرمندان ارجمند ، خانمها و آقایان در پاییز هزار رنگ شیراز جنت طراز سلام ما را پذیرا باشید.

دو سال اخیر همه دوار رنج و محنت های بسیاری شدیم و عزیزان بسیاری را از دست دادیم که همچنان داغ و یادشان زنده است.

در دوران منحوس کرونا هنرمندان تئاتر علاوه بر تحمل مشکلات عمومی که همه مردم با آن دست به گریبان بوده اند ، غم های متعددی را با همه دشواری ها تاب آورده اند و با اینهمه اجازه ندادند چراغ صحنه و نخ اتصال هنر و مخاطبان گسسته شود.

اجراهای متعدد تئاتر خیابانی با موضوعات مدافعان سلامت، دفاع مقدس، فرهنگ شهروندی و کتاب خوانی و....

اجراهای مجازی بر بستر فضای مجازی و شرمت گروه های فعال استان فارس در جشنواره های تئاتر ملی و بین المللی گواه عزم راسخ هنرمندان عاشق تئاتر در راه فرهنگ و هنر ایران اسلامی است.

در حالی که حمایتی در خور و شایسته از ایشان به عمل نیامده است با اینکه هنر تئاتر همواره دین خود را در همه مقاطع و تحولات اجتماعی ادا کرده است همچنان هنرمندان خصوصا اهالی تئاتر در سراسر کشور و خصوصا شهرستانها از اولین حقوق خود محروم هستند.

در طی این دوران سیاه کرونا شاید تنها انجمنی که همچنان به وظایف همیشگی خود ، طی سه دهه اخیر بهترین تعامل سازنده را با متولیان فرهنگ و هنر داشته است، متاسفانه همواره برای دسترسی به ساده ترین خواسته های معقول خود در تنگناهای شدید قرار گرفته است.

نبود بودجه از یک سو ، تعطیلی پی در پی سالنها ، مشکلات معیشتی از سوی دیگر و نبود امکانات زیربنایی همانند سالنی برای اجرا از سوی دیگر هنرمندان تئاتر فارس را همچنان می آزارد.

در حالی که تماشاخانه استاد سپاسدار به دلیل مشکلات ایمنی تعطیل می شود، از سرنوشت تالار مرکزی خبری در دست نیست و مجموعه تئاتر شهر شیراز قدیمی ترین بنای تاریخی تئاتر در فارس و کشور در محاصره معتادان متجاهر و بازار فروش اشیا مسروقه و استعمال علنی مواد مخدر قرار دارد.

در این حالی که اکثر شهرستانهای فارس از شمال تا جنوب با کمبود سالن های مناسب اجرا مواجهه هستند به ناگهان با ابلاغیه ای قدیمی از تهران می رسد که همین اندک سالن های که اکثرا از امکانات اولیه هم بی بهره هستند قرار است به بخش خصوصی، شرکت هایی که عملا نسبتی به هنر ندارند واگذار شود تا هنرمند بی چیز ما ، بی خانه هم شود.

در عجیب ترین اتفاق ممکن حتی تماشاخانه استاد هودی واقع در بوستان آزادی که طی ۵ دهه اخیر طی یک تفاهم نامه به عنوان وقف و استفاده رایگان هنرمندان تئاتر به ما داده شده است هم سر از فهرست مازاد و مزایده در می آورد و این تنها صدای ماست که شنیده نمی شود.

با همه مشکلات باید در غم خانه بسوزیم و بسازیم دم بر نیاوریم، باید از همه توان از هر طریقی از راه خواهش و گفتگو و‌پیگیری وارد شویم و باز به سر خط و نقطه آغاز برگردیم.

که گویا هیچ پاسخی نیست و تاسف بار تر آنکه حتی وعده ها هم به آسانی فراموش می شود تا باز ما سوگوار از دست دادن سالنی شویم که خانه ۵۰ ساله تئاتر این دیار است.

مدیران محترم فرهنگی و هنری،متولیان فرهنگ و هنر این صدای رسای هنرمندان تئاتر استانی است که در همه این سالها در چارچوب قوانین کشور فعالیت کرده اند ، با هر قول شفاهی و بی هیچ دستخطی دست به تولید و اجرا زده اند.

