کد خبر: ۱۵۱۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۱۰ آذر ۱۴۰۰
به مناسبت روز مجلس:

مجلس مظهر اراده ملت و تبلور خاص یک جامعه زیستی است/ تلاش نمایندگان در راستای رفع نیاز ها و مشکلات مردم

عزیزی با بیان اینکه تمام قوانین مثل دانه هایی هستند که قانونگذار آنها را کنار یکدیگر قرار داده و به همدیگر متصل کرده است، گفت: قانون تولید مسکن، افزایش و رشد و جوانی جمعیت، تامین کالاهای اساسی، امنیت غذایی و امنیت توسعه روابط بین الملل بر مبنای عزت و حکمت همه بحث های مهمی است که مجلس دنبال کرده و به دور از حاشیه و غوغا سالاری بر روی آنها متمرکز شده و آنها را مصوب و نظارت می‌کند
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، در تاریخ ۲۳ تیر سال ۱۳۷۲ با تصویب ماده واحده‌ای در مجلس شورای اسلامی، روز ۱۰ آذر ماه، سالروز شهادت مجتهد مجاهد و سیاستمدار متعهد آیت الله سید حسن مدرس به عنوان روز مجلس نامگذاری شد.

مجلس، پارلمانی است که وظیفه قانونگذازی و نظارت را بر عهده دارد و ا افرادی تشکیل شده که با رأی مستقیم مردم انتخاب می شوند .

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه به مناسب امروز ۱۰ آذر روز مجلس، گفتگویی با ابراهیم عزیزی نماینده مردم شهرستان های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی انجام داده تا وظایف مجلس و نمایندگان را از زبان یک نماینده مجلس بشنویم.

وی ابتدا با بیان اینکه امروز مصادف است با سالروز مجلس شورای اسلامی،گفت: اولین اقدامی که  مجلس در راستای این مناسبت انجام داده است برگزاری جلسه مشترک دولت و مجلس است که امروز برگزار خواهد شد و این امر می تواند سرآغاز تعامل و ارتباط خوب بین دولت و مجلس در مسیر خدمت به مردم باشد.

عزیزی با بیان اینکه مجلس از ارکان اصلی و مهم نظام اسلامی است، اظهار کرد: به فرمایش امام خمینی رحمة الله علیه مجلس در رأس امور است و اینکه امامین انقلاب مجلس را در رأس امور معرفی کرده‌اند به این خاطر است که مجلس وظیفه و رسالت مهم و سنگین قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین را بر عهده دارد.

نماینده مردم شهرستان های شیراز و زرقان در مجلس با اشاره به اینکه هر کشوری برای پیشرفت، نیازمند یک بستر سالم، قانونمند، قانون مدار و منظم است که این وظیفه مهم بر عهده مجلس می باشد، اظهار کرد: وظیفه دیگر مجلس تصویب قوانین کارآمد و اثربخش است که موجب پیشرفت و عمران و آبادانی کشور می شود و به جهت اینکه مجلس قانونگذار است آن را در رأس امور می دانند.

عضو مجمع نمایندگان فارس، قانون را بستر و مبداء پیشرفت و رشد و شکوفایی هر کشوری دانست و گفت: اساساً بدون قوانین کارآمد امکان توسعه و رشد و شکوفایی نظامات سیاسی عملی نیست به همین جهت مجلس که وظیفه مهم قانونگذاری را دارد رأس همه امور محسوب می‌شود.

عزیزی به وظیفه دوم مجلس که نظارت بر اجرای قوانین است نیز اشاره کرد و افزود: اگر مسئولان در مقام اجرا با مشکلات روبرو شوند یا مجریان نتوانند به‌خوبی قانون را اجرا کنند، به نوعی موجب ناامیدی، ناکارآمدی، بی نظمی و هرج و مرج خواهد شد لذا به همین جهت نیز مجلس وظیفه مهمی به نام نظارت بر عهده دارد و ما به دلیل همین دو وظیفه مهم قانونگذاری و نظارت معتقدیم که مجلس در رأس امور قرار دارد.

 وی با بیان اینکه مجلس در واقع از اراده ملت شکل می گیرد،عنوان کرد: مجلسی که امروز به نام مجلس یازدهم تشکیل شده، برخواسته از نظرات، نگاه ها،ایده‌ها و در نهایت اراده و انتخاب مردم است، به تعبیری مجلس  مظهر اراده ملت و  تبلور خاص اراده یک جامعه زیستی است و این امر مبارکی است در نظام اسلامی، پس باید تلاش کنیم به نسبت همین جایگاه، وظیفه و رسالت خود را به خوبی انجام دهیم.

