کد خبر: ۱۵۱۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۶ آذر ۱۴۰۰
مدیرکل بهزیستی فارس:

احقاق حقوق معلولین نیازمند اقدامی فرا وزارتخانه ای دارد

کشفی نژاد بیان کرد: علارغم پیشبینی سهمیه سه درصدی جهت استخدام معلولین در نهاد های مختلف، این طرح جدی گرفته نشده است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، معلولیت به ناتوانی در انجام تمام یا قسمتی از فعالیت های روزمره فردی اطلاق می شود که این نقص ممکن است به صورت مادرزادی و یا اکتسابی باشد و مطابق با تعریف سازمان جهانی بهداشت، معلولیت به ایجاد اختلال در رابطه بین فرد و محیط گفته می شود.

از طرفی افراد دارای معلولیت بیشتر اوقات در خانه هستند و زمانی که تصمیم به یادگیری حرفه ای برای سرگرمی و اشتغال می کنند با موانع  بسیاری روبه رو هستند و یکی از این مشکلات، موانع شهری بوده که افراد معلول نمی توانند از این امکانات استفاده کنند و در نتیجه اشتغال یک فرد معلول با چالش های چند برابری نسبت به یک فرد سالم روبه رو است.

در کنار خدمات توانبخشی و درمانی باید خدمات آموزشی و اشتغالزایی بیشتر برای این قشر از افراد جامعه ارائه شود و ضروری است که دگرگونی اساسی برای اختصاص بودجه در این زمینه ها انجام  شود تا شرایط تحصیل و اشتغال برای معلولان آماده شود.

احقاق حقوق معلولین نیازمند اقدامی فرا وزارتخانه ای دارد

در دسترس نبودن ساختمان ها و محیط های مختلف و نبود مناسب سازی فضای شهری از دیگر مشکلاتی است که معلولان از آن رنج می برند و همگان باید به این امر مهم  باید توجه داشته باشند که معلولان هم شهروندان این جامعه هستند و حق و حقوقی مانند افراد سالم دارند و تمام تلاش خود را برای راحتی و آسایش آن ها بکنند.

به علت وضعیت اجتماعی و مناسب سازی بسیاری از معلولان وضع روحی مناسبی ندارند و در جامعه دید مناسبی نسبت به معلولان وجود ندارد و همه افراد به معلولان با دید ترحم آمیز و تاسف بار نگاه می کنند که این کار نه تنها از درد آن ها نمی کاهد بلکه باعث درد مضاعف برای فرد معلول و خانواده اش می شود و همه ما باید این قشر را در یابیم و در صورت نیاز به آن ها کمک کنیم.

سید محمد صادق کشفی نژاد، مدیرکل بهزیستی استان فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه به تشریح مشکلات و کمبود ها در زمینه اشتغال معلولین پرداخت و گفت: مشکلاتی که در زمینه های مختلف مورد توجه معلولین می‌باشد، دارای چندین وجه مختلف نظیر مشکلات اقتصادی و معیشتی، اجتماعی و فرهنگی بوده و دارای وسعت زیادی در زمینه های مختلف است.

مدیرکل بهزیستی استان فارس به گروه بندی های معلولین اشاره و بیان کرد: بخشی از معلولین با احیا و توانمند سازی آن ها قادر به اشتغال و فعالیت های اجتماعی هستند و با انجام مناسب سازی های شهری میتوانند مانند سایر افراد در جامعه حضور پیدا کنند اما بخشی دیگر صرفا نیازمند حمایت و رسیدگی همه جانبه دارند چراکه امکان کار و فعالیت اقتصادی برای آن ها فراهم نیست.
 
وی همچنین مشکلات اشتغال معلولین را مورد توجه قرار داد و گفت: این قشر جامعه در پیدا کردن کار و اشتغال پایدار نیز با مشکل مواجه هستند، چرا که علارغم پیشبینی سهمیه 3 درصدی جهت استخدام معلولین در نهاد های مختلف، این طرح جدی گرفته نشده و حتی افرادی که در آزمون های ورودی نیز نمرات لازم را کسب می‌کنند اما با عنوان های مختلفی از استخدامشان شانه خالی می‌کنند و ترجیح به استخدام افراد سالم می‌دهند.

کشفی نژاد به اهمیت و ایجاد فرهنگسازی های مقتضی و عدم نگاه ترحم انگیز به معلولین صحبت کرد و گفت: نگاه عام جامعه به معلولین، دلسوزی های خارج از ضابطه و برخورد ترحم انگیز با آن ها و همچنین نگاه از بالا به پایین نیز موجب تضعیف اعتماد به نفس این قشر میشود و باید در راستای ایجاد فرهنگ عمومی گام برداریم.

مدیرکل بهزیستی فارس در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه تفاوت های گروه های معلولین در فرهنگ عمومی معرفی نشده است ادامه داد: به طور مثال تحصیل افراد نابینا با توجه به کتاب های گویا و صوتی که تهیه شده کار را برای این افراد سهولت بخشیده است اما افراد ناشنوا در زبان اشاره با دایره محدودی از لغات رو به رو هستند که حتی کلمات تخصصی نیز در آن تالیف نشده است.

کشفی نژاد در پایان صحبت های خود خاطرنشان کرد: مناسب سازی شهری باید در الویت استان ها قرار گیرد که این امر نیازمند صرف هزینه هایی است اما باید همه دستگاه ها برای این امر تلاش کرده و تنها زمانی میتوان گفت که مناسب سازی انجام شده که افراد دارای معلولیت نیز مانند سایر افراد در جامعه و فعالیت های مختلف حضور پیدا کنند.

انتهای پیام/ع
برچسب ها: شیرازه ، معلول ، اشتغال
نظرات بینندگان