همواره در کنار شما بی هیچ چشم داشت و کمکی ایستاده اند تا چراغ فرهنگ و هنر خاموش نشود و امروز تنها یک خواسته از شما دارند که ما را خانه خراب نکنید.

بگذارید تئاتر نفس بکشد، بگذارید تنها سالن های باقی مانده تئاتر در استان همچنان شاهد اجرای تئاتر و مملو از نفس مخاطبان باشد.

شما را به خدا و عملکرد شما را به قضاوت تاریخ می سپاریم که تنها نام نیک است که باقی می ماند.

بگذارید با همان دستان خالی ، سقفی برای فعالیت داشته باشیم که به قول حضرت سعدی

هنوز با همه دردم امید درمان است

که اخری بود آخر، شبان یلدا را

نوید جعفری

به نمایندگی از هنرمندان تئاتر فارس

نادعلی شجاعی از اعضای هیأت داوران، با پاسداشت تلاش‌های انجام شده برای برگزاری این جشنواره، به خوانش بیانیه هیأت داوران پرداخت.

در بیانیه هیات داوران آمده است:

هیات داوران سی و دومین جشنواره تئاتر استانی فارس ضمن سپاس از کلیه شرکت‌کنندگان در جشنواره از موضعی دوستانه و بردارانه و برابر، ذکر چند نکته را لازم می‌داند:

نخست: هیات داوران ضمن ابراز خوشنودی از حضور نمایشنامه‌های نوشته شده توسط نمایشنامه‌نویسان استان فارس و تجلی آن‌ها در اجراهای به صحنه آمده و حاضر ر جشنواره و امید جهت حضور بیشتر نمایشنامه‌های نوشته شده توسط نمایشنامه‌نویسان استان فارس در جشنواره‌های آتی، بر این امید است که نمایشنامه‌نویسان استان به اصول، ساختار و تکنیک نمایشنامه‌نویسی توجه بیشتری نموده و نیز به غنای فرامتنی نمایشنامه‌ها با توجه به عمق یافتن دیدگاه و جهان‌بینی و بینش خود، توجه بیشتری داشته باشند.

دوم: تئوری اجرا، یکی از مؤلفه‌های بداعت و خلاقیت در تئاتر است که برای رسیدن به آن می‌بایست دارای نگره‌های بدیع و شخصی بود. بر این اساس یافتن جهان‌بینی شخصی، استوار بر مطالبه و تجربه زیسته و حساسیت نسبت به جهان پیرامون زمینه‌ساز مهم مؤلف بودن در تئاتر خواهد بود. کارگردانی تنها ساختن اتمسفر و حرکت بر صحنه نیست، بلکه برساختن جهانی جدید و ماندگار در محدوده صحنه است. جهانی که مخاطب را به پرسشی مهم از وجود هستی وادارد و این امر بر نمی‌آید مگر به تلاشی مستمر در یافتن افکاری نو.

سوم: بازیگری برداشتن فاصله میان خود و نقش است و دانستن چگونگی برداشتن فاصله میان نقش و تماشاچی، بازیگری خلق کاراکتور است برصحنه، چنانکه مخاطب ما را باور کند. برای دست یافتن به این مهم تکنیک بازیگری و دانستن و فهم این تکنیک، لازمه کار است. جهان‌بینی و تفکر، کامل‌کننده آن و تلاش مستمر و درست حیات‌بخش کار یک بازیگر در تداوم مسیر.

در پایان در تولید کار هنری استاد وجود ندارد؛ چراکه تولید هر اثر تازه برای هنرمند از هیچ، هست کردن است و دیگر هیچ.

هیأت داوران بر این باور است که استعدادهای بالقوه استان فارس با تلاش و استمرار و تداوم در هنر تئاتر و در تمامی زمینه‌ها آینده درخشانی را برای تئاتر استان فارس رقم خواهند زد.

هیأت داوران سی و دومین جشنواره تئاتر استان فارس

اتابک نادری، عضو میهمان هیأت داوران این دوره جشنواره نیز پیش از خوانش برگزیدگان، در سخنانی گفت: ما آمده‌ایم که تئاتر را با خودمان تجربه کنیم. اگر اثری انتخاب می‌شود بنابه اقتضائاتی است که ما برای آن نمایش دیده‌ایم.

وی ادامه داد: اگر کسی انتخاب نشد دال بر بد بودن آن نیست، هرچند می‌توان درباره ضعف‌های آن گفتگو کرد چرا که در کار ما هر چه بیشتر تمرین کنیم، مهم است.

هیأت داواران پس از مشاهده 9 اثر حاضر در جشنواره این دوره و پس از مقایسه آن‌ها، آراء خود را به شرح ذیل اعلام کردند:

بروشور و پوستر:

به دلیل هماهنگی میان مضمون نمایش و خلاقیت موجود، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش 5 میلیون ریال به خانم نگین خورشیدی، طراح بروشور و پوستر نمایش بتاز-ف! از کازرون اهداء می‌گردد.

موسیقی:

به دلیل ترجمان دیگر از لحظات نمایشی، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش 5 میلیون ریال به آقای مصطفی منافی به خاطر موسیقی نمایش عاشقانه‌های دو بازمانده از یک جنایت جنگی از جهرم اهدا می‌گردد.

گریم:

به دلیل اجرای مناسب با قصه‌های نمایش و وجود ماسک، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش 5 میلیون ریال به آقای فرشاد تندنویس برای نمایش جن‌زده زیر لیل از شیراز اهداء می‌گردد.

به دلیل هماهنگی مناسب با محتوا و یگانگی با اجرا، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش 15 میلیون ریال به خانم‌ها فرزانه رادفر و فرناز فتحی، طراحان گریم نمایش هملت بیژنی از فسا اهداء می‌گردد.

طراحی لباس:

به دلیل هماهنگی میان اجرا و اتمسفر، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش 5 میلیون ریال به خانم فروغ شهریاری، طرح لباس نمایش 1235 از کازرون اهداء می‌گردد.

به دلیل بداعت در طراحی و هماهنگی مناسب با اجرا، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش 15 میلیون ریال به خانم نجمه زارعی، طراح لباس نمایش هملت بیژنی اهداء می‌گردد.

طراحی صحنه:

به دلیل هماهنگی مناسب میان قصه و نمایش، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش 5 میلیون ریال به آقای امیر نصیری، طراح صحنه نمایش 1235 از کازرون اهداء می‌گردد.

به دلیل هماهنگی مناسب با اجرا، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش 15 میلیون ریال به آقای امید دانشوران، طراح صحنه نمایش اقدس از کازرون اهداء می‌گردد.

بازیگری:

لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش 1 میلیون ریال به خانم آدرینا دهقانی، برای بازی در نمایش جن‌زده زیر لیل از شیراز، اهداء می‌گردد.

لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش 1 میلیون ریال به خانم ستاره هاشم‌پور، برای بازی در نمایش چراغ راهنما از شیراز، اهداء می‌گردد.

لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش 1 میلیون ریال به آقای محمد سیروس، برای بازی در نمایش 1235 از کازرون، اهداء می‌گردد.

بازیگری زن:

به دلیل هماهنگی مناسب میان عناصر و ابزار بازیگری، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش 5 میلیون ریال به خانم ملیحه عطایی، برای بازی در نمایش روایت داستانی کهن اما واقعی از فسا، اهداء می‌گردد.

مقام سوم بازیگری زن:

به دلیل تلاش مناسب برای انتقال نقش، لوح تقدیر و جایزه نقدی به تفکیک و به ارزش 15 میلیون ریال مشترکاً به خانم‌ها نیلوفر تقوی‌فرد و سمیرا میرزایی، برای بازی در نمایش چراغ راهنما از شیراز، اهداء می‌گردد.

مقام دوم بازیگری زن:

به دلیل خلق لحظات مناسب با نقش و تلاش قابل توجه در اجرا، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش 15 میلیون ریال به خانم محدثه سعیدیان، برای بازی در نمایش 1235 از کازرون، اهداء می‌گردد.

مقام اول بازیگری زن:

به دلیل تداوم در بازی و تسلط بر تکنیک لازم جهت ایفای نقش، دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به ارزش 25 میلیون ریال خانم شراره پرویزی، برای بازی در نمایش 1235 از کازرون، اهداء می‌گردد.

بازیگری مرد:

مقام سوم بازیگری مرد:

به دلیل تلاش صادقانه جهت باورپذیری نقش، لوح تقدیر و جایزه نقدی به تفکیک و به ارزش 15 میلیون ریال مشترکاً به آقایان سید علی حسینی، برای بازی در نمایش عاشقانه‌های دو بازمانده از یک جنایت جنگی از جهرم و قاسم صادقی برای بازی در نمایش عشق و آفساید از فیروزآباد اهداء می‌گردد.

مقام دوم بازیگری مرد:

به دلیل اجرای مناسب با نقش و استفاده از امکانات بازیگری، لوح تقدیر و جایزه نقدی به تفکیک و به ارزش 15 میلیون ریال مشترکاً به آقایان امید دانشوران، برای بازی در نمایش اقدس از یک جنایت جنگی از کازرون و امیر نصیری برای بازی در نمایش 1235 از کازرون اهداء می‌گردد.

مقام اول بازیگری مرد:

هیأت داوران در این بخش برگزیده‌ای نداشت.

جایزه ویژه هیأت داوران:

هیات داوران جایزه ویژه خود را به دلیل هماهنگی متناسب با اجرا و هم ردیف بودن کلیه بازیگران به تمامی بازیگران نمایش هملت بیژنی از فسا اهداء می‌نماید.

دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به ارزش 50 میلیون یال به آقای منوچهر محسنی به عنوان نماینده بازیگران گروه هملت بیژنی اهدا می‌گردد.

نمایش‌نامه‌نویسی:

مقام سوم نمایش‌نامه‌نویسی:

لوح تقدیر و جایزه نقدی به تفکیک و به ارزش 15 میلیون ریال مشترکاً به آقایان محمدجواد صفایی برای نمایشنامه عشق و آفساید و محمدحسین بردبار برای نمایشنامه روایت داستانی کهن اما واقعی از فسا، اهداء می‌گردد.

مقام دوم نمایش‌نامه‌نویسی:

لوح تقدیر و جایزه نقدی به تفکیک و به ارزش 15 میلیون آقای امید نصیری برای نمایشنامه 1235 از کازرون اهداء می‌گردد.

مقام اول مایش‌نامه‌نویسی:

هیأت داوران در این بخش برگزیده‌ای نداشت.

کارگردانی:

تقدیر به دلیل داشتن لحظات مناسب و هماهنگی میان عناصر و طراحی و اجرا، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش 5 میلیون ریال به آقای مجتبی راوش، کارگردان نمایش بتاز-ف! از کازرون اهداء می‌گردد.

مقام سوم کارگردانی:

به دلیل خلق لحظات بدیع، هماهنگی میان عناصر و اجرای هماهنگ میان اجزاء حاکم بر صحنه، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش 10 میلیون ریال به آقای آژمان بیژنی‌نسب، کارگردان نمایش هملت بیژنی از فسا اهداء می‌گردد.

مقام دوم کارگردانی:

به دلیل فضاسازی مناسب و خلاقانه و هماهنگی لازم در اجرا میان عناصر و اجزای حاکم بر صحنه، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش 20 میلیون ریال به آقای امیر نصیری برای کارگردانی نمایش 1235 از کازرون اهداء می‌گردد.

مقام اول کارگردانی:

هیأت داوران در این بخش برگزیده‌ای نداشت.

نمایش‌های برگزیده:

هیأت داوران با توجه به 9 اثر موجود در جشنواره، بدون اولویت، دو نمایش را جهت شرکت در جشنواره تئاتر فجر معرفی می‌نماید:

دیپلم افتخار، تندیس جشنواره اهداء می‌گردد به نمایش 1235 از کازرون و نمایش هملت بیژنی از فسا

هیأت داوران سی و دومین جشنواره تئاتر استان فارس

انتهای پیام/ع

برچسب ها: شیرازه ، تئاتر ، کارگردانی
نظرات بینندگان