نایب‌رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم که قانون گذار خوبی باشیم و مجلس نیز ناظر خوبی باشد، تصریح کرد: اما متاسفانه در کشور ما هنوز برای بخشی از بدنه اجرایی جامعه جایگاه مجلس خوب تبیین نشده و به درستی جا نیافتاده است.

عزیزی اضافه کرد: همچنین در کشور ما متاسفانه عده‌ای روحیه قانون‌گریزی دارند و طبیعی است که کسانی به نام مجری، قانون را برنتابند و از جایگاه اجرا کننده قوانین، از مجلس تمکین نکنند و قانون ستیزی و قانون گریزی داشته باشند، همه این اتفاقات متوجه امر قانونگذاری شده و تبدیل به آسیب میشود و قطعاً انرژی زیادی را از مجلس سلب میکند.

وی با بیان اینکه مجلس یازدهم تلاش کرده با رویکرد مردم مدارانه و هوشمندانه از ابتدای کار، مسائل مهم و اولویت دار مردم را دنبال کند، به اولویت های مجلس که خواست اکثر مردم است اشاره و اظهار کرد: یکی از مباحث مهم مسکن بود در همین راستامجلس قانون جهش مسکن را تصویب کرد و دولت نیز به جدیت موضوع مسکن را دنبال می کند و در آینده حتما با تلاش خوبی که دولت انجام می دهد نتایج خوبی حاصل خواهد .

این عضو مجمع نمایندگان فارس ادامه داد: یکی دیگر از قوانین بسیار خوبی که در دولت یازدهم تصویب شد توجه به امنیت غذایی بود. چون ما در کشور و دربخش کشاورزی ، در حوزه امنیت غذایی مشکل بزرگی داشتیم که مجلس با تصویب قانونی، دولت به ویژه وزارت کشاورزی را مکلف به اجرای آن کرده است که با اجرای درست این قانون در حوزه کشاورزی به خودکفایی خواهیم رسید و دیگر نیازی به خارج از مرزهای کشور نداریم

عزیزی با اشاره به قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار،گفت: این مسئله یکی از موضوعات بسیار مهم و از انتظارات مردم از مجلس بود، چرا که قبلاً برای صدور مجوز کسب و کار متقاضیان باید چندین ماه منتظر می ماندند و بعد هم با اشکال و مانع تراشی هایی روبرو می شدند اما برای تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار با یک نگاه جامع به اشتغالزائی این طرح تصویب شد تا بتواند کمک بسیاری به موانع صدور مجوز ها کند و مشکلات را کاهش دهد.

قانون تعارض منافع، قانون دیگری است که این نماینده مجلس به آن اشاره کرد و افزود: این قانون در مجلس با رأی خوبی تصویب و در اولویت بررسی گذاشته شد، چون می‌تواند نگران هایی که مردم داشتند را بر طرف کند.

وی با تاکید بر ضرورت این قانون، عنوان کرد: برخی از مدیران و مسئولین وقتی به جایگاهی می رسند از موقعیتی که دارند برای خود و اطرافیانشان سوءاستفاده می‌کنند، قانون تعارض منافع جلو هرگونه فرصت طلبی و سوءاستفاده از موقعیت،منصب و جایگاه را می گیرد و نقش مهمی در مبارزه با رانت خواری و فساد دارد.

نماینده مردم شیراز با اشاره به اینکه قانون لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت انصافاً از قوانین بزرگ، برجسته و راهگشا بود، اضافه کرد: امروز که تیم مذاکره کننده برجامی ما در وین در حال مذاکره است یکی از ابزارهای قدرت آفرینش همین قانون لغو تحریم هاست که مجلس یازدهم مصوب کرد و دولت را موظف به افزایش غنی سازی ، افزایش سانتریفیوژها و جلوگیری از افشای اطلاعات کرد حتی در این قانون دولت مکلف به خروج از پروتکل الحاقی شد.

نمایندگان تلاش دارند در بخش های مختلف مباحثی را دنبال کنند که جزوه خواسته و انتظارات مردم است

عزیزی با بیان اینکه همه این قانون و مصوبه‌ها نقش مهمی در حوزه روابط بین الملل و مسائل هسته‌ای و موضوعات برجامی داشته است، تصریح کرد: این امر نشان دهنده این استکه وقتی مجلسی انقلابی و اعتقادی عمل و قوانین کارآمدی تصویب کند نه تنها در داخل بلکه این امر در نظام بین‌الملل هم اثرات بسیار خوب و بازدارنده ای خواهد داشت.

