کد خبر: ۱۵۱۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۱۴ آذر ۱۴۰۰

فعالیت ۱۰۵ نفر در طرح سوادآموزی کمیساریای پناهندگان ملل متحد در فارس

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: ۱۰۵ نفر در طرح سوادآموزی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در این استان فعال و به آموزش مخاطبان مشغول هستند.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، بهزاد نوروزی چگینی معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس در آیین افتتاحیه کارگاه توانمندسازی آموزش دهندگان طرح کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در شیراز گفت: برنامه ما این است که همه کودکان افغانستانی و حتی مهاجرینی که به صورت غیرقانونی و بدون مدرک در ایران حضور دارند را تحت پوشش تحصیلی ببریم.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس ادامه داد: از سال ۱۳۶۳ تاکنون بیش از ۸۵۰ هزار نفر از اتباع و مهاجرین در ایران اسلامی آموزش دیده اند و باسواد شده‌اند که این خود بیانگر تحولی عظیم در زندگی فردی و اجتماعی این افراد است.

وی در این خصوص گفت: این کارگاه دو روزه برای توانمندسازی آموزش دهندگانی برگزار شده که در طرح کمیساریای عالی پناهندگان فعال هستند و مواد آموزشی برای این کارگاه بر اساس نیاز سنجی که هم از طریق اخذ نظر از کارشناسان سوادآموزی و هم از خود آموزش دهندگان صورت گرفته انتخاب شده است و با استفاده از مدرسین زبده و توانا مباحثی همچون روش‌ها و فنون تدریس مهارت‌های اساسی زندگی و ... به آن‌ها آموزش داده خواهد شد.

نوروزی چگینی افزود: توانمندسازی یعنی قدرت بخشیدن به یک فرد یا اداره یا سازمان از طریق دانش افزایی و ایجاد انگیزه و ما به دنبال این هستیم که در این نوع کارگاه‌ها کار جسمی تبدیل به یک کار فکری شود و حاصل آن به نفع آموزش دهندگان و نیز سوادآموزان و مخاطبان سواد آموزی باشد.

سرپرست کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل دفتر شیراز گفت: سوادآموزی مهاجرین و اتباع خارجی از برنامه‌های مهم و اولویت دار دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل است و هیچ چیزی به اندازه سوادآموزی و تعلیم و تربیت و آموزش مهارت‌های زندگی برای آن‌ها مفید نیست.

کیوان زمانی نیز ضمن اشاره به وظایف ذاتی این کمیساریا گفت: با توجه به اینکه اتباع خارجی و مهاجرین مقیم ایران به ویژه افغانستانی‌ها بین آحاد افراد جامعه زندگی می‌کنند خواه ناخواه در زندگی اجتماعی تاثیر می‌گذارند.

همچنین در این کارگاه سرپرست کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل دفتر شیراز گفت: بسته به اینکه مهاجرین و اتباع از چه کشور‌هایی باشند وضعیت فرهنگی و اجتماعی و آداب و سنن آن‌ها نیز متفاوت است و باید در آموزش‌ها به این مقوله‌ها توجه شود.

زمانی استان فارس را یکی از استان‌های پیشگام و مؤثر در اجرای طرح سوادآموزی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برشمرد و گفت: این طرح هر ساله در کشور و نیز در استان فارس اجرا می‌شود و حوزه معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش فارس با استفاده از آموزش دهندگان توانا و دارای مهارت و نیز اجرای به موقع طرح در بازه زمانی مشخص و اعلام شده از طرف کمیساریای عالی پناهندگان نقش مهمی را در آموزش و باسوادی مهاجرین و اتباع خارجی ساکن در استان دارد.

سرپرست کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در شیراز گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران به مباحث مختلفی از جمله تغذیه مهاجرین، فرهنگ آنها، آموزش آن‌ها و سلامت جسمی و روحی آن‌ها توجه دارد، اما هیچ چیزی مانند سوادآموزی و آموزش نمی‌تواند برای مهاجرین و اتباع خارجی مفید فایده باشد، زیرا سوادآموزی با زندگی فردی و اجتماعی آن‌ها سر و کار مستقیم و بدون واسطه دارد.

وی همچنین افزود: مهاجرین و اتباع خارجی علاقه زیادی برای یادگیری دارند و با شور و شوق فراوانی در کلاس‌های درس حضور می‌یابند.

زمانی تداوم آموزش مهاجرین و اتباع خارجی و نیز افزودن بر تعداد افرادی که تحت پوشش طرح کمیساریا قرار می‌گیرند را از جمله اهداف کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در شیراز برشمرد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان