کد خبر: ۱۵۱۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۴ - ۱۵ آذر ۱۴۰۰
در بازدید استاندار فارس از شهرک صنعتی بزرگ شیراز مطرح شد:

لزوم اصلاح فرآیند واگذاری زمین در شهرک صنعتی شیراز/تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها، سازمان فنی و حرفه‌ای و مراکز پژوهشی

در بازدید ایمانیه از ۱۰ واحد تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک صنعتی بزرگ شیراز، تعریض جاده دسترسی ورودی به این شهرک، هماهنگی شهرداری در سیستم حمل و نقل عمومی، عدم نظارت جدی در عملیات عمرانی، استقرار مراکز فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌ها جهت تربیت نیروی انسانی، عدم از موارد مهم و مطرح شهرک‌ صنعتی بزرگ شیراز بود.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس  در بازدید از ۱۰ واحد تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک صنعتی بزرگ شیراز،با بیان اینکه باید در جهت رفع موانع تولید کمک کنیم، عنوان کرد: فعالیت‌ها و اقدامات انجام گرفته مدیران و صنعتگران قابل تقدیر است و ما مکلف به برطرف نمودن مشکلاتی که در شهرک صنعتی شیراز وجود دارد، هستیم.

وی در ادامه با اشاره به لزوم اصلاح فرآیند واگذاری زمین در شهرک صنعتی شیراز، بیان کرد: فراتر از مدیریت باید تدابیری لحاظ شود تا واگذاری‌ها قبل از صدور پروانه بهره‌برداری ممنوع شود و این به ضعف قوانین مرتبط است.

ایمانیه با تاکید براینکه در شهرک‌های صنعتی به ویژه شهرک صنعتی بزرگ شیراز امکان اشتغالزایی بیشتری وجود دارد، گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی حدود ۱۲۰۰ پروانه بهره‌برداری در این شهرک وجود دارد که ۹۰۰ مورد آن فعالیت تولیدی دارند و به نوعی آمار ۴۰ درصدی ظرفیت فعال و اشتغال بکارگیری شدن بالغ بر ۲۷۰۰۰ نفر در این شهرک را نشان می‌دهد که لازم است به افزایش این آمار و این مهم توجه جدی شود.

استاندار فارس با بیان اینکه محصولات تولیدی شهرک صنعتی شیراز باید تبدیل به یک برند و محصول با کیفیت شود، اظهار داشت: باید کار علمی انجام شود که در همین راستا لازم است ارتباط صنعت با دانشگاه تقویت شود و مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها از افراد در حال تحصیل با انتشار فراخوان یا افراد فارغ‌التحصیل کمک بگیرند و صنعت را همراهی کنند.

وی با اشاره به اهمیت موضوعات زیست‌محیطی و استفاده از پساب صنعتی، گفت: با توجه به مشکلات منابع انرژی، شهرک صنعتی شیراز بایستی هم در زمینه بکارگیری منابع آبی تصفیه شده در جهت فضای سبز و همچنین استفاده از سیستم پنل‌های خورشیدی در پشت بام واحدهای تولیدی اقدام مناسبی داشته باشند.

مقام عالی دولت در استان فارس ضمن اشاره به اهمیت سیاستگذاری دستگاه‌ها مبنی بر خرید اقلام مورد نیاز خود از واحد‌های تولیدی این استان و شهرک صنعتی شیراز به  در اهمیت سالم بودن این شهرک، اظهار داشت: در موضوع خدمات‌رسانی به این شهرک در زمینه‌های درمانی و بهداشتی، فضاهای ورزشی، فرهنگی و همچنین مذهبی و همچنین رفاهی نظیر بهره‌گیری از سیستم حمل و نقل عمومی و یا ساخت مسکن ویژه کارکنان این شهرک در اطراف این منطقه بایستی توجه ویژه داشته باشیم.

 ایمانیه با تاکید براینکه در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، مسائل بایستی توسط بانک‌ها، سازمان صمت، اداره امور مالیات و دیگر دستگاه‌های اجرایی برطرف شود، افزود: با توجه به اینکه تنها ۲۵ درصد از پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده در بخش تولید فعال هستند و امکان اشتغالزایی ۸ برابری اشتغال موجود شهرک صنعتی شیراز وجود دارد، بایستی در راستای فعال نمودن این ظرفیت‌ها تلاش کنیم.

 تامین منابع انسانی متخصص و ماهر یکی از نیازهای اساسی بخش صنعت

حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از نیازهای اساسی بخش صنعت، تامین منابع انسانی متخصص و ماهر است، اظهارکرد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ها و برنامه‌ریزی‌های مشترک با مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی تلاش داریم تا بتوانیم در راستای تامین نیازهای صنعت و حل مشکلات آن‌ها، ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها، سازمان فنی و حرفه‌ای و همچنین مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان را تقویت کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در تلاشیم برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های دستگاه‌های اجرایی، واحدهای تولیدی و صنعتی و همچنین مراکز علمی را همسو کنیم، افزود: ارتباط موثر بین این دستگاه‌ها نیازمند راهبردهای مشخص و واقع‌گرایانه است تا امکان بهره‌وری تمامی مولفه‌های لازم در ارتباط با صنعت به ویژه تربیت منابع انسانی متخصص و جوان فراهم شود.