وی بابیان اینکه نمایندگان تلاش دارند در بخش های مختلف مباحثی را دنبال کنند که جزوه خواسته و انتظارات مردم است، به قانون جوانی و تعالی جمعیت اشاره کرد و افزود: این مورداز قوانین مترقی و پیشرفته ای  است که در مجلس تصویب و به منظور اجرا به دولت ابلاغ شده است و ما با این قانون می‌توانیم تمام کاستی ها و آسیب هایی را که در این سالها در حوزه جمعیت روبرو بودیم را جبران کنیم طبیعتا اگر قانون تعالی جمعیت را با یک نگاه کاملا جدی و عالمانه دنبال و در مقام اجرا موانفع را مرتفع کنیم در میان مدت آثار مثبت این قانون را خواهیم دید.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمام قوانین مثل دانه هایی هستند که قانونگذار آنها را کنار یکدیگر قرار داده و به همدیگر متصل کرده است گفت: قانون تولید مسکن، افزایش و رشد و جوانی جمعیت، تامین کالاهای اساسی، امنیت غذایی و امنیت توسعه روابط بین الملل بر مبنای عزت و حکمت همه بحث های مهمی است که مجلس دنبال کرده و به دور از حاشیه و غوغا سالاری بر روی آنها متمرکز شده و آنها را مصوب و نظارت می‌کند و ما نیز انتظار داریم در بخش‌های مختلف مجریان ما از این قوانین حداکثر بهره را ببرند و پایبند قانون و مبانی قانونی باشند.

عزیزی ادامه داد: قطعاً طبیعی است که جدای از تصویب قوانین، نمایندگان تلاش می‌کنند بر اساس اقدامات عرفی، نیازهای حوزه انتخابیه خود را دنبال و مسائل مهم که درخواست مردم است را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه وظیفه نماینده هم قانون‌گذازی و هم نظارت بر اجراست، تصریح کرد: بخش نطارتی حکم می‌کند در برخی امورنماینده دخالت هم داشته باشد، چرا که نظارت بدون دخالت معنا و مفهومی ندارد.

استان فارس به عنوان یک استان پهناور بدون توجه به نیاز های آبی نمی تواند رشد و پیشرفت کند

عضومجمع نمایندگان فارس، در خصوص اقدامات انجام شده و مصوبات خاص استان فارس و شهر شیراز، عنوان کرد:مباحثی که در دستور کار مجلس قرار داده می‌شود قطعاً بخشی از آن و آثار و فوایدش به مردم استان فارس بر می گردد. که یکی از این موضوعات که به صورت کشوری و ملی دنبال می‌شود بحث آب است که یکی از بحث‌های جدی مجلس می باشد.

وی با اشاره به اینکه ما باید بپذیریم که استان فارس به عنوان یک استان پهناور بدون توجه به نیاز های آبی نمی تواند رشد و پیشرفت کند و حتماً برای رسیدن به این نیازی جدی باید قوانین خود را در حوزه آب اطلاق کنیم، اظهار کرد:اگر موضوع آب را در قوانین نگنجانیم طبیعی است که نمی‌توانیم نیازعمده استان فارس را فراهم کنیم.

در بخش های اجتماعی، فرهنگی،سیاسی و اقتصادی نیازمند قوانین کارآمد هستیم

آزادراه‌ها و بزرگراه‌های استان از دیگر مباحث اولویت داری بود که عزیزی گریزی زد و گفت: در این خصوص در حال دنبال کردن قوانینی هستیم که تآمین کننده نیازعمده مردم استان فارس باشد، همچنین در حال کار کردن روی خط انتقال فرآورده های سوختی هستیم و درصدد پیگیری که بتوانیم بخش بزرگی از نیازهای اساسی مردم را تأمین کنیم و همه اینها بدون مصوب کردن قانون های کارآمد امکان پذیر نیست.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس  در خاتمه این گفتگو با تاکید بر اینکه در بخش های اجتماعی، فرهنگی،سیاسی و اقتصادی نیازمند قوانین کارآمد هستیم، تصریح کرد: ما نگاه بخشی و استانی نداریم اما با اولویت هایی که پیش بینی کرده ایم مردم استان فارس با ۵ میلیون جمعیت یکی از استان هایی است که بیشترین بهره را از قوانین اولویت دار در مصوبه های مجلس خواهد برد.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان