کد خبر: ۱۵۱۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۱ - ۱۵ آذر ۱۴۰۰
نماینده ولی‌فقیه در فارس:

تقلید از الگوهای دیگران یک تجربه شکست خورده است/ باید در اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی استان از ظرفیت تشکل‌های دانشجویی استفاده شود

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه نسبت به گروه‌های آموزشی و معاونت‌های پژوهشی گلایه دارم، افزود: در قرارگاه فرهنگی و اتاق فکری شورای فرهنگ عمومی استان باید از ظرفیت تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان استفاده کنیم.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه،  آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام جمعه شیراز امروز 15آذر ماه در دیدار با نمایندگان تشکل های دانشجویی در فارس که به مناسبت روز دانشجو برگزار شد، به چار چوب های کلی حرکت دانشجویی اشاره کرد و گفت: انتظار آن است که دانشجویان به عنوان آینده سازان جامعه حضور اجتماعی،فرهنگی و سیاسی خود را با ویژگی‌های حرکت دانشجویی در جامعه اسلامی ادامه و استمرار دهند.

وی افزود: آرمان‌هایی در جامعه اسلامی تدوین شده است که از دسترس عامه مردم خارج بوده و یکی از اهدافی که موجب تدوین آرمان‌ها شده آن است که مسیر حرکت و هدف فعالیت‌های اجتماعی برای مردم مشخص باشد.

مطالبه گری یکی از ویژگی‌های مهم دانشجویان است

 امام جمعه شیراز با بیان اینکه دانشجویان چشم و چراغ جامعه بوده و نتایج مطالعات این افراد باید در جامعه مورد بررسی و عملیاتی شدن قرار گیرد، اظهار کرد: مطالبه گری یکی از ویژگی‌های مهم دانشجویان است و این قشر جامعه باید با توجه به آرمان‌ها و ارزش‌ها نسبت به مطالبه گری از مسئولان اقدام کنند این در حالی است که دانشجویان باید با تقسیم وظایف نسبت به مطالبه گری به صورت تخصصی اقدام کرد.

آیت الله دژکام در ادامه با تاکید بر اینکه دانشجویان باید با هر نگاه و دیدگاهی در چارچوب های گفته شده حرکت کنند، عنوان کرد: دانشجویی عنوانی است که بدون دانش و علم معنایی ندارد و نمی‌شود.

وی با بیان اینکه حتی اسلام بدون اینکه پایه اش بر مبنای دانش باشد، قابل اجرا نیست، تصریح کرد: گاهی شاهد تلاش های بسیاری هستیم که در نهایت نتیجه بخش نبوده و وقتی بررسی میکنیم میبینیم بر پایه دانش نبوده است. 

خطیب جمعه شیراز با تاکید بر اینکه همه حرکتهای ما باید دانش بنیان باشد، اظهار کرد: ویژگی بارز حرکت دانشجویی همین است.

دژکام ادامه داد: طبیعتا خیلی از فعالیت هایی که انجام می‌شود، آن قسمت و حیطه اش قوی است که از دانش بهره بیشتری برده باشد.

نماینده ولی‌فقیه در فارس در ادامه با بیان اینکه معمولاً با دانشجویان در ارتباط هستم و دغدغه‌های آن‌ها را می‌شناسم، گفت: درست است که به آنچه مطلوب است نرسیدیم و همه بر این اتفاق نظر دارند، اما این به آن معنا نیست که کاری انجام نشده و ناامید باشیم.

وی با اشاره به تاریخ اسلام، عنوان کرد: اصل شکست در جهان اسلام که مرکزش خاورمیانه است، زمانی رخ داد که دشمن تمدن اسلامی را تکه تکه کرد و روحیه ملی‌گرایانه را در این کشورها به شکل افراطی پیش گرفت.

امام جمعه شیراز تاکید کرد: دانشجویان باید تاریخ، به ویژه تاریخ اروپا را مطالعه کنند تا بدانند این راهبرد که از طریق غرب باید مسئله را حل کنیم درست نیست، همه بدانند اینجا غیر از اروپا است، در زمان پهلوی می‌خواستند اروپایی شدن را عملیاتی کنند که بعد از ۵۰ سال تلاش مردم برنتابیدند و علیه آن‌ها بلند شدند.

دژکام به این نکته که تقلید از الگوهای دیگران یک تجربه شکست خورده است نیز تاکید کرد و افزود:
 استفاده از تجارب اروپا و آمریکا اشکال ندارد، اما مقلد بودن آن ایراد دارد، کشور ما در کوران مسائل مختلف در خاورمیانه است، اما برخی کشورها مثل مالزی و سنگاپور شرایط دیگری دارند، باید الگوهای تغییر را خودمان بیافرینیم، چون تقلید از الگوهای دیگران یک تجربه شکست خورده است.

وی با بیان اینکه خودمان را نباید با کشورهایی که مسئله شبیه به ما ندارند، مقایسه کنیم، تصریح کرد:
ما جریان متفکر اسلامی هستیم که می‌خواهیم شیوه حکمرانی تازه را بر مبنای اسلام تاسیس کنیم و باید الگوی خود را در حکمرانی داشته باشیم.

امام جمعه شیراز همچنین با بیان اینکه در انقلاب اسلامی نمره قبولی خوبی داریم، اما هنوز تا آرمان‌ها فاصله داریم، گفت: متاسفانه تفکر «هر چه اروپا می‌گوید درست است» در محیط‌های دانشگاهی نیز وجود دارد، با هیئت ممیزه مشکل داریم که چرا اساس جذب افراد در دانشگاه را بر مقالات آی اس آی گذاشتند در حالی که ممکن است فرد علم کافی داشته باشد.


آیت‌الله دژکام در پایان با بیان اینکه نسبت به گروه‌های آموزشی و معاونت‌های پژوهشی گلایه دارم، افزود: در قرارگاه فرهنگی و اتاق فکری شورای فرهنگ عمومی استان باید از ظرفیت تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان استفاده کنیم.


انتهای پیام/س
نظرات بینندگان