رئیس سازمان صمت استان فارس در راستای توجه به موضوع رفاهی کارکنان این شهرک با ظرفیت حدود ۳۰ هزار نفر تنها افراد شاغل در منطقه، بیان داشت: تلاش داریم تا بتوانیم در تسهیل ارتباط شهرداری و شهرک‌ صنعتی ارتباطی هدفمند به جهت ایجاد حمل و نقل عمومی گامی موثر برداریم.

شهرک صنعتی بزرگ شیراز سومین شهرک بزرگ کشور 

احد فتوحی، مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان فارس هم ضمن تشریح خدمات و گزارش عملکرد این مجموعه با بیان اینکه در بین ۶۱ مجموعه شهرک و ناحیه صنعتی در استان فارس، شهرک صنعتی بزرگ شیراز به عنوان سومین شهرک بزرگ کشور محسوب می‌شود، مطرح کرد: در شهرک صنعتی بزرگ شیراز ما حدود ۱۲۰۰ هکتار زمین قابل واگذاری داریم که تاکنون حدود ۹۰ درصد آن واگذار شده است و ۱۰ درصد باقی‌مانده آن که شامل یک فاز می‌شود هم در حال واگذار نمودن آن به فعالان بخش صنعت هستیم.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد  از واحد‌های صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان فارس در شهرک صنعتی بزرگ شیراز مستقر هستند، افزود: بيش از ۴۶۰۰ قرارداد در شهرك صنعتي شيراز منعقد و ۲۳۰۰ واحد توليدي -صنعتي -صنفي و كارگاهي در اين شهرك صنعتی مشغول به فعاليت هستند  كه  این موضوع بیانگر اهمیت راهبردی این شهرک صنعتی است، بنابراین باید با تخصيص اعتبارات استاني و ملی برای توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها، بهترین خدمات به صنعتگران ارائه شود.

فتوحی با بیان اینکه تاکنون قراردادها و تفاهم‌نامه‌های مختلفی توسط این شهرک با دیگر مجموعه‌های مرتبط به امضاء و مرحله اجرا رسیده است، گفت: در موضوع عارضه‌یابی واحد‌های صنعتی ما مشکلات حدود ۸۱۸ واحد تولیدی را شناسایی کردیم و تاکنون مشکل ۱۱۵ مورد از آن‌ها را به نتیجه رساندیم و تلاش داریم تا پایان سال هم مسائل تعداد دیگری از آن‌ها را برطرف کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس با اشاره به کمبود اعتبارات تخصیص یافته به این مجموعه، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات نتوانستیم در زمینه‌های مختلف نظیر تصفیه‌خانه و روکش آسفالت زیرساخت مناسبی را در این شهرک فراهم کنیم.


علی کیانی از فعالان بخش صنعت و فعال در شهرک‌های صنعتی با گلایه از اینکه سرمایه‌گذاران و متخصصان باید زمین را از دلالان خریداری کنند به بیان اهم مشکلات در این زمینه پرداخت و گفت: نزدیک به ۵۲۰۰ واگذاری زمین در شهرک صنعتی بزرگ شیراز انجام شده است که حدود ۱۲۶۰ مورد آن‌ها با ظرفیت تقریبی ۳۵ درصد فعالیت دارند و متاسفانه شرایطی فراهم شده که متقاضیان صنعتگر باید زمین را با واسطه و توسط دلالان خریداری کنند.

وی در ادامه در تشریح مشکلات عدیده بخش صنعت در شهرک صنعتی بزرگ شیراز، بیان داشت: تعریض جاده دسترسی ورودی به این شهرک، هماهنگی شهرداری در سیستم حمل و نقل عمومی، عدم نظارت جدی در عملیات عمرانی، عدم تناسب قیمت بهره‌برداری از فیبر نوری این شهرک با دیگر مکان‌ها، استقرار مراکز فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌ها جهت تربیت نیروی انسانی، اصلاح قانون کار با لحاظ نمودن نظام درجه‌بندی و بر اساس توانایی نیروها، عدم پرداخت حق شارژ توسط شهرک‌های صنعتی به شرکت خدماتی، عدم پرداخت سهم یک درصدی ارزش افزوده شهرداری به این شهرک، عدم توزیع ناعادلانه آب، ضرورت تکمیل پروژه‌های ورزشی، اختصاص ندادن نمایشگاه دائمی و فروشگاه مجازی، عدم تشکیل کارگروه بانک و صنعتگران و همچنین ضرورت پیگیری صورت‌جلسات و مصوبات تا اجرای کامل آن ها از موارد مهم و مطرح شهرک‌ صنعتی بزرگ شیراز محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ س

نظرات بینندگان