کد خبر: ۱۵۱۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۰۸ آذر ۱۴۰۰
در شورای هماهنگی اداره کل امورعشایر فارس مطرح شد:

سود گردشگری عشایری صرف رونق زندگی عشایر شود

معاون توسعه عمران و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه زندگی عشایری جزء هویت و تاریخ اقصی نقاط کشور است، سیاست راهبردی سازمان امور عشایر ایران اسکان عشایر نیست افزود: اغلب بوم گردی ها در گوشه یا خارج از محل استقرار عشایر است و باید به نحوی برنامه ریزی شود تا سود گردشگری بیشتر شامل عشایر شود و زندگی آن ها رونق داده شود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، مهدی میزبان معاون توسعه عمران و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران در جلسه شورای هماهنگی اداره کل امور عشایر فارس با بیان اینکه زندگی عشایری جزء هویت و تاریخ اقصی نقاط کشور است، سیاست راهبردی سازمان امور عشایر ایران اسکان عشایر نیست افزود:  عشایر و زندگی عشایری به علت پیشینه و ویژگی های اجتماعی، فرهنگی، نوع معیشت و اقتصاد تولیدی مبتنی بر کوچندگی است.

میزبان تصریح کرد: کشور ایران با ویژگی های جغرافیایی خیلی متنوع زندگی عشایر را با الگوها و شیوه های مختلفی روبه رو شده و این زندگی با تمام فراز و نشیب ها استمرا پیداکرده است.

وی با بیان اینکه عشایر و زندگی عشایری همراه با کوچ کمترین هزینه را برای کشور دارند، تاکید کرد: در شرایط کنونی هر عشایر گوشت مورد نیاز 20 نفر را در جامعه تولید می کند و هیچ گروه اجتماعی دارای چنین نقش اقتصادی در کشور نمی باشد.

بنابه گفته معاون توسعه عمران و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران، گردشگری عشایری باید جامعه محور باشد و در یک چهارچوب و یا الگویی باشد که سود حاصله از این بوم گردی ها  بیشتر برای عشایر باشد.

میزبان با اشاره به گردشگری عشایر، افزود: اغلب بوم گردی ها در گوشه یا خارج از محل استقرار عشایر است و باید به نحوی برنامه ریزی شود تا سود گردشگری بیشتر شامل عشایر شود و زندگی آن ها رونق داده شود.

وی اذعان داشت: تدابیر زیادی برای اینکه عشایر  در این خشکسالی ها کمتر زیان ببیند از طرف سازمان دیده شده است که از جمله آن می توان به خرید تضمینی دام عشایر اشاره کرد.

معاون توسعه عمران و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه در استان فارس علاوه بر هزینه پرداخت خرید حمایتی دام  965 هزار تن  نهاده های دامی در اختیار عشایر قرار گرفته است، اذعان کرد: برنامه دوم سازمان صادرات دام زنده عشایر به کمک اتحادیه مرکزی و اتحادیه عشایر در سطح استان است که هر کیلو دام عشایر را به قیمت 62 هزار تومان برای صادرات در نظر گرفته است.

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان