کد خبر: ۱۵۱۴۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۱۵ آذر ۱۴۰۰
شیرازه گزارش می دهد:

کارتن خوابهای شیراز از گرمخانه روی گردان هستند/ شلترهای بهزیستی آماده پذیرش معتادان متجاهر

مسئول سازمان ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز در پایان به مکانهایی به نام شلتر که متعلق به بهزیستی است نیز اشاره کرد و گفت: به جز دو گرمخانه شهرداری، بهزیستی نیز شلترهایی(سرپناه شبانه) تاسیس کرده ومعتادان متجاهرو کارتن خوابها را پذیرش می کند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، چه بسیارند کسانی که در نبود سرپناه شبانه مجبور هستند شب ها را در پناه دیوارهای شهر و بر روی فرشی از زمین سرد و سخت به صبح برسانند و در کف خیابان سرمای استخوان سوز هوا را به جان بخرند که این نه زیبنده شهر است و نه قابل تحمل برای مردم شهري كه شهره هستند به مهر ورزيدن.

حضور کارتن خواب ها در معابر اصلی سطح شهر همواره موجب نگرانی و گلایه های مردم بوده است و این روزها با فرا رسیدن فصل سرما و برودت هوا این دل نگرانی ها بیش از گذشته خود را نشان می دهد.

ساماندهی کارتن خواب ها و متکدیان بی سرپناه که به پدیده ای دائمی تبدیل و موجب زشتی چهره شهرها شده است در قانون دیده شده و در آئین نامه آن که در سال 1378 مصوب و به دستگاه ها ابلاغ شد مسئولیت تمامی ارگان های ذیربط مشخص و برای هر یک از دستگاه های متولی شرح وظایف مشخصی تعریف شده است.

چند سال پيش پذيرفتن پديده کارتن خوابي هنوز امري غير ممکن بود. کارتن خوابي از ديد بسياري پديده ي جديي نبود تا شب هفدهم آذر ماه 1382 که تعدادي از آنها يخ زدند و جسد يخ زده آنها صبح هنگام در مقابل چشمان مردم پيدا شد. شايد بعد از اين بحران بود که مسوولان پذيرفتند کارتن خوابي يکي از مشکلات اجتماعي است که بايد به آن جدي نگاه کنند.

در شهر شيراز نيز شايد به طور جدي و پيگيرانه اين قضيه دنبال نميشد ان هم در سطح گسترده و توسط اقشار مختلف شهر تا چندي پيش( قریب به 2 سال ) كه يكي از زنان معتاد و كارتن خواب در گوشه اي از اين شهر بر أثر سرما فوت كرد و حالا چند صباحي است كه جوانان و دانشجويان شهر به اين فكر افتاده اند كه به نوعي اين معضل را برطرف كنند و راهكاري براي ان بيابند.

واقعيت اين است که با نزديک شدن فصل سرما بعضي از مسوولان براي مدت زمان کوتاهي به ياد کارتن خواب ها مي افتند و بعد دوباره آنها را نادیده مي گيرند.

در شهر شيراز كه سومين حرم اهل بيت (ع) مي باشد هر روز بر تعداد بي خانمانها و كارتن خوابها اضافه ميشود و عده اي نيز به روش هاي مختلف در پي حل مشكل هستندبه همين منظور هر روز در گوشه اي از اين شهر  و يكي از ادرارات و ارگانها به گرد هم جمع ميشوند تا شايد مانع فوت  کارتن خواب ديگري شوند اما انچه در اين جلسات ديده و شنيده ميشود تنها پاسكاري هايي است كه بين هر يك از اين سازمانهاي متولي رد و بدل ميشود.

يك روز بهزيستي متولي اصلي ساماندهي معرفي ميشود و روز ديگر شهرداري يك روز شورا مقصر است و روز ديگر استانداري و در اين جلسات به هر چيزي پرداخته ميشود غير از ارائه راهكار و عملكرد تيمي و دست جمعي يعني درست همان نقطه ضعفي كه سالهاي سال است براي حل معضلات اجتماعي گريبانگير جامعه ي ما است.

 امسال نیز همانند سالهای قبل گوشه و کنارشهر شیراز پرشده از کارتن خوابهایی که زیراندازشان زمین سرد است و تکه ای کارتن که به عنوان رواندازازآن استفاده میکنند.

اما انگار خودشان نیز دیگر تمایلی به از استفاده از گرمخانه و مکانهایی که شب رابه گرمی در آن سپری کنند ندارند.

در این خصوص یوسف آفرینی مسئول سازمان ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز می گوید: اگر چه برای امسال و در فصل سما دو گرمخانه در شیراز راه اندازی شده که مجموعا ظرفیت پذیرش 300 کارتن خواب را دارد، اما معتادان متجاهر و کارتن خوابها تمایل زیادی برای حضور در این مکانها ندارند و با این که هر ساله این گرمخانه ها دایر میشوذد اما تنها 50 درصد ظرفیت آنها تکمیل می‌شود چون معتادان به دلیل مصرف مواد مخدر ترجیح می دهند آتش روشن کنندودر گوشه و کنار شهر دور هم جمع شوند تا اینکه به گرمخانه هایی مراجعه کنند که مصرف مواد در آنها ممنوع است.

وی معتقد است: راه مناسب این است که کمپ های ترک اعتیاد این افراد را پذیرش کنند تا بتوانیم در زمستان و فصل سرد این افرادرا در کمپ ها حمایت کنی

آفرینی با بیان اینکه یکی ازگرمخانه ها یک سالن ورزشی بسیار بزرگ است که آماده پذیرش کارتن خوابها است،افزود: یک گرمخانه در خیابان تیموری و دیگری در بلوار مدرس دایر شده که یکی متعلق به خانمها و یکی مختص آقایان می باشد.

مسئول سازمان ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز در پایان به مکانهایی به نام شلتر که متعلق به بهزیستی است نیز اشاره کرد و گفت: به جز دو گرمخانه شهرداری، بهزیستی نیز شلترهایی(سرپناه شبانه) تاسیس کرده ومعتادان متجاهرو کارتن خوابها را پذیرش می کند.

سخن آخر اینکه:

قدر مسلم براي حل مشكل كارتن خوابها كه هيچ، براي مرتفع شدن هر مشكلي كه جامعه را دچار چالش و تنش ميكند انچه ضروري به نظر ميرسد همدلي، كار تيمي و هماهنگي در اجراي برنامه ها و گذر از مانع بزرگ بروكراسي هاي اداري است كه سد راه  حل تمام مشكلات جامعه مي‌باشد